Ahhoz, hogy a magyarságunkkal kapcsolatban felvetődő kérdéseket megválaszolhassuk, tisztáznunk kell azt az egyszerű, ugyanakkor túlpolitizált, és sokak által méltatlanul kisajátított fogalmat, hogy ki a magyar, továbbá a másokat gyakran kirekesztő kitételt, mely szerint ki az igaz magyar, a jó magyar. Többek szerint „az a magyar, akinek a Himnusz és a Szózat hallatán hevesebben ver a szíve, és könnybe lábad a szeme”. Ez kevéssé tűnik egzaktnak. Olyan definíciót kell találnunk, amely integrálja mindazokat, akik magyarnak tekintik magukat.
Ezeréves fennállásunk során olyan sokszor áldoztuk fel önmagunkat, nemzetünket a keresztény Európa védelmében, hogy a magyarság többször is közel állt a totális megsemmisüléshez. A honfoglaláskor a Kárpát-medencébe érkezett, itt rövidesen keresztény államot alapított „ősmagyarokat” már-már kiirtották a keresztény Európa ellen támadó nagyhatalmak, tatárok, törökök, majd a kommunista világuralomra törő „vörösök”, de még a bennünket élő pajzsként alkalmazó, „jó keresztény” Habsburgok is! Mi pedig a Nyugat védelmében öngyilkos módon készséggel eljátszottuk ezt a ránk szabott, idegen érdekektől vezérelt szerepet, amiért cserébe nem kaptunk soha semmit.
Aki a politikában hálát vár, az persze inkább ne foglalkozzon ilyesmivel. Machiavelli így fogalmazott: „Az érdekeket kutassad, és megtalálod a történelem mozgatórugóit.” Évszázadokon keresztül azt verték belénk politikusaink, hogy az igazi magyar a virtuskodó magyar, aki félelmet nem ismerve, bátran szembeszáll a sokszoros túlerővel, és ha kell, hősként áldozza fel magát. Szent István Imre herceghez írott intelmeiből csupán azt sulykolták: „a jövevényeket jóakaratúan gyámolítsad”, de azt a részt már elhallgatták, hogy „kerget hadat, a barátokat behívja”. Érthetően: szent királyunk a barátokat javasolta befogadni, nem az ellenségeket! Ezzel szemben szomszédaink arra tanították (és tanítják ma is) az ifjúságot, hogy „legyetek bölcsek, legyetek diplomaták, az erősebbel ne kezdjetek ki, kössetek ügyes szövetségeket. Áldozzák fel magukat mások helyetted, te pedig szaporodjál, gazdagodjál.” Nézzük csak Trianont – és máris kézzelfogható a hatékonyságban mutatkozó különbség.