Kísérleti nyulak

Nagyon úgy tűnik, a kormányzati szervek nem hallják a gondokat.

B. Molnár László
2017. 07. 26. 19:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kezdjük a legfontosabb ténnyel! A kormány szakképzési terveinek megvalósításában főszerepet kapó szakgimnáziumokban megvolt az első érettségi vizsga. Ha gonoszak szeretnénk lenni, azt is mondhatnánk, hogy ezzel a jó hírek sora véget is ért. A gyenge átlagot mutató vizsga ugyanis számos kérdést vet fel a képzés és a vizsgáztatás rendjével kapcsolatban. Nem az a legfőbb gond, hogy a diákok nem hozták az elvárt átlagot, hanem az, hogy a kormányzati elképzelések és a szakma megint – szokás szerint – nem ért egyet szinte semmiben. Utóbbiak az érveik mellé most már a vizsgák eredményeit is odatehetik az egyelőre nem létező tárgyalóasztalra. Nem a szakképzés rendszerébe, a szakgimnáziumok érettségirendjébe fél évvel ezelőtt központilag belenyúló és minden szakmai szempontot félresöprő kormányzati pozíciókat erősíti az sem, hogy lemondott a tételkészítő bizottság vezetője.

Mi is vezetett idáig, hogy lassan mindenki – pedagógus, diák, szülő – rossznak, a vizsgázó számára hátrányosnak tartja a szakgimnáziumi képzést, a vizsgáztatási rendszert? Azt mondják az érintettek, hogy a szakgimnáziumban bevezetett új kerettanterv ronthatja a diákok továbbtanulási és munkaerőpiaci esélyeit. Ezenkívül nagy a bizonytalanság most is, hogy milyen képesítést szereznek a szakgimnazisták az érettségi mellé. Mert ne feledkezzen meg senki arról, hogy a szakgimnazisták az érettségijük mellé másik képesítést is kapnak, ami leegyszerűsítve egy pluszban járó szakmunkás-bizonyítvány. Volt rá elég idő, szakmai érv és javaslat, ám a 400-490-es kerettantervi óraszám ellenére nem sikerült megnyugtatóan kidolgozni a részleteket. Az sincs kellően alátámasztva, hogy a szakgimnáziumi rendszerben már nyolcadik után specializálják a képzést – a szakemberek szerint túl korai, és az ebben részt vevőket annyira egy vágányra tereli a rendszer, hogy később megszűnik számukra az átjárhatóság. A szakképzés vonzereje a minőségében rejlik. Ez jelenleg nem az igazi, nem véletlen, hogy sokan – egyre többen – olyan érdekeket vélnek felfedezni a szakközépiskolák szakgimnáziummá alakítása mögött, hogy „tenyészetként” működjenek, és a korábbiaknál több – nem annyira jól képzett, de alacsony bérért hadra fogható – szakmunkást termeljenek ki. Már csak az a kérdés, hogy mindez kinek az érdeke.

Visszatérve az érettségihez: az Oktatási Hivatal adataiból látszik, hogy bár tömeges bukásról nem beszélhetünk, az eddigi években jó eredményeket elérő tanulók sem tudták teljesíteni azt, ami vélhetően bennük lenne, ha nem a vizsgák előtt fél évvel derült volna ki, hogy pontosan milyen résztárgyakból kell letenniük a szakmai érettségit. Ráadásul a korábban a felkészüléshez kiadott mintafeladatoknak sem volt közük a vizsgafeladatokhoz, holott a Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye ezt jelölte meg segítségként. Vannak fórumok – például a Tanítanék Mozgalom –, amelyek azt sem tartják kizártnak, hogy szándékosan nem írták nehézre az érettségit, nehogy nagyobb botrány legyen.

A jövő sem megnyugtató. A most végzett 9. évfolyamosok tanterve más, mint a többieké, ezért számukra is ki kell dolgozni az új követelményeket, amelyeket két évvel az érettségire való jelentkezés előtt kell nyilvánosságra hozni. Ez jövő február. Semmi nyoma, hogy ezt a munkát elkezdték volna.

Ráadásul nagyon úgy tűnik, a kormányzati szervek nem hallják a gondokat, ők teljesen másképpen szeretnék helyzetbe hozni a szakgimnáziumi tanulókat. Parragh László, a Kereskedelmi és Iparkamara elnöke elárulta, tervezik, hogy ha valaki jól teljesít a természettudományos területeken, pluszpontok segítségével könnyebben juthat majd mérnökképzésre a felsőoktatásba, mint aki sima gimnáziumból jön.

Kár, hogy eközben senki illetékes sem hajlandó észrevenni, hogy a gyerekek alapjában véve nem kísérleti nyulak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.