Következő mérkőzések
Lengyelország
15:002024. június 16.
Hollandia
Szlovénia
18:002024. június 16.
Dánia

A női hús színeváltozása

Egy festmény, amelyen meztelen fiatal lányokként ábrázolt nimfák csábítanak a vízbe egy férfit, a jelenlegi légkörben bántó lehet-e a modern közönség számára?

Ficsor Benedek
2018. 02. 05. 12:43
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy festmény, amelyen meztelen fiatal lányokként ábrázolt nimfák csábítanak a vízbe egy férfit, a jelenlegi légkörben bántó lehet-e a modern közönség számára? A Manchesteri Művészeti Galéria látogatói a múlt hét óta ezzel a kérdéssel szembesülnek a képtár egyik legjelentősebb műalkotásának hűlt helyén. Az intézmény nem titkoltan provokatív céllal eltávolította John William Waterhouse angol preraffaelita festőművész Hülasz és a nimfák című, 1896-ban készült képét, hogy a hiányán keresztül indítson vitát a női test megjelenítésének aktuális szabályairól. A közönség apró cetliken válaszolhat a múzeum kérdésére: a The Guardian riportja szerint sokan cenzúraként értelmezik a galéria lépését, mások azonban üdvözlik a politikailag korrekt gesztust.

A képtár egyik kurátora bevallotta, hogy a merész döntéshez a Harvey Weinstein-ügy nyomán indult #Me too kezdeményezés és a Time’s Up mozgalom adta az utolsó lökést. Hozzátette ugyanakkor, hogy már régen le kellett volna venni a falról a festményt, amely az In Pursuit of Beauty (A szépség nyomában) elnevezésű tematikus teremben lógott, és az ott található többi képpel egyetemben egyoldalúan mutatta be a szépséget: kizárólag a férfitekintet számára kedves „női hús” látványát ragadta meg.

Waterhouse görög mitológiából vett jelenete immár másfajta látványt ragad meg és közvetít: a hiányét. A galéria a döntéssel a meztelen női testeket távollétre kárhoztatta, a nimfák bizonytalan ideig a raktárban csábíthatják a végzetébe Héraklész hős fiát, Hülászt. Vagyis a közönséggel folytatott párbeszédből a múzeum egyetlen felet rekeszt ki: magát a művet.

Holott a művészeti alkotás éppen a jelenlétben tárul fel, és mutat rá a világ olyan összefüggéseire és igazságaira, amelyeket nélküle – nagy mű esetében – sosem vettünk volna észre. A művészet szükségszerűen provokál, kimozdítja az embert a komfortzónájából. Rilke híres sorait idézve arra szólít fel bennünket, hogy változtassuk meg az életünket. Válaszaink alapján pedig a hagyomány, a történetiség, a tér és az idő újabb és újabb rétegeit tárja fel előttünk. Kevés lényegibb párbeszédet tudunk elképzelni tehát annál, mint ami egy műalkotás és a befogadója között jön létre.

A szexuális zaklatási botrányra adott válaszok alapján azonban úgy tűnik, a művészetben feltáruló jelentéseket háttérbe szorítja a társadalmi egyenlőség normatív koncepciója, a leplezetlen nevelési szándék. Amely nehezen kezdeményezhet valódi párbeszédet, hiszen dialógus helyett egyirányúan tájékoztatja a közönséget arról, hogy az aktuális körülmények között miként lehet jól értelmezni a művészetet.

De vajon megoldható-e az erőszak problémája parancsszóval? Ha a hatalmukkal visszaélő férfiak a társadalom védelmi mechanizmusaként újabb és újabb hatalmi gesztusokat aktiválnak, amelyek lefelé hatva a korlátozás egészen váratlan változatait alakítják ki, bűnük még sokkal súlyosabb, mint ahogy eddig gondoltuk. Ami nem menti fel természetesen a társadalmat. Hiszen ha a szembenézés kimerül annyiban, hogy a női húst a raktárba száműzzük, így mondva ítéletet a férfitekintet által meghatározott művészet felett, akkor jobb, ha bele sem kezdünk a probléma megoldásába.

Mert csak ott motoszkál a fejünkben a kínzóan banális kérdés, hogy mi lesz a következő? Manet Reggeli a szabadban című képe? Az Alvó Vénusz Giorgionétól? Egon Schiele fél életműve? A tiltásban rejlő félelmetes logikát követve vajon Gustave Courbet A világ eredete című munkáját ünnepélyesen el fogják égetni a Musée d’Orsay előtt? Már csak abban bízhatunk, hogy Picasso és Willem de Kooning nőalakjai megússzák – hiszen a jelenkor ítészei láthatóan híján vannak az absztrakció képességének. A durva ecsetvonásokkal, szürkén és tiritarkán megjelenített női húsnak nincs jelentése a Weinstein-botrány fénytörésében. Csak a hamvas nimfáknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.