A kilencvenes évek előtt és utána is egy ideig ők voltak azok, akiket az éppen regnáló hatalom gyanakodva szemlélt. Ők voltak azok, akik merték tenni a dolgukat. Szó sincs arról, hogy nosztalgiázva a nemzet lázadó értékőreinek kiáltsam ki valamennyit. De az bizony tény, hogy a rendszerváltásban ők voltak azok az egész hazában – a kicsi falutól a fővárosig –, akik munkahelyén, a művelődési házakban összegyűltek a kezdeményezők, a valamit akarók, és az éjszakába nyúlón váltották meg a világot. Az is jó, hogy most is őket kéri számon Szabó Zoltán Attila a Beindulni Csabira című cikkében. Ma is fontosak ugyanis.
Van köztük egészen csóró, aki a mindennapi betevőt is nehezen keresi meg, és van, aki jól megél. De egy dologban megvan a közös nevezője a többségnek, annak a néhány ezer embernek. Akarják a jobbat, és tesznek is érte, akár széllel szemben is. Ismerik az értelmiségi és az írástudó felelősségét. Kisebb és nagyobb közösségeikben van véleményük a világról. Nem eltűrik a viszonyokat, hanem változtatni akarnak, tenni akarnak az emberekért.
A programokban a celebeken és Bunyós Pityun túl a helyi közösségek is mind erőteljesebben vannak jelen. Az utóbbi években a „falunaposodás” igenis kezd sokkal jobb irányba változni. Minden faluban és városban (abban egyetértek a cikk írójával, hogy a „falunaposodás” akár a fővárosi Erzsébet téri programokig terjedhet), amely ad magára, kezdik felismerni a helyi és az örök értékeket. (Mert igenis vannak örök értékek: hűség, konokság, szülőföldszeretet.) Észreveszik az omladozó hegyi kápolnát, a faluvégi keresztet, a régi kapualjat, a több száz éves fát, az elhagyott szőlőhegyet. Egy régi villamost. Felismerik, hogy ezek fontosak a mai kor számára is. Nem múzeumi tárgyként, hanem mert hordoznak valami gondolatot, amely ma is fontos. Őseinktől örökölten. Helyi történeteket is új életre keltenek. A falunapokon a „gatyaletolós”, a szó legrosszabb értelmében használt ócska dolgok mellett ott vannak ezek az értékek is. Igaz, hogy mindez egyelőre valami totálisan eklektikus katyvaszban jelenik meg – de ott van már. Bizony az értéket kell belopni az értéktelen közé. A korpa közé kell tenni a gyöngyöt. Fordított jelenség figyelhető meg ahhoz képest, mint amikor egy csepp méreg kerül a mézbe, és minden megromlik. Most a mérget kell hatástalanítani. De nem vezényszóra.