Ahogy közeleg április 8., úgy válik egyre kiélezettebbé a magyar belpolitikai helyzet. Egymást érik az elemzések koordinálásról, összefogásról, visszalépésekről, illetve ezek tetszőleges kombinációiról – épp ezért talán üdítő fuvallatként hathat e rövid európai kitekintő. Azért lesz szó listaállításról, esélylatolgatásokról és választási matekról is, hogy mégse szakadjunk el messzire a hazai hétköznapoktól.
Lassan közhellyé válik, hogy az Európai Unió hosszú évekre, évtizedekre szólóan meghatározó változásokon megy keresztül. Mint minden átalakulási folyamatnak, ennek is komoly politikai és ideológiai harcok a velejárói, amelyek három fő – kollektíven megoldandó – feladat köré összpontosulnak. Vegyük őket sorra. Az egyik legnagyobb tagállam épp kilépőben, miközben a migrációs válság még megoldatlan, ezzel egyidejűleg a múlt délibábjait kergető populizmus továbbra is erősödik. Egyértelmű, hogy ezek mind összeurópai problémák, amelyekre összeurópai választ kell adnunk. Egészen a közelmúltig azonban az EU legelkötelezettebb támogatói sem tudtak olyan megoldást javasolni, amely a gyökerénél kezelné az említett kihívásokat, pusztán mantraként ismételgették az igencsak homályos jelentéstartalmú „több Európát!” felkiáltást.
Emmanuel Macron megválasztásáig kellett várni ahhoz, hogy a „több Európa” igényét konkrétummal lehessen megtölteni. A francia elnök a tőle megszokott vehemenciával kezdett bele az Európa átszervezéséről alkotott elképzeléseinek közbeszédbe ültetésébe, amely folyamat fontos eleme az úgynevezett transznacionális listák kérdése is. Röviden összefoglalva: az uniós tagállamok számával megegyezően 27 fős transznacionális listákat a nemzeti pártokat tömörítő európai pártcsaládok állítanák, a listát pedig az Európai Bizottság elnöki pozíciójáért versenybe szálló politikus vezetné. Ezáltal az egész EU egy választókerületté válna, de minden uniós állampolgár két szavazatot adhatna le az európai parlamenti választásokon: egyet a nemzeti pártok listájára, egyet az általa választott európai pártlistára.