Meglehetősen nyugtalanító hírek szerint a Cambridge Analytica több mint 50 millió ember személyes adataihoz fért hozzá a Facebookon keresztül. Ennél is nyugtalanítóbb, hogy ezeket az adatokat valakik az emberek magatartásának megváltoztatására, valamint szavazataik – végső soron tehát demokráciáink működése – befolyásolására használták fel.
Bár teljesen még nem értjük, hogy mi történt, annyi már világos, hogy borzasztó nagy hibáról van szó. Belegondolni is rémisztő, hogy miközben a szóban forgó alkalmazáshoz alig 270 ezer ember adta beleegyezését és töltötte le, sajtójelentések szerint 50 millió felhasználó adatait gyűjtötték össze az érintettek beleegyezése nélkül. Ezek az emberek nem tudnak róla, hogy adataikat milliók politikai véleményének formálására használták fel, és az adatvédelmi hatóságok sem kaptak tájékoztatást az adatok nem megfelelő kezeléséről.
A leleplező hírek újfent rávilágítanak arra, milyen sürgős szükség van a májusban alkalmazandóvá váló modernizált adatvédelmi szabályokra. Ezek a szabályok a vállalatok felhasználóiadat-kezelése kapcsán elszámoltathatóságot, átláthatóságot és felelősségvállalást jelentenek majd. Ha egy vállalat valamilyen célból adatokat gyűjt, azokat más célra nem használhatja, hacsak a felhasználó ehhez hozzájárulását nem adja.
Az európaiak ellenőrzésük alatt tarthatják majd személyes adataikat, és hozzájárulásukat részvételi szándékuk jelzésével kell aktívan tartaniuk. Az új szabályok érvényre juttatásáról az adatvédelmi hatóságok gondoskodnak, amelyek valódi szankcionálási hatáskörrel bírnak. Egyesek talán kétségekkel fogadják az új adatvédelmi szabályokat, mondván, lehetetlenné teszik, hogy a politikai pártok kampányolásra és a potenciális szavazók tájékoztatására használják az adatokat, például levelezőlistáikat. Az ilyen kampányokat azonban az új adatvédelmi szabályok nem akadályozzák meg.
Ha az adatokat a polgárok választások előtti alaposabb tájékoztatására használják, az minden bizonnyal hozzájárul demokráciáink egészséges működéséhez. Van azonban egy vékony választóvonal, amelyet nem szabad átlépni: a választási lehetőségek ismertetése a polgárok körében nem azonos a szavazók manipulálásával. Utóbbit a demokrácia megőrzése érdekében szigorú adatvédelmi szabályokkal kell megelőzni.
Az általános európai adatvédelmi rendelet az adatok tekintetében a világ eddigi legjobb fogyasztóvédelmi előírásait és jogait tartalmazza. Újra és újra láthatjuk, hogy a digitális gazdaság próbára teszi adatvédelmünk határait. A polgároknak fel kell nőniük ehhez a helyzethez, nem nézhetik tovább naivan adataik mindennapos felhasználását. Vissza kell vennünk az adataink feletti irányítás és rendelkezés jogát. Az új adatvédelmi szabályok ehhez kínálnak eszközöket. Most már csak munkához kell látnunk, és alkalmaznunk kell őket.
A szerző a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős uniós biztos