Az elmúlt napokban a közismerten baloldali kötődésű GKI Gazdaságkutató Intézet a Policy Agenda adataira alapozva olyan elemzést tett közzé, melyben azt próbálják bizonyítani, hogy az elmúlt tíz évben Magyarországon nőtt a szegénység. Az Eurostat (az Európai Unió statisztikai hivatala) egész Európában elfogadott, valid méréseken nyugvó adatai szerint azonban az elmúlt tíz évben 23,4 százalékról 8,7 százalékra csökkent a mélyszegénységben élők aránya Magyarországon. A GKI hangsúlyozottan „becslésen alapuló” létminimum-számításait el kell felejteni, mert hangulatkeltésen kívül másra nem alkalmas egy olyan adat publikálása, melyet a KSH évek óta azért nem számol, mert a szakemberek szerint a mutató nem tükrözi a valóságot, ezért szakmaiatlan.
Ez a rövid hír, de van egy fontosabb kontextus. A „tanulmány” szerzői – feltételezem – tökéletesen tisztában vannak vele: a történelem különböző korszakainak különböző társadalmai mindig hordoztak egy közös jegyet kortól, földrajzi helytől, jóléti szinttől függetlenül: a javakból ki nagyobb, ki szerényebb mértékben részesült. Voltak gazdagok, voltak szegények, és az államok mindenkori fontos feladata a társadalmi szolidaritás kereteinek fenntartása. Ahogy Márk evangéliuma rögzíti: „Szegények mindig lesznek köztetek, rajtuk bármikor segíthettek.”
Hol kezdődik a szociális gondoskodás? Meddig terjed az egyén és meddig a közösség felelőssége? Mit tehet a kormányzat a nehéz sorban lévőkért, mivel tudja segíteni, hogy a nehéz sors ne jelentsen végső, megváltoztathatatlan pecsétet egy életen? Tömören ez a szociálpolitika alapvető kérdése.
Egy kereszténydemokrata kormányzás nem tud másból kiindulni, mint az egyház szociális tanításából. Az pedig egyértelmű, világos és évszázadok óta stabil. A felelősségi szintekben van egy elvitathatatlan kiindulópont: a kisebbtől haladunk a nagyobb felé, belülről haladunk kifelé. Először az én, a személyes és aztán a közösségi. A kettő között pedig ott egy rendezőelv, egy híd, amely összeköti az egyént a közösséggel, a kis falut a megyével, a polgármestert a kormányzattal: ezt úgy hívjuk, szubszidiaritás. XI. Pius pápa Quadragesimo anno című enciklikájában ezt kilencven évvel ezelőtt így fejtette ki: „A társadalomelmélet szilárd és örök érvényű elve az a rendkívülien fontos alapelv, amelyet sem megcáfolni, sem megváltoztatni nem lehetséges; ez így szól: amit az egyes egyének saját erejükből és képességeik révén meg tudnak valósítani, azt a hatáskörükből kivenni és a közösségre bízni tilos; éppen így mindazt, amit egy kisebb és alacsonyabb szinten szerveződött közösség képes végrehajtani és ellátni, egy nagyobb és magasabb szinten szerveződött társulásra áthárítani jogszerűtlenség és egyúttal súlyos bűn, a társadalom helyes rendjének felforgatása…”