Egy régebbi kutatásból kiderült, nem lehet kizárólag az egyént hibáztatni sorsának kedvezőtlen irányba fordulásáért. A társadalom működésében fellelhető zavarok legalább annyira felelősek a kisiklásokért, mint maguk az érintettek.
A rendszerváltás után kialakult helyzet tanulságként szolgálhatott volna arra, hogy a legfőbb értékeknek – az emberi élet, az emberi méltóság tiszteletének – kellene meghatározniuk a társadalompolitikát. Ma mégis más szempontok dominálnak, és nincs bátorságunk szembenézni önmagunkkal. Ezért fordulhat ismét elő, hogy sokan azt mondják: mindenki önmaga felelős saját sorsának alakulásáért, az egyén hibája, ha nincs lakhatása, munkája, megélhetése. A „munkaalapú társadalom” építése azt is jelenti, hogy a közösségtől csak az kap segítséget, aki megérdemli; növekszik a szegények feletti társadalmi ellenőrzés; csökkennek a szociális juttatások. Ehhez párosul az ember mint abszolút érték leértékelődése, az „aki nem vitte semmire, annyit is ér” szemlélet erősödése.
De mi van a gyermekekkel? Ők csak nem vonhatók felelősségre azért, mert egy nyomortelepre születtek? A valóságban mégis az történik, hogy a gyermekek is elszenvedik szüleik nyomorúságát. Még diplomás körökben is sokszor látjuk az értetlenséget, az intoleranciát velük szemben. Mert nagyon más értékek alapján élnek, ami taszító lehet. Könnyebb egy negatív értékítélettel elintézni a dolgot. Meg az is jó érzés, hogy mi mások vagyunk, különbek vagyunk, mint ők. Néha még a gyermekünket is elvisszük egy nyomortelep környékére, hogy lássa: mi mások vagyunk.
De valóban tudjuk-e, hogy milyenek ők, akik nyomortelepen élnek? A szociális munkában töltött tapasztalataim szerint
legalább három generáció szegénysége kell ahhoz, hogy valakinél olyan sajátos érték- és normarendszer alakuljon ki, amely meghatározza a szokásaikat, gondolkodás- és magatartásformáikat.
Ezt nevezzük szegénykultúrának. Sajnos visszafelé is igaz a történet. A kultúrából való kilépéshez legalább három generáció szükséges, ha minden előfeltétel adott.