Néhány hónapja Magyarországon tartott előadást George Friedman, a világhírű geostratéga, és volt néhány megállapítása, amit a magyar gazdasági döntéshozók is megszívlelhetnének. Egyebek mellett arról beszélt, hogy szép dolog az informatika vagy a modern gépipar, de azok az országok, amelyek gazdasági és technológiai vezető szerepre törnek, már egész más dolgokkal foglalkoznak. Hogy mikkel, azt nem nehéz kitalálni. Elég, ha utánanézünk, hogy milyen kutatásokat szorgalmaz az Egyesült Államok hadserege. Az internet is onnan indult el, és a következő nagy dobás is onnan várható. Az egyik ilyen szépreményű terület az energiatárolás, amelynek forradalma a megújuló energiák felfutásában és az elektromos járművek terjedésében is megmutatkozhat a következő évtizedekben. Friedman azzal az optimista kérdéssel zárta előadását, hogy ha a magyar tudósok oroszlánrészt vállaltak az atomkor kiépítésében, miért ne lehetnének jelen a következő korszak megszületésénél is?
Rég tudható, hogy a benzines és dízel meghajtású járműveknek lassan bealkonyul. Az azonban továbbra sem világos, hogy ez a forradalom milyen időtávon zajlik majd. A jelek szerint a politikusok siettetnék a váltást, az autógyártók többsége ellenben inkább lassan, megrázkódtatások nélkül térne át az új technológiára. A nyugati államok többsége már bejelentette, hogy a jövőben megtiltja a hagyományos, belső égésű motorral ellátott járművek forgalmazását. Nagy-Britanniában 2040-től, Norvégiában 2025-től, Németországban 2030-tól léphet életbe az értékesítési tilalom. Persze az átállás ütemét nemcsak a politikusok határozzák meg, hanem a piaci folyamatok is. Legutóbb arról lehetett hallani, hogy azoknak az autógyártóknak, amelyek eddig ráérősen fejlesztették elektromos járműveiket, össze kell kapniuk magukat, mert az elektromos autók előtt tornyosuló legnagyobb akadály, az energiatárolás problémája a lítiumkristály-akkumulátorok megjelenésével áthidalhatónak tűnik. A Tesla új, 3-as modellje iránt jóval nagyobb a kereslet, mint korábban sejteni lehetett, ráadásul a szakértők úgy gondolják, hamarosan az ára is arra a szintre csökkenhet, amelynél a vevők előtt a hagyományos luxusmárkák valós alternatívájaként tűnhet fel a jelenleg 35 ezer dollárról induló Tesla-modell.