Az 1945 politikus film, a Testről és lélekről nem, így az Oscar-nevezésnél valószínűleg az fog dönteni, szeretnénk-e politizálni – mondta nemrég lapunknak Török Ferenc rendező. Nyilván abban is reménykedve: hátha szeretnénk, és így az ő műve mellett teszik le a voksukat a Magyar Nemzeti Filmalap filmszakmai döntőbizottságának tagjai. A hasonló fesztiválokon amúgy nincsenek is hátrányban a hasonló jellegű mozik. Erre rímeltek Enyedi Ildikó mondatai is a vele készült februári interjúnkban: „Meg sem fordult a fejemben, hogy díjat kapunk. A Berlinale a világ aktuális kérdései melletti kiállásáról híres. A Testről és lélekről azonban egy magánéleti történetet mesél el ideológiai, politikai reflexiók nélkül. Az, hogy megkaptuk az Arany Medvét, a saját előítéleteimre cáfolt rá” – hallhattuk a rendezőnőtől.
Az Oscar-jelöléssel kapcsolatos döntés megszületett: a Testről és lélekrőlt nevezzük. Nem mertük bevállalni a politizálást? Vagy ellenkezőleg, épp hogy merészebbet léptünk, és ezzel a „szűkebb réteget megérintő” filmmel – mint Enyedi véli – nehezebb dolgunk lesz? Már-már politikai elemzésekbe illő kérdések ezek: mérlegelhetünk, milyen stratégiát kövessünk, próbálhatunk a döntéshozók fejével gondolkozni, az ő szemükön keresztül látni a filmeket, ennek megfelelően vélekedni a nevezésről.
Ám a Testről és lélekről indítása épp azért nevezhető a lehető legjobb döntésnek, mert teljesen másmilyen logikán alapul. Hideg, racionálisnak lenni akaró mérlegelések helyett azon: lássuk a filmeket a saját szemünkön keresztül, határozzunk ennek megfelelően. Márpedig Enyedi Ildikó filmje nem azért érdemes a nevezésre, mert elhozta a Berlinale fődíját. Fordítva: azért kaphatott Arany Medvét is, mert rendkívül értékes produkció, olyan színvonalú film, amilyen az utóbbi évtizedekben kevés készült Magyarországon.
Pedig felpörgött a verseny, és a Filmalap felállásával a minőségi nagyjátékfilmes munkák meg is kaphatták az őket megillető segítséget, támogatást. Született nagyszerű éjsötét komédia (Isteni műszak), Amélie-szerű bűbájos vígjáték (Liza, a rókatündér), megrázó holokausztdráma (Saul fia) és sokkoló társadalmi látlelet is (Csak a szél). Ha Andy Vajna médiaügyi ténykedésén, kaszinóbizniszein okkal berzenkedünk is, tény: Pappa Pia ide, Kojot oda, a Filmalap jó munkát végez.