Vannak, akik latin nyelvű misékre járnak, a tradicionális katolicizmust tartják az egyedül üdvözítő vallásnak, a királyságot az egyetlen legitim államformának. Vannak, akik a világ ősi spirituális tanaiból gyúrnak össze tradíciót. Mások sámánként dobolnak vagy gyógyítanak mint „javasok”. A hasonló példákat hosszan lehetne sorolni.
Egyik sem hagyomány a szó „hagyományos” értelmében. A hagyomány lényege, hogy azt az apa adja át a fiának, anya a lányának, mester a tanítványnak. Több generáción keresztül, ahogy nekik is az apjuk, anyjuk, mesterük adta át. A hagyomány organikus. Amit ma hagyományőrzés néven ismerünk, legyen az néptánc, fazekasság, royalizmus, táltoshit vagy bármi más, mesterséges újraélesztése halott dolgoknak, jobbára olvasmányok alapján. Sámánnak például születni kell. Azt nem könyvből tanulja meg az ember. A legtöbb esetben az illető nem is akar sámán lenni, természetfeletti erők kényszerítik rá. A városi sámánizmus a hippikorszak terméke volt Nyugaton. Nálunk sajátos történelmünkből adódóan a jobboldalon terjedt el inkább, minthogy nem szimplán spirituális út, hanem egy politikai identitás része.
Persze léteznek még folytonosságok, magukat túlélt szokások és hiedelmek eldugott helyeken, azonban ezek sem eredeti tradíciók. Az évszázadok folyamán elvesztették valamikori jelentésüket, sőt gyakorta teljesen jelentés nélküliek. Csak a forma élte túl a tartalmat. Nem tudni már, hogy ezt vagy azt miért tesszük, de ez a szokás, apáink és nagyapáink generációk óta ezt teszik.
Családokon belül léteznek inkább hagyományok. Például amikor a szülők vallási és politikai nézeteket adnak át a gyerekeiknek. Régi kommunista család – a fiatalabb generáció is baloldali. Régi református család – a fiatalok is reformátusok. Csak nem ezt értjük hagyományőrzés alatt, hanem ősi és éppen halott voltuk miatt szépnek és romantikusnak megélt dolgok újraélesztését, pontosabban: újraalkotását.
Amivel semmi baj nem lenne, ha így tudatosulna. Szép példája ennek Kassai Lajosnak, a lovas íjászat megteremtőjének és tanítójának a jelmondata és vele gyakorlata, aki az újrakonstruálást úgy fogalmazza meg, hogy nem az ősöket kell követni, hanem azt, amit az ősök követtek. A probléma akkor kezdődik, ha valakik agresszív módon ragaszkodnak ahhoz, hogy az ő „hagyományuk” maga az originális hagyomány. Pedig nem a forma számít, hanem a tartalom, nem a külcsín, hanem a belbecs, a szellemiség, a módszer. Arról nem is szólva, hogy egy ősi kulturális elemet, bár nem reménytelen, de igen nehéz rekonstruálni, mert minden változik.