Már három hónapja, hogy május 7-én Emmanuel Macron lett a Francia Köztársaság elnöke, az új államfő választási győzelme fölött azonban nem könnyű napirendre térni. Legfőképp azért nem, mert Emmanuel Macront valójában a jószerencse ültette be az Élysée-palotába. Abban, hogy ő lett a befutó, három nagy véletlen is szerepet játszott. Legelőször is az a tény, hogy Francois Hollande végül úgy határozott, mégsem száll ringbe második elnöki megbízatásért; másodszor az, hogy Alain Juppé is meg Manuel Valls is elbukta saját pártja próbaválasztását; végül az, hogy Francois Fillon – részint napvilágra kerülő korruptságával, részint a kampány folytatásához való csökönyös ragaszkodásával – minden hitelét elvesztette, mi több, a pártját is csúnyán lejáratta.
A sorozatos véletlenek sem rejthetik el, hogy Macron megválasztása valójában maga is tünet, mégpedig a nyugat-európai demokráciák válságának tünete. Lehet, hogy Emmanuel Macron megválasztásával Franciaország úrrá lett – legalábbis egyelőre – a Marine Le Pen-féle populizmus kísértésén, ez azonban mit sem változtat azon, hogy sem a francia elnökválasztást, sem a júniusi francia képviselő-választást nem lehet kivételnek tekinteni. Épp ellenkezőleg, ez is igazolja azt az általánosan megfigyelhető tendenciát, amely szerint sok helyen vagy egy váratlan döntés (brexit), vagy egy teljesen esélytelennek tartott, de végül győzelmet arató outsider (Trump) borítja fel a bevett játékszabályokat.
Mindez arra vall, hogy a választók már nem a legkonstruktívabb programot meghirdető politikusnak, nem a képviseletükre legalkalmasabb jelöltnek, hanem olyan szélsőségesen narcisztikus, erőszakos és nagyravágyó személyiségnek szavaznak bizalmat, aki ügyesen meg tudja győzni őket saját kiválóságáról, és aki a legtehetségesebben él a modern kommunikációs technikákkal.
Talán nem járunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk, hogy a politika, a politikai élet válságáról van szó. Ideológiai apály, a politikai pártok hitelvesztése és elhasználódása, a politikai elit korruptsága és „elöregedése” – mindez azzal a következménnyel járt, hogy a végrehajtó hatalom Franciaországban (ahogyan másutt is) egyre inkább csak rövid távon hajlandó gondolkodni, és egyre inkább a vállalatigazgatás mintájára képzeli el az ország irányítását. Csakhogy míg a szavazók túlnyomó többsége nagy reményeket fűzött az új államfő megválasztásához, az azóta eltelt hónapok fényében egyre tisztábban látni, hogy az új államfő nem is annyira megoldása, mint inkább terméke és haszonélvezője a politikai válságnak.