Nemigen láthatunk sok helyen olyat manapság, ahol az állam diktálná a divatot. Mármint nem a politikait. Konkrétan az öltözködésit. Pedig lassan ízlelgethetjük mindezt. Itt, a Kárpát-medencében. Ahol február elején kormányhatározat született (1022/2018.): átfogó divat- és designipari fejlesztési stratégiát dolgoz ki a Magyar Turisztikai Ügynökség. Az MTÜ. Ha mindez még nem lenne elég, a Magyar Közlönyben leírtak szerint állami tulajdonú társaságot is létrehoznak a program végrehajtására, százötvenmillió forintos alaptőkével. Utóbbi összeget a nemzetgazdasági és a nemzeti fejlesztési minisztereknek kell előteremteniük.
A részletekről azóta sem sietett elárulni senki semmit, noha másfél-két hét eltelt, lett volna erre idő és alkalom. Úgyhogy kénytelenek vagyunk a saját szakállunkra – most még mellékes, mennyire divatos ennek a fazonja – belegondolni, hogy ez a határozat vajon mit jelenthet.
Az állam – vagyis nyilván a kormány – átveszi a szakmai irányítást, kidolgozza a követendő divatirányzatokat, koordinálja a történetet. Az új magyar turisztikai megaközpont (az MTÜ) által gründolt, fentebb említett állami cég lesz a legnagyobb divatguru hazánkban. A Louis Vuitton és a Gucci márkák hazai nagykövete, Rogán Antal felügyelete alatt. (Az MTÜ a propagandaminisztérium fennhatósága alá tartozik.) Decemberben már volt is az ügynökség divatipari marketingigazgatóságának divatnapja, ahol bejelentették: csinálnak ötéves tervet. Úgymond a hazai szakma legfontosabb szereplőinek bevonásával.
De hogy ez is mit takar, arról tényleg nem igazán tudni semmit. Csak remélni lehet, hogy nem köszönt be már a virtigli politikai diktatúra előtt a divatdiktatúra. Bár értelemszerűen az is megeshet, hogy épp divatos ruhát választanak ahhoz, hogy újabb közpénzkifizető helyet hozzanak létre. Amit kedvükre fejhetnek onnantól. Akár erre is utalhat némiképp, hogy a kormány a 2017. végi nagy pénzszórás során a magyar divat fejlesztése és a dizájnerek támogatása céljára kétmilliárd forintot irányzott elő.