A „nyitott társadalom” fogalmát egyébként megalkotó francia filozófushoz, Henri Bergsonhoz kötődik az „objektív” és a „szubjektív” időről vallott felfogás is. Elmélete szerint létezik az időnek egy mérhető múlása, melyet az óra mutat; és van olyan, amikor úgy érezzük, egy-egy perc csigalassúsággal telik vagy hogy évek „pillanatok alatt” elrepülnek. Már csak ebből fakadóan is nehéz megfogni azt időben és térben, mit nevezhetünk „korszaknak”. Ráadásul a „társadalmi idő”, az, hogy egyes politikai, kulturális vagy éppen technológiai folyamatok mennyi idő alatt érnek be, komoly befolyással bír arra, hogy egy időszakról „korszakos élmények” rögzülnek-e akár az egyén, akár a közösség fejében.
A történelmi képek, érzetek lehetnek vagy tűnhetnek roppant távolinak vagy roppant közelinek – akár ha ugyanarról az eseményről beszélünk. Nagyon más akár a 30-as, 40-es évekről, akár a világháborúról, akár az egy fokkal „aktuálisabbnak” felsejlő ’56-os forradalom napjairól hallani szüleinktől vagy nagyszüleinktől, és megint más ezekkel találkozni tankönyvek vagy történelmi brosúrák lapjain. Igen, ezek az események például egy 2000 környékén vagy az után születettnek valóban történelmi távolságban vannak, megsárgult fotókon – vagy azok beszkennelt változatán –, dokumentumfilmeken találkozhat legfeljebb ezekkel.
És persze ott vannak a nyomok, melyet a közeli vagy távoli történelem, szubjektív vagy objektív időmúlás hagy az életeken – a személyeseken és a társadalom életén egyaránt. A „korszakosság” tekintetében is nehéz meghatározni egy olyan objektív tényezőt, ami alapján nagy magabiztossággal kijelenthetjük, hogy ez vagy az az időszak márpedig „korszak” volt. Szokás korszakolni nagy történelmi események, művészeti korstílusok, ideológiák térnyerése, egy-egy „életérzés” vagy egy-egy személy meghatározó mivolta alapján.
Békés Márton úgy írja le a „rendszer” és „korszak” különbségét, hogy „míg egy politikai rendszer (regime) a törvények, eljárások és politikai döntések összessége, amely intézményekben testesül meg, addig a politikai korszak (era, Epoche) a szokások, kollektív meggyőződések és a világnézet összessége”. E különbségtétel, illetve a megélt idő hosszának (rövidségének) kérdése óhatatlanul felmerül, ha a 2010 óta hazánkban eltelt időszakot szemléljük.