Sarcra sarc, srófra sróf. A nagy káoszban „a környezet védelme közös ügyünk, kérjük, ne szemeteljen”, és ne is autózzon. Ha mégis autózik, akkor vagy legyen trendin környezetbarát, zöld rendszámmal ellátott (esetleg felülmatricázott), minimum hibridpolgár, akinek lám, fussa erre. Vagy legyen nagypályás „pilóta”, aki a törvény felett áll. Vegyen dzsipet, holdjárót, netán szolgálati benzinfalóval, pöpec dízellel rója profitorientált köreit. Mindenki másnak: ácsi!
Ha pedig az átlagautós mégsem teszi félre a négykerekűjét, hát szakadjon meg, s vegye tudomásul, hogy részese lett a körmagyarjumanjinak, a társasjátéknak, amelyben rendőr, közterületes, polgárőr, parkolási ellenőr, biztonsági őr, strázsamester, kerékbilincses szaki, meg tudom is én, ki mindenki veti ki nap mint nap magasztos hálóvetőjét a jöttmentre.
Ma a parkolási rendszer a fővárosban, de a vidéki települések többségében is embertelen. A megalázás napi rutin. Ilyesmi az üzenet: a nagy átlagnak zsebkendőnyi tér legyen elegendő, de persze mindennek – így a majdnem semminek is – megvan a felsrófolt ára. A bökkenő ott van, hogy a legritkább esetben cél az együttműködés. Úgy jelölnek ki tegnapról mára fizetős zónákat, hogy miközben a magasztos döntés az ott lakók védelmére hivatkozva születik, az érdemi megoldáshoz nem jutunk közelebb.
Az Emberibb Parkolásért Mozgalom 2015-ben tette közzé rövidke helyzetelemzését, melyben megerősíti: „Állandóan a lakók kérésére hivatkoznak, miközben az ott lakók hozzánk intézik panaszukat, hogy nem kérnek a fizetőparkolásból, nem kérnek a 2000 forintos engedélyért sorban állásból, nem kérnek a hozzájuk látogató barátaik, rokonaik megsarcolásából, nem kérnek a család második autójának évi 60-70 ezer forintnyi parkolási díjából. És nem kérnek az életkörülményeik fent említett romlásából.”
A káosz tartósítva. A közlekedési lámpák beállítása elvétve sikerül, a zöldhullám ritka ajándék. Dugók bármikor, bárhol kialakulhatnak, akár olyan pontjain is a városnak, ahol nem indokolt. P+R csak nyomokban létezik. A parkolóhelyek száma csekély. A parkolóórák benyelik a pénzt, és ha működőképesek, akkor se fogadják el a kétszázas érmét. Ha havazik, nincs, aki lapátoljon, így a fizetővendég maga ássa ki a kocsiját, holott amikor parkolást vásárolt, egyúttal talán valamiféle szolgáltatást is vett. A közjó nem játszik. Mintha egyenesen a sumák rosszindulat vezérelné korunk sarcbajnokait. Ráadásul mindig van lejjebb.