A 2004-ben csatlakozott uniós tagországok, köztük Magyarország is vállalta, hogy idővel bevezeti a közös valutát, az eurót. Bár a témát nem övezi igazán nagy figyelem, időről időre találkozhatunk olyan szakmai fórumokkal, amelyeken igyekeznek az különböző szempontok szerint körbejárni az euróövezeti csatlakozást. A pró- és kontratáborok sokszor olyan gazdasági és politikai érveket ütköztetnek egymással, amelyek a válság előtti közös valuta jellemzőire reflektálnak, és teljesen figyelmen kívül hagyják a meghozott reformokat. Ez a cikk az euróövezet válság utáni állapotát figyelembe véve igyekszik összefoglalni a magyar euró bevezetésének lehetőségeit és kockázatait.
Az euróövezethez csatlakozás legfontosabb gazdasági érveként azt szokták felhozni, hogy csökkenti az árfolyam- és kamatkockázatokat, illetve megszünteti a tranzakciós költségeket. Ezek következtében nő a bizalom, a befektetések aránya, ezek a folyamatok pedig növekvő gazdasági outputot eredményezhetnek. Veszélyként a rosszul megválasztott átváltási arányokat, illetve az alacsony „importált” nominális kamatlábból származó lehetséges gazdasági buborékokat, illetve a termelékenységtől elszakadó nominálbér-emelkedést szokták megemlíteni. De valóban ekkora fenyegetést jelentene a csatlakozás Magyarország számára? Szögezzük le, hogy ez az eurózóna már nem az az eurózóna, amely végignézte a görög összeomlást, az ír és a ciprusi bankválságot vagy épp a portugál ingatlanlufi kipukkadásából eredő gazdasági nehézségeket. Ez az eurózóna megújult gazdasági kormányzással bír, amely a tagállamok folyamatait szigorúbb és kiterjedtebb rendszerben vizsgálja. A 2011-ben bevezetett makrogazdasági egyensúlytalansági eljárás (MIP) a mutatók széles skáláját vizsgáló riasztási mechanizmusával egyfajta gazdasági szeizmográfként működik. A stabilitási és növekedési paktum (SGP) megannyi reformja, a hatos csomag, a kettes csomag mind-mind a költségvetési és fiskális politika egyre szorosabb koordinációját írja elő azzal a céllal, hogy a zónán belüli negatív externáliák elkerülhetővé váljanak. Ennek megerősítésére hozták létre az Európai Stabilitási Mechanizmust (ESM), amely lehetőséget ad a bajba jutott euróövezeti országok kimentésére. A makrogazdasági vizsgálatok mellett fontos előrelépések történtek a pénzügyi szektor koordinációja területén is. A bankunió részleges felállítása a pénzügyi szervezetek szorosabb kontrollját hozta, és a tervezett szanálási alap az ESM-hez hasonló védőhálót jelentene egy esetleges bankválság idejére. Jeroen Dijsselbloem, az Eurócsoport nemrégiben leköszönt elnöke egy a London School of Economicson tartott januári előadásában kiemelte, hogy a bankunió mellett a tőkepiaci integráció is prioritásként kezelendő a gazdasági stabilitás érdekében. Sőt, arra is rámutatott, hogy a hagyományosan előírt csatlakozási kritériumokon túl (lásd maastrichti kritériumok) Lettország és Litvánia esetében komolyabb vizsgálatnak vetették alá a gazdaságot, ezzel is igyekezve minimálisra csökkenteni egy lehetséges gazdasági visszaesés kialakulását.