Szabad mozgás – észszerű korlátokkal

Rendkívül fontos vita zajlik egy irányelvtervezetről az Európai Parlamentben.

Éric Fournier
2017. 04. 19. 15:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Heves vita zajlik jelenleg az Európai Parlamentben: az 1996-ban elfogadott, a munkavállalók kiküldetéséről szóló irányelv felülvizsgálata tartja lázban a képviselőket. Vagyis azé az „EU-s törvényé”, amely lehetővé teszi egy vállalat számára, hogy alkalmazottját külföldre küldje dolgozni. Ebben a helyzetben a munkáltató társadalombiztosítási járulékfizetési kötelezettségének továbbra is a kiküldő országban tesz eleget, de e járulékok összege gyakorta alacsonyabb, mint a fogadó államban meghatározott társadalombiztosítási járulék. Így tehát kevésbé költséges például egy francia vállalatnak egy Franciaországba érkező magyar munkavállalót alkalmaznia a kiküldött munkavállalókra vonatkozó szabályok szerint, mint egy franciát – ez a helyzet legalábbis különös.

Annak érdekében, hogy ez a helyzet változzon, az Európai Bizottság benyújtott egy irányelvtervezetet, amelyet nemrég, március 23-án tárgyalt az Európai Parlament foglalkoztatási és szociális bizottsága, „alig” ötszáz módosító javaslatot megvitatva. A tervezetről folytatott vita során körvonalazódni látszik egy Nyugat- és Közép-Európa közti törésvonal megjelenésének kockázata. Holott – ellentétben egyes EP-képviselők által megfogalmazott aggályokkal – az irányelvtervezet célja nem az, hogy kétségbe vonja a személyek szabad mozgását Európában, hanem az, hogy gátat vessen az ezen a téren előforduló visszaéléseknek – ily módon hosszú távon is megszilárdítva a személyek szabad mozgásának elvét.

Nem építhetjük úgy Európát, hogy közben azt gondoljuk, két Európa van, eltérő érdekekkel. Meggyőződésem, hogy a munkavállalók kiküldetéséről szóló irányelv szabályainak és szellemiségének kijátszása – munkavállalók Nyugatra küldésével, ami lehetővé teszi, hogy a honos munkavállalók alkalmazása utáni járulékok kétharmadát kelljen csak fizetni utánuk – ellentétes minden uniós tagállam jól felfogott érdekével. Vegyük például Magyarországot: azt látom, hogy a magyar sajtó lépten-nyomon a magyar vállalatok munkaerő-felvétellel kapcsolatos nehézségeiről számol be. Olvasni, hogy több száz buszsofőr hiányzik Budapesten, és a magyarok – de azok is, akik itt élnek, ahogy jómagam is – nehezen találnak ráérő építőipari vállalkozót vagy szabad időpontot egy sürgős orvosi vizsgálatra.

Amennyiben a kiküldetésről szóló irányelv a fogadó ország béreivel azonos bérezést ír elő, a kiküldött munkavállalók jogai kétféleképpen sérülhetnek. Egyrészt a munkaadó a kifizetett munkabérből levonja a – többnyire igen magas – lakbért, és előfordul, hogy a munkavállalót méltatlan életkörülmények közé kényszeríti. Másrészt a vállalatoknak a kiküldött munkavállalók után a munkavállaló származási országa által előírt társadalombiztosítási járulékokat kell megfizetni, nem pedig azokat, amelyeket az az ország ír elő, ahol dolgoznak. Ez tarthatatlan helyzetet teremt, ugyanis így a kiküldött munkavállalók sem a nyugdíj, sem pedig a családi pótlékok tekintetében nem részesülnek ugyanolyan mértékű juttatásban, mint a honos munkavállalók.

Ez a jelenség mára széles körben elterjedtté vált. Fontos megértenünk, hogy a honos munkavállalók nem fogadják el azt, hogy a saját hazájukban elesnek munkalehetőségektől azért, mert ugyanolyan bérezés mellett, a járulékok megfizetését követően is kedvezőbb egy kiküldött munkavállalót alkalmazni, mint őket. Minden kétséget kizáróan ez az egyik lényeges oka annak, hogy a britek megszavazták az Európai Unióból való kilépést, aminek rövid távú következménye a magyarok előtt nyitva álló nagy-britanniai munkalehetőségek csökkenése lesz.

Egy kezdetben kedvező, ám nem szabályozott helyzet, a szabad mozgás tehát lassan haszonélvezői ellen fordul. Közös érdekünk, hogy ne akadályozzuk a személyek szabad áramlásának – az Európai Unió e lényeges vívmányának – a felülvizsgálatát. E mozgások szabályozása Magyarország érdeke is, több okból:

1. A Nyugaton dolgozó ötszázezer magyar egy része nem fog visszatérni Magyarországra. Ez súlyosbítja a magyarországi népességfogyást, ennek következtében pedig a belső piac összehúzódását, valamint jelentősen csökkenteni fogja a gazdasági növekedést.

2. A munkahelyek betöltésének nehézsége elrettenti majd a cégeket attól, hogy Magyarországon fektessenek be.

3. A munkahelyek betöltésének nehézsége néhány ágazatban több problémát is okoz majd. Némely szektorban lehetetlen lesz emelni a fizetéseket, mivel ez esetben olyan díjakat kellene kérni, amelyeket a szolgáltatást igénybe vevők nem fognak tudni kifizetni (például közlekedés vagy orvosi ellátás). Szociális nehézségekkel jár együtt, mivel a fizetésemelések bizonyos ágazatokban további, inflációemelkedéssel járó bérköveteléseket okoznak majd. Ez maga után vonja majd a forint árfolyamának zuhanását, az importcikkek árának emelkedését, végül pedig a vásárlóerő elvesztését a lakosság jelentős része – elsősorban a közalkalmazottak és a nyugdíjasok – esetében.

Végeredményben Magyarország valahol a kiváló oktatási rendszerének és a magyarokról nyugaton élő nagyon jó imázsnak – miszerint komolyak, dolgosak, jól képzettek, tehát nagyon keresettek – az áldozata. De Magyarország érdeke nem az, hogy elveszítse a lakosságát, az Európai Unióé pedig nem az, hogy a fizetések szintjén bátorítsa a versenyt, mivel mindig lesz olyan ország, ahol alacsonyabbak a bérek.

Mindenkinek érdeke, hogy a szabad mozgás elvét fenntartva a kiküldetésről szóló uniós direktívát úgy alakítsuk, hogy az jobban védelmezze a lakosságot. Hiszen – mint ahogy azt a XVI. században Jean Bodin közgazdász is megmondta már – „nincs más gazdagság, mint az emberekben mért gazdagság”.

A szerző Franciaország magyarországi nagykövete

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.