Érdekes vitában vettem részt a minap. Történelmi párhuzamok körül csaptak össze a vélemények a választás kapcsán. Majdnem azt írtam: indulatok. Mivel az „összefogás” napjainkban szitokszó lett, az 1867-es kiegyezés lett a „kályha”, amit a rivalizáló ellenzéki pártok számára kiindulási pontként kínált fel valaki. Nem rossz választás.
Csaknem harminc évvel vagyunk a rendszerváltás után. 1867-ig majd húsz év telt el az 1848-as forradalom és szabadságharc eltiprását követően. A megtorlás akkor a kivégzéseken, a sorozásokon át a hivatalnoki kar lecseréléséig, az uralkodó korlátlan hatalmán alapuló önkényéig terjedt. Mindez alapértékké tette hazánkban a passzív ellenállást. Az aradi vértanúk emléke, a mindennapokat átható sérelmek a Habsburg-házat a gyűlölet központi tárgyává tették. Deák Ferenc mégis békejobbot nyújtott Ferenc Józsefnek. Miért? Mert az ország hanyatlásnak indult.
A passzív rezisztencia, a befelé fordulás, a gazdaság pénzügyi kizsákmányolása az ország teljesítményét folyamatosan csökkentette. A fejlődés leállt, egyre jobban elszakadtunk az európai országoktól, ahol az ipari forradalom térnyerése gyorsuló növekedést eredményezett. Nyílt az olló. A dilemma az volt: a függetlenségért folytatott küzdelemnek megfelelő ára-e az ország tönkremenetele? A kölcsönös érdekek feltárása és tudomásulvétele vezetett az 1867-es kiegyezéshez: létrejött az Osztrák–Magyar Monarchia.
Deák Ferenc idejében az ipari forradalom (gőzgép, vasút, malmok, „ipar 1.0”) felzárkózási esélyt jelentett. A kiegyezés igazi sikereként rohamos fejlődésnek indult a mezőgazdaság is. A gyáripar súlya a nemzeti jövedelemben jócskán megduplázódott (1867: 7 százalék; 1900: 16,2 százalék). Ganz Ábrahám gyára a hengerszékeknek, a kéregöntésnek hála világhírű lett. Malomiparunk szintúgy. A vasúti pályák hossza 1865 és 1900 között 2160-ról 17 101 kilométerre nőtt. 1873-ban, Buda, Pest, Óbuda és a Margitsziget egyesülésével létrejött Budapest, majd hihetetlen tempóban épült világvárossá. A kontinensen elsőként mi építettünk földalatti vasutat. Az 1880-as években a fővárosban évente 12 ezer lakás épült. Az Eötvös-reform általánossá tette az elemi iskolát, ezzel kezdetét vette annak az iskolarendszernek a kiépülése, amely számos világhírű tudóst, feltalálót adott a világnak. Megindult a polgárosodás, minden fontos szempontból egyre közelebb kerültünk a Nyugathoz.