A mi jövőnk egy olyan európai társadalom, amelynek alapértéke a laicitás – jelentette ki Jean-Pierre Raffarin francia miniszterelnök 2004. május 26-án, arra utalva, hogy az Európai Unió egyetlen vallási felekezetet sem részesíthet előnyben. A centrista jobboldal politikusa egy francia köztársasági „hagyományt” akart ránk erőltetni. Fel sem merült a kérdés: van-e joga hozzá? És kinek a nevében beszél? A Forum-RTL akkori felmérése szerint ugyanis a franciák 65 százaléka azt akarta, hogy ismerjék el Európa keresztény gyökereit. A gazdasági-politikai elit diktátumának nem volt társadalmi bázisa. Mi több: kerek egy év múlva az európai alkotmányról szóló referendum során megmutatták, hogy mit gondolnak az emberi jogok politikai vallásán alapuló belterjes unióról. A baloldalról jött értelmiségiek számára ’68 májusa annak a folyamatnak a kezdete, amelynek végén az emberi jogok elsőbbsége lett a politikai paradigma. Nekik igen – de nem a keresztény vallásukhoz ragaszkodóknak. Idézzük az V. Köztársaság alapítóját, Charles de Gaulle tábornokot: „A köztársaság laikus, de Franciaország keresztény.” Az is igaz, hogy nem a baloldal tagadta meg a nagy előd örökségét, hanem a magát jobboldalnak nevező pártkonglomerátum, amely máig használja – és kihasználja – a korábbi intézményrendszert.
Ez az úgynevezett „jobboldal” – Valéry Giscard d’Estaing, a francia Kennedy, Jacques Chirac, a lavírozó centrista és Nicolas Sarkozy, az elnöki szerepkört lealacsonyító hiperaktív – De Gaulle-ra hivatkozott, miközben zálogba adta örökségét. A jobboldal középről kezdett kormányozni, majd az őt váltogató ballal „köztársasági paktumra” lépett, tartva a hatvannyolcas „értékeket” hirdető média kibeszélőműsoraitól, az új „közvélemény” szájától. A Nemzeti Frontnak maradt az a kiváltság, hogy a lenézett nemzetet képviselje, ami – Jaurès szerint – a szegények „egyetlen java”.
Sokan emlegették a kereszténymentes Európai Alkotmány szövegét, amelyet Sarkozy és kormányfőtársai – e posztmodern, felvilágosult abszolutisták – a lisszaboni szerződéssel a szavazók feje fölött életre leheltek. S hogy név szerint kiket terhel a felelősség a történtekért? Az EU-nak Nizzában, 2000. december 7. és 11. között tartott negyedik kormányközi konferenciáján jóvá kellett volna hagynia az Európai Unió Alapjogi Chartáját, amelynek bevezetőjében ez állt: „Kulturális, humanista és vallási örökségétől ihletett, az unió az emberi méltóság, a szabadság, az egyenlőség és a szolidaritás oszthatatlan és egyetemes értékein alapul.” A franciák szocialista miniszterelnöke, Lionel Jospin azonban a „vallási” szó láttán felszisszent. Bizonyára illusztris baloldali elődeihez – köztük Émile Combes ateista kormányfőhöz – akart méltó lenni, akik száz évvel korábban hadat üzentek a katolikus egyháznak. 1901 és 1904 között 30 ezer szerzetest, nővért kényszerítettek külső és belső száműzetésbe, 14 ezer katolikus iskolát zártak be. A védelmükre siető lakosság harciassága ellenére többségüket katonaság, csendőrség bevetésével hurcolták el. (Példát adtak Leninéknek, hogy miként kell „szétválasztani” az államot az egyháztól.) Maurice Allard szocialista képviselő így érvelt akkortájt a parlamentben: „A vallásos emberek betegek.”