12 óra alatt 12 milliárd

Józan ésszel belátható, hogy a pályázatot beadók hónapokkal korábban tisztában voltak a kiírási feltételekkel.

Torba Tamás
2018. 03. 17. 17:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napelem- és napkollektorfarmok létrehozására irányuló, 12 milliárd forint keretösszegű uniós pályázati forrásra a kiírást követő 12 órán belül annyi pályázat érkezett, hogy a kiíró felfüggesztette a további igénylések befogadását. Az eset, amely korántsem egyedi, komoly felzúdulást keltett mind szakmai, mind potenciális beruházói körökben.

A pályázat annyiban tér el a megújuló energia elterjedését elősegítő eddigi konstrukcióktól, hogy olyan szereplők vehet(né)nek részt benne, amelyeknek többhektáros, speciális helyen lévő földterületük van, ahol napelemfarm telepíthető. A speciális hely azt jelenti, hogy a föld mellett távvezetéknek kell húzódnia, továbbá rendelkezésre kell állnia a helyszínen egy elosztóállomásnak, amelyen keresztül a megtermelt elektromos áram betáplálható a vezetékbe. Az ilyen földdarabok jelentős része mezőgazdasági terület, azon belül szántó, legelő vagy erdő.

A pályázati dokumentumok beadásához szükséges engedélyek – például a terület átminősítése, művelésből való kivonása, az önkormányzat hozzájárulása – rendes ügymenet esetén hónapokat vesz igénybe. Ehhez járul az áramot átvevő szolgáltató nyilatkozata arról, hogy a helyszín megfelelő – ezt csak szemlén lehet eldönteni –, valamint az árajánlat a kivitelezésről és az áram árvételi áráról. Utóbbitól függ a megtérülés ideje.

Világos, hogy az előkészítő szakaszhoz szerencsés esetben is legalább három–hat hónap időtartam szükséges. Ehhez képest a pályázat meghirdetését követő fél napon belül a keret elfogyott. Józan ésszel belátható, hogy a pályázatot beadók hónapokkal korábban tisztában voltak a kiírási feltételekkel. Másképpen nem rendelkezhettek a felsorolt engedélyekkel, árajánlatokkal a kiírás napján. Ez felveti a hivatali visszaélés tényállását. Amihez hozzájárul az ügyben eljáró hatóságok, hivatalok, de különösen az áramszolgáltatók magatartása. Nekik tudniuk kellett, miféle igények szerepelnek a majdani kiírásban. Kérdés, honnan tudták, és ha tudták, kiszivárogtatták-e leendő ügyfeleiknek.

Érdekes kérdés a beadott pályázati dokumentumok dátumozása is. Vélelmezhető, hogy ezekben a kiírást megelőző dátumok szerepelnek, hiszen kizárható, hogy fél nap alatt minden aláírás és pecsét a helyére került. Ha az igényléseken korábbi dátumok találhatók, a hivatali visszaélés gyanúja erősödik. Az ügyhöz tartozik, hogy az elmúlt nagyjából tíz hónapban nem egy esetben az adott energiaszolgáltató – konkrét vidéki és budapesti példát is tudok hozni – a létesítendő nem uniós, saját erőből megvalósuló projekttel kapcsolatban hónapokig nem tudott a majdani átvételi ár tekintetében nyilatkozni, mondván, nem ismertek a feltételek. Így a projektek jégre kerültek. Mások számára viszont sikerült kikalkulálniuk az üzleti tervhez szükséges árakat.

Köztudomású, hogy a megújuló energia terén a kormány évek óta kétarcú magatartást tanúsít. Korábban Lázár János kancelláriaminiszter – pályázati forrásokat felügyelő tótumfaktum – a testével védte a lakosság elől azt a 90 milliárdos uniós forrást, amely a lakóházak energiahatékonyságának korszerűsítésére, a fűtésszámla csökkentésére irányulva napkollektorok családi és társasházak tetejére helyezését célozta. A lakossági rezsicsökkentés uniós finanszírozását ekképpen megakadályozó miniszter a forrást inkább a kormányzati épületek korszerűsítésére szánta – amely programról azóta sem hallottunk túl sokat.

Ezúton is kérdezem, vajon mi valósult meg belőle. Azt viszont mára megértettük, hogy a lakossági pályázatból miért nem lett semmi. Részben vagy egészben energiafüggetlen háztartások számára nem érdekes a kormányzati rezsicsökkentés. Nem érzik szükségesnek az állam gondoskodó kezét. Mármint választások előtt. Tavaly valóban hideg és hosszú tél volt, lényegesen magasabb fűtésszámlákkal, Orbán Viktornak mégsem jutott eszébe, hogy a lakosságnak azzal a gáláns ajánlattal éljen, amellyel most.

A gondoskodó kéz simogatását érzik viszont azok a vállalkozók, akik a mostani pályázatra villámsebesen, a magyar bürokrácia lassúságába vetett hitet megcáfolva, pillanatok alatt tudtak reagálni. A világrekorder tempó persze felkeltheti a forrás gazdájának figyelmét. Esetleg érdeklődhet a végrehajtási mechanizmus iránt. Ilyet még ők sem tudnak, abban az Ausztriában sem, amely gazdaságának utolérését 2050-re tervezi a magyar jegybank elnöke. Csak nehogy rossz irányba forduljon az érdeklődés, és a gyorsaságot – a magyar fifika elismerése helyett – valamiféle, a bűncselekmény határát átlépő hivatali visszaélésben keressék. Ez ugyanis semmi más nem lenne, mint Brüsszel beavatkozása a jól bejáratott magyar gyakorlatba, a rezsibiztos áldásos tevékenységébe, végső soron pedig a magyar választásba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.