A napelem- és napkollektorfarmok létrehozására irányuló, 12 milliárd forint keretösszegű uniós pályázati forrásra a kiírást követő 12 órán belül annyi pályázat érkezett, hogy a kiíró felfüggesztette a további igénylések befogadását. Az eset, amely korántsem egyedi, komoly felzúdulást keltett mind szakmai, mind potenciális beruházói körökben.
A pályázat annyiban tér el a megújuló energia elterjedését elősegítő eddigi konstrukcióktól, hogy olyan szereplők vehet(né)nek részt benne, amelyeknek többhektáros, speciális helyen lévő földterületük van, ahol napelemfarm telepíthető. A speciális hely azt jelenti, hogy a föld mellett távvezetéknek kell húzódnia, továbbá rendelkezésre kell állnia a helyszínen egy elosztóállomásnak, amelyen keresztül a megtermelt elektromos áram betáplálható a vezetékbe. Az ilyen földdarabok jelentős része mezőgazdasági terület, azon belül szántó, legelő vagy erdő.
A pályázati dokumentumok beadásához szükséges engedélyek – például a terület átminősítése, művelésből való kivonása, az önkormányzat hozzájárulása – rendes ügymenet esetén hónapokat vesz igénybe. Ehhez járul az áramot átvevő szolgáltató nyilatkozata arról, hogy a helyszín megfelelő – ezt csak szemlén lehet eldönteni –, valamint az árajánlat a kivitelezésről és az áram árvételi áráról. Utóbbitól függ a megtérülés ideje.
Világos, hogy az előkészítő szakaszhoz szerencsés esetben is legalább három–hat hónap időtartam szükséges. Ehhez képest a pályázat meghirdetését követő fél napon belül a keret elfogyott. Józan ésszel belátható, hogy a pályázatot beadók hónapokkal korábban tisztában voltak a kiírási feltételekkel. Másképpen nem rendelkezhettek a felsorolt engedélyekkel, árajánlatokkal a kiírás napján. Ez felveti a hivatali visszaélés tényállását. Amihez hozzájárul az ügyben eljáró hatóságok, hivatalok, de különösen az áramszolgáltatók magatartása. Nekik tudniuk kellett, miféle igények szerepelnek a majdani kiírásban. Kérdés, honnan tudták, és ha tudták, kiszivárogtatták-e leendő ügyfeleiknek.