Ha jelzőt keresünk a kormánypártokhoz köthető plakátkampányokra az elmúlt évekből, a dedós jó közelítés lenne. Ott volt a bohócos CÖF-plakát a baloldali összefogás akkori vezetőivel, most meg itt van – például – a Soros Györgyöt az ellenzéki vezetők körében drótvágóval ábrázoló reneszánsz freskó. De a kormányhoz köthető többi plakát is olyasféle, mintha kisgyerekeknek akarnának egy nagyon egyszerű üzenetet átadni: mi vagyunk a jó bácsik, mindenki más rossz bácsi. Az az öreg pláne nagyon rossz bácsi.
Az a baj, hogy ezeket a plakátokat nem csak az ilyen ügyekben már edzett felnőttek – valamint az üzeneteket komolyan vevő kevésbé edzett felnőttek – látják, hanem kisgyerekek is. Olyanok, akik tudnak olvasni, és olyanok is, akik csak azt látják: hirtelen az egész ország egy bácsi fényképével lett tele. Az Indexen nemrég megjelent fotó tanúsága szerint egy kisfiú beleépítette a Lego-városképébe is a Soros-plakátokat. Óhatatlanul felvetődhet a kérdés bennük, akiket természetesen érdekel a külvilág minden apró rezdülése, hogy ugyan ki ez a bácsi. Hogy mi a terve. Hogy miért kell utálni. Hogy milyen mese ez vajon.
A fideszes politikusok mindeközben – ahogy azt már sokszor megénekeltük – egyszerűen imádnak óvodákban és kisiskolások között szerepelni. Vagy könnyes szemmel szemlélni, ahogy – hol szakadó esőben, hol téli fagyban – a kivezényelt gyermekek műsort adnak egy-egy elkészült útszakasz, uniós felújítás vagy egyéb fejlesztés átadásán. Újbudán kis híján oda jutottunk, hogy csak az a gyerek vehetett volna részt az óvodai rendezvényeken, akinek a szülei aláírják: az eseményeken készülő fotókat és videókat „Újbuda országgyűlési, illetve önkormányzati képviselői a hivatali munkájukról szóló tájékoztatóikban-beszámolóikban szerepeltessék”. (A rendelkezést kiadták, de szerencsére később visszavonták.)
Persze nézhetjük ezt úgy is, hogy az SZDSZ után végre valaki újra törődik „Kovács Pistikével”. Bizonyára baloldali politikusok is fényképezkedtek óvodákban, ahogy politikai plakátok és reklámok is léteztek 2010 előtt. De egy egyszerű portréfotó és egy szlogen nem feltétlenül hatásos és látványos annyira, mint az elmúlt nyolc évben megszokottá vált lejárató jellegű, a vizualitásra, az egyszerű üzenetekre nagy hangsúlyt helyező anyagok. Ez veszélyes! Ez felháborító! – dörgi a tévében a hang, ami tudat alatt akkor is hatással van ránk, ha tisztában vagyunk a reklámspot tényállításainak hamisságával. Hatványozottan igaz ez a gyerekekre, akik végképp nem tudják a megfelelő kontextusba helyezni az üzeneteket.