Amiről nem kérdezik meg az embereket

A nagyszabású kínai és orosz ügyletek hosszú távon befolyásolják utódaink életét is.

Solymosi Frigyes
2017. 12. 12. 5:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csodálatos ez a demokrácia. Csaknem minden apróságról megkérdezik az emberek véleményét, mielőtt a kormány bármiről döntene. Néhány kivétel azért van. Ezek közé tartoznak a külföldi országokkal történt megállapodások, amelyek hosszú távon befolyásolják nemcsak a mi életünket, hanem az utódainkét is, beleértve azokat, akik még meg sem születtek. Erre jó példa a Paks II. beruházás és az új vasútvonal építése Budapest és Belgrád között.

Paks II.-vel kapcsolatban már nem tudunk sokat tenni, bár még vannak olyan hangok, amelyek a szerződés felbontását javasolják. Függőségünk Moszkvától tovább erősödik. Nyilvánvaló, hogy mindkét döntést a pénzügyi és politikai vonatkozások alapos és kiterjedt vizsgálatának és értékelésének kellett volna megelőznie, hiszen a következmények hosszú távon meghatározzák hazánk gazdasági-pénzügyi helyzetét. Nem akarom politikusaink szakértelmét analizálni, de ők elsősorban ahhoz értenek, hogyan tudják a választást megnyerni, a hatalmat megtartani. Alig hihető, hogy a közgazdaság tudományában elmélyedtek volna – talán a pénzügyi, gazdasági területtel foglalkozó miniszterek kivételével. Kérdéses viszont, őbennük van-e akkora kurázsi, hogy ismételten rámutassanak a gondokra és a következményekre. Nagy hiba volna, ha a pénzügyi kérdések eldöntésében messzemenően a politikai szempontok lennének elsődlegesek, és nem az ország érdeke. Ezek nem piszlicsáré dolgok. Mindkét esetben felvetődik, miért nem a nyugati országokhoz fordultunk, hiszen tagjai vagyunk az európai országok nagy családjának. A dacból adott fricska még sokba kerülhet nekünk.

Számomra érthetetlen, hogy mielőtt a kínai vasút építésének tervéről döntést hoztak volna, miért nem konzultáltak például a Magyar Tudományos Akadémia hozzáértő tagjaival. Micsoda elképesztő önbizalom lapul a kormányfőben és csapatában, hogy képesek ilyen volumenű kérdésekben határozni. A megállapodás szerint a Belgrád–Budapest-vonalon kínaiak építenek kínai érdekek szerint, a pénzügyi fedezetet azonban mi adjuk a tőlük (!) fölvett kölcsön formájában. Ennek a kölcsönnek az összege jelenleg 500 milliárd forint. Az Európai Unió érthető okokból nem járul hozzá a projekthez, noha az új vasút túlnyomórészt a Kína és Nyugat-Európa közötti áruszállítás lebonyolításában jut szerephez. Némely számítások szerint a befektetés 2400 év alatt térülne meg Magyarországnak, ami minden képzeletet felülmúl. Mindez tetemesen hozzájárul további eladósodásunkhoz. A Magyar Nemzet november 5-i számában megjelent összeállítás szerint adósságunk 1997-től 2017-ig folyamatosan nőtt. Idén minden bizonnyal eléri a 4598 milliárd forintot. Ebben az elképesztően magas összegben sem Paks II., sem a kínai vasút építésére felvett hitelvállalás nincs még benne. Erős kételyeim vannak, hogy utódaink készek lennének arra, hogy visszafizetése érdekében egyáltalán itthon maradjanak.

Különböző tanulmányok szerint hazánk haszna az ügyletből minimális. A kínaiak profitálnak belőle, no meg azok az országok, ahol gyorsabban és olcsóbban kapják meg a megrendelt árut. Hazánk számára az új vasútvonal annyit jelent, hogy a dél-európai tengeri kikötőből valamivel hamarabb jutnak el hozzánk is a kínai termékek. Érvényes ez a mi Kínának szánt produktumainkra is. Ezért óriási adósságba verni magunkat, fölvenni egy elképesztően nagy kölcsönt, majd fizetni a kamatokat is – józan ésszel felfoghatatlan. Mellékesen jegyzem meg, hogy a tervezett vasútvonal nem érinti fontos településeinket, tehát a hazai személyforgalom szempontjából érdemleges előnnyel nem jár.

A kormánypártok május elején megszavazták a kínai vasút ügyét a parlamentben. Arról sem tudunk, hogy ezt milyen szakértői tárgyalások előzték meg. Erős kételyeim vannak, hogy a Fidesz mindenhez (?) értő politikusai képesek megítélni ennek jelentőségét és következményeit. Paks II. és a vasút együtt borzasztó költségeket jelent, nem beszélve a politikai vonatkozásoktól. Arra sajnos a kormánypolitikusok nem vetemedtek, hogy mindkét esetben konzultáljanak a társadalommal, megmagyarázzák a két beruházás szükségességét, hasznát. Nagy kérdés persze, hogy az Orbán Viktor által irányított csapatban van-e egyáltalán olyan személy, aki ellent mer mondani a mindenhez értő kormányfőnek. Hogy a nyugati országok hogyan vélekednek róla és rólunk, akkor lesz érdekes, ha csökkentik a Brüsszelből jövő javadalmazásunkat és/vagy más ténykedéseink miatt kizárnak bennünket az EU-ból. Csak remélhető, hogy ez végül nem történik meg.

A szerző akadémikus, a Stádium 28 Kör tagja

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.