Kultúrharc. Ízlelgetem a szót. Kultúra plusz harc egyenlő kultúrharc. Kiért és ki ellen harcol a kultúra? Ami alapjában véve békés természetű fogalom, ellentétben a másikkal. Vagy a kultúra ellen harcol valaki? Nem jön össze sehogy. Kultúrharc: összetett szó, melynek két tagja úgy viszonyul egymáshoz, mint egy megkeseredett, folyton zsörtölődő pár, mely tagjai több évtizedes házasság után sem jutottak dűlőre egymással, és egyik sem akar engedni.
A kultúra, kultúrharc, kultúrpolitika, ideológia fogalmak Svédországban is zavaros kuszaságban fonódnak egymáshoz, és ugyanúgy megnehezítik a kultúra helyzetét, mint másutt. Ola Wong, a svéd konzervatív Svenska Dagbladet újságírója úgy látja, „a kormány a múzeumokat ideológiai eszközként akarja felhasználni” a szélsőjobb ellen. A szociáldemokratákkal együtt kormányzó zöldpárt kulturális bizottsága úgy látja ugyanis, a múzeumok feladata az lesz, hogy a látogatót a politika támogatására neveljék.
A baloldali Aftonbladet újságírója, Anders Lindberg szerint a szélsőjobb át akarja venni a hatalmat az egyház felett. Vagyis „meg akar nyerni egy kultúrharcot”. Úgy gondolja, „a modern szélsőjobb számára a kultúra ugyanolyan fontos csatatér, mint a politika”. Amikor az ember megnyugodna, hogy legalább a baloldal számára nem csatatér a kultúra, a cikk írója nem hagy ki egy csatakiáltásnak hangzó megállapítást a szélsőjobbról, és ezzel együtt az egyházat is gyanússá teszi: „Azt akarják, hogy az egyház az ő ferde nézeteiket tükrözze arról, hogy mi a svéd. Azt akarják, hogy az egyház a családról és a társadalomról vallott elavult nézetek konzervatív bástyája legyen.”
Ember legyen a talpán, aki ezt az ideológiát, politikát, kultúrát összemosó katyvaszt addig képes szűrni, desztillálni, amíg csak a színtiszta „materia prima”, vagyis maga a kultúra marad. De egyáltalán: mi jut eszünkbe ma a kultúra szóról, és hányféle kultúra van?
A kultúra fogalmának értelmezésére nincs egységes definíció. Ismert a klasszikusnak számító felosztás, amely a kultúrát úgynevezett magaskultúrára és a tömegkultúrára választja szét. Kezdjük a magaskultúrával. Már a fogalom is többszörösen kirekesztő. Az embernek az az érzése támad, hogy a magaskultúra művelőire és fogyasztóira gyanús, antidemokratikus kasztként kell tekinteni. Ezek az emberek gőgösek, és minden, amivel foglalkoznak, gyanús.