A valódi nevelés a szellem és a lélek ügye. Minden egyéb, ami manapság körülötte zajlik, többnyire külsőségekkel akar hatni, javítani, operálni. Bekamerázni az iskolákat? Iskolarendőrséget fölállítani? Külső megközelítések. Az új tanterv beláthatatlan vitákkal bajlódik? Kell-e kötelező ideológia? Visszalépés vagy örömteli, ha a nemzeti és a keresztény szellemiség uralja az alaptantervet? Külső megközelítések. Rá kell bízni a pedagógusra! Amit saját meggyőződésének erejével közvetít, abból belső élménye lehet a diáknak.
Németh László szerint amikor a nevelő bezárja maga mögött a tanterem ajtaját, a tanóra üvegbúrája alatt azt és úgy tanít, ahogyan legtisztább meggyőződése diktálja. A pedagógus ugyanis felnőtt ember. Értelmes és művelt. Semmiféle párt védelmére nincs szüksége, ez is külsőség lenne csak, hanem a saját szellemi szabadságra, amely hatalmas belső érték, ezzel már lehet kezdeni valamit. Az már nagyszerű segítség lenne, ha nem kellene gúzsba kötve táncolnia. Gúzsok a rettentően lelket zsugorító adminisztrációs és bürokratikus előírások, ezek a hasznos időt is gyilkolják és ölik a pedagógus kreativitását, alkotó ötleteit. Mindig, de manapság biztos, hogy ez utóbbiak áradására lenne igazán szükség.
Másképp kell megszelídíteni és meghódítani a buta gorombát, aki késsel szurkálja vagy papírhengerrel püfölné a tanárt, öklével hadonászik az orra előtt, úgy ijesztgeti; azt a diákot, aki ezt épp nem teszi, csupán nevetgél a szennyes cirkuszon, vagy azt, aki csak gyáva és örökké lapít. Gondoljuk át: az imént felsorolt diáktípusok (a tettleges, a víg asszisztáló, a lapító) szelídítéséhez három különböző hódító magatartást kell alkalmazni, hogy a belső világukat a nevelő elérje (se kamera, se iskolarendőr, se párt ebben nem segíthet). A megoldásokon gondolkozni kell sokat; felkészülni, átérezni. Nincs két egyforma diák, a nevelő kreativitása a fontos, ha – reméljük – ezt még nem kasztrálta a sok bürokratikus feladat.
Két ősi és bevált pedagógiai módszer van: a jutalmazás és a büntetés. Ezekkel a diák belső világát, ha kreatív és igazi szakember a nevelő, meg lehet érinteni. A pedagógusmunka szinte minden pillanatában készen kell állni arra, hogy a diák (gesztusait, viselkedését, szavait) azonnal jutalmazzuk vagy büntessük, mindig igazságosan és nagyon differenciáltan, mondhatni aprólékosan kidolgozva.