Kevin Spacey-vel töltöm az éjszakáimat mostanában. Szerencsére csak virtuálisan: egyre-másra pörgetem a Kártyavár (House of Cards) epizódjait. Nincs könnyű dolgom az ötvenperces részekkel, főként, hogy közben ide-oda kattintgatok, majd tekerhetek vissza, mert nem értem, mi történt. Hajnali négyre talán végzek két epizóddal: kis lépés nekem, nagy küzdelem Frank Underwoodnak.
Sikerélményem még sincs, évadok állnak előttem, hogy behozzam a jelent. Ráadásul tengernyi további sorozat számtalan évadán kellene még végigmennem, hogy tájékozottnak mondhassam magam. A szolgálólány meséje, Tizenhárom okom volt, Aranyélet, Az árnyak, Stranger Things, sorolhatnám napestig. A minőségi sorozatok korát éljük, aki kimarad, megnézheti magát. Ismerősi körben éppolyan könnyű megkapni a döbbent kérdést, miszerint „tényleg nem nézed a Trónok harcát?”, mint a tizenkét éves unokatestvér kaján pillantását elcsípni: de hát miért nincs okostelefonod?
Felesleges lenne azonban belefogni a jól ismert mondókába a gyerekek függőségével kapcsolatban. A jól ismert köröket járjuk ugyanis. Harminc éve minden szülő a Dallas előtt ült, aztán rémülten kereste a felelősöket, amiért a kicsi a szombat délelőttöt mesematinéval indítja. Azóta a kölyökklubos generáció is felnőtt, és lelkesen osztogatja Facebookon a nosztalgikus mémeket. Annak idején minket a focipályáról rángattak be, ma a gép elől kell kiküldeni a fiatalokat – így szól a XXI. század egyik romantikus hazugsága. Amitől mégis egy lépésben jutunk el a fiatalokat utcára vivő Pokémon Go ostorozásáig. Hihetetlen, hogy folyamatosan lefelé bámulva képesek végigjárni a fél várost – dühöngünk Facebook Messengeren, a villamoson. Azt csak a munkahelyünkre érve látjuk meglepetten, hogy baleset volt ott, ahol elhaladtunk – de ki veszi azt észre?
Ha egyszer egy tigris érkezne hozzánk teára, lemaradnánk a pillanatról, annyira bele vagyunk temetkezve telefonunkba – erről beszélt nemrég a The Tiger Who Came to Tea 94 éves szerzője, Judith Kerr. Az írónőt arról kérdezték, tart-e tőle, hogy a fiatalok a technológia rabjává válnak. Kerr inkább a felnőttek miatt aggódik. Az írónő szerint sokan úgy bámulják a készüléküket, hogy tényleg nem veszik észre, ha elhaladnak valami mellett. Emellett különös hallani az aggodalmakat, hogy a kicsik éjjel-nappal a kütyüikkel babrálnak. Már csak azért is, mert Kerr emlékszik még arra az időre, amikor az olvasás sem volt egészen elfogadott. Az emberek azt mondták, az a gyerek folyton csak a könyveit bújja. Most meg, ha a kamasz olvas, rögtön lelkendeznek, ecsetelte. Persze az aggodalom a civilizáció és a közösségek romlásán, a felszínessé váláson örök. Míg pár évtizede azon kellett sajnálkozni, hogy a metrón mindenki az olvasnivalójába temetkezik, ma ezeket a képeket osztják nosztalgiázva az okostelefonjukban ragadt járókelők.