Következő mérkőzések
Spanyolország
18:002024. július 05.
Németország
Portugália
21:002024. július 05.
Franciaország

A legjobb döntés

Enyedi Ildikó Testről és lélekről című filmje megérdemli, hogy Oscar-díjra nevezzük.

Lakner Dávid
2017. 09. 08. 14:39
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1945 politikus film, a Testről és lélekről nem, így az Oscar-nevezésnél valószínűleg az fog dönteni, szeretnénk-e politizálni – mondta nemrég lapunknak Török Ferenc rendező. Nyilván abban is reménykedve: hátha szeretnénk, és így az ő műve mellett teszik le a voksukat a Magyar Nemzeti Filmalap filmszakmai döntőbizottságának tagjai. A hasonló fesztiválokon amúgy nincsenek is hátrányban a hasonló jellegű mozik. Erre rímeltek Enyedi Ildikó mondatai is a vele készült februári interjúnkban: „Meg sem fordult a fejemben, hogy díjat kapunk. A Berlinale a világ aktuális kérdései melletti kiállásáról híres. A Testről és lélekről azonban egy magánéleti történetet mesél el ideológiai, politikai reflexiók nélkül. Az, hogy megkaptuk az Arany Medvét, a saját előítéleteimre cáfolt rá” – hallhattuk a rendezőnőtől.

Az Oscar-jelöléssel kapcsolatos döntés megszületett: a Testről és lélekrőlt nevezzük. Nem mertük bevállalni a politizálást? Vagy ellenkezőleg, épp hogy merészebbet léptünk, és ezzel a „szűkebb réteget megérintő” filmmel – mint Enyedi véli – nehezebb dolgunk lesz? Már-már politikai elemzésekbe illő kérdések ezek: mérlegelhetünk, milyen stratégiát kövessünk, próbálhatunk a döntéshozók fejével gondolkozni, az ő szemükön keresztül látni a filmeket, ennek megfelelően vélekedni a nevezésről.

Ám a Testről és lélekről indítása épp azért nevezhető a lehető legjobb döntésnek, mert teljesen másmilyen logikán alapul. Hideg, racionálisnak lenni akaró mérlegelések helyett azon: lássuk a filmeket a saját szemünkön keresztül, határozzunk ennek megfelelően. Márpedig Enyedi Ildikó filmje nem azért érdemes a nevezésre, mert elhozta a Berlinale fődíját. Fordítva: azért kaphatott Arany Medvét is, mert rendkívül értékes produkció, olyan színvonalú film, amilyen az utóbbi évtizedekben kevés készült Magyarországon.

Pedig felpörgött a verseny, és a Filmalap felállásával a minőségi nagyjátékfilmes munkák meg is kaphatták az őket megillető segítséget, támogatást. Született nagyszerű éjsötét komédia (Isteni műszak), Amélie-szerű bűbájos vígjáték (Liza, a rókatündér), megrázó holokausztdráma (Saul fia) és sokkoló társadalmi látlelet is (Csak a szél). Ha Andy Vajna médiaügyi ténykedésén, kaszinóbizniszein okkal berzenkedünk is, tény: Pappa Pia ide, Kojot oda, a Filmalap jó munkát végez.

Ahogy nemrég Böszörményi Gyula író megjegyezte: itthon a filmgyártásnak nem az üzletről, hanem a minőségről kell szólnia. Önmagában egy ekkora piacon kevés költségesebb produkció fog megtérülni, mégis: jó hírünket vihetik a világban. Márpedig a pozitív PR napjainkban igencsak hiánycikknek tekinthető. Mindenfajta kormányzati sikerpropaganda ellenére sokak tapasztalata: egy külföldi ismerősnek már azt is magyarázni kell, hogy nem, ez nem Fehéroroszország, és nem is Azerbajdzsán. Valóban elkeserítő a média letarolása, a CEU vagy a Soros elleni háború, de a „milyen diktatúrában élni?” kérdés azért jelentős túlzás. Ilyenkor persze rögtön beindul az egymásra mutogatás, ám a végeredmény ugyanaz marad.

Amin aztán főleg nem segít, ha külföldön azt hallhatják: Magyarországon támadások érik az Arany Medve-díjas alkotás rendezőjét, csak azért, mert Berlinben véleményt mondott a magyar kormányról. A méltatlan közjáték után szerencsére ismét a helyükre kerülnek a dolgok.

Mert a politizálás valóban izgalmas, megunhatatlan játék, és mindenki kedve szerint értelmezheti az 1945 üzenetét éppúgy, mint Enyedi nyilatkozatait. De tényleg van itt egy másik logika is: a filmművészeté. A két film ismeretében pedig bátran kijelenthetjük: igen, az 1945 az év egyik legjobb alkotása, és közel sem csupán a magyar filmek versenyében. A Testről és lélekről viszont az évtized egyik legkülönlegesebbje. Enyedi munkája érzékeny és katartikus mozgóképes költészet, olyasmi, amiért érdemes moziba járni. Az éjszaka szarvasokként a havas erdőt járó pár allegorikus történetéről már most elmondható, hogy a Körhintával és a Szerelemmel egy polcra helyezhető, és méltó lesz rá, hogy ötven év múlva visszatekintve az elsők között jusson eszünkbe. Ahogy arra is, hogy mások ez alapján ítéljék meg a magyar filmet.

Persze nem láthatjuk előre, mi hogyan lesz a jövőben: sem az Oscar odaítélésekor, sem filmtörténeti távlatokban. Ám a Testről és lélekről maga is arra tanít: ráérezhetünk, ha valami igazival szembetalálkozunk. Akkor pedig fontosabb, hogy ezt felismerjük, és aztán ragaszkodjunk is hozzá, mint hogy hideg számítgatásokba kezdjünk az esélyeket illetően. Enyedi Ildikó úgy érezte: ennek a filmnek akkor is el kell készülnie, ha csak kevesekhez talál el. Végül nem így lett, ami a rendező számára volt az egyik legnagyobb, legpozitívabb meglepetés. Nekünk ezek után abszolút van okunk bízni a Testről és lélekrőlben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.