Az uborkaszezonban robbant a hír, hogy a Jobbik képviselője a közösségi oldalon tett nyilatkozatában az írni-olvasni nem tudó állampolgárok választójogtól való megvonásáról értekezett. A hírt nyilván nem kell komolyan venni, hiszen nem véletlenül a nyári szünetben jelent meg. Ám magával a jelenséggel érdemes komolyan foglalkozni. A Jobbik képviselője ugyanis érzékeny témára tapintott rá, amely szorosan összefügg egy korjelenséggel, a liberális demokrácia két fő komponensének, a demokráciának és a liberalizmusnak egymástól való távolodásával, sőt küzdelmével. A liberalizmus egyik fő elve a jogegyenlőség. A demokrácia fő elve a népfelség. A XIX. századi gondolkodók sora számára okozott fejtörést e kettő összeillesztése.
Bármennyire is megdöbbentő, a XIX. századi liberálisok jelentős része elitista volt, legalábbis abban az értelemben, hogy féltek a műveletlen – kivált a félművelt – tömegektől, amelyekről feltételezték, hogy a választójogot arra használják majd, hogy a jómódúakat megfosszák a javaiktól. A parasztot, a munkást, a gyarmatosított bennszülöttet és a nőt amúgy is alárendelt csoportokként kezelték, amelyeknek úgymond el kell fogadniuk a „fehér jómódú férfiak” gyámkodását. A XIX. századi nyugat-európai liberális számára a választópolgár ideáltípusa a „művelt, jómódú fehér férfi” karakterével volt leírható.
Még a nem liberális demokraták számára sem volt egyértelmű a választójog kiterjesztése például a nőkre. A XIX. század végi és XX. századi francia antiklerikális republikánus erők ellenálltak a női választójog követelésének, attól tartva, hogy a nők minden társadalmi rétegben – talán a munkásságot leszámítva – érzelmességük folytán hajlamosabbak a vallásosságra, elfogadóbbak a konzervatív értékrend iránt. A republikánus honatyák rettegtek a lehetőségtől, hogy majd a „trón és oltár” szövetségét szövögető falusi plébánosok prédikálásának, Szűz Mária meg a „mártír” Bourbonok emlékének hatására a több száz grófné meg márkiné, meg sok millió érzelmes analfabéta cselédlány és parasztasszony visszahozza Franciaországba a királyságot. A francia nők először a második világháború után járulhattak az urnákhoz, olyan történelmi pillanatban, amikor az antifasizmus megszilárdította a köztársaság ügyét, de világos volt minden politikai erő számára, hogy nem állhat vissza a harmadik köztársaság ingatag politikai rendszere, a társadalomban pedig egy jóléti és jogkiterjesztő fordulatra van szükség. A francia nők pedig az aggodalmaskodók számára is bizonyították, hogy felelős választópolgárok.