Idén áprilisban jelent meg Schmidt Mária Nők a huszonegyedik században – Egy győzelem margójára című esszéje a XXI. század Intézet oldalán. Az írás iránymutató, s hitelessége alapja, hogy történész, sőt vezető pozícióban tevékenykedő nő írta; szükségességét pedig az adja, hogy véleményformáló szakember tért ki a nők történetének epizódjaira. Főbb állításai közé tartozik, hogy „a XX. században a nők minden törekvésüket elérték, minden célkitűzésüket megvalósították.” Kérdés, hogy ezen célok elegendők voltak-e a nemek egyenlőségének eléréséhez.
A második világháborút követően Magyarországon férfi és nő vállvetve küzdött a fizikailag és lelkileg lerombolt ország újjáépítésén. Hasonló volt a helyzetük az 1920-as évekbeli állapothoz, amikor az első világháborút lezárandó igazságtalan és végzetszerű trianoni békediktátum okozta veszteségeket szintén együttesen élték át.
A felszabadulásnak nevezett szovjet megszállás idején az elcsatolt országrészeken végbemenő kényszer-kitelepítések (1945–48), a romeltakarítás, a javak „bedobása a közösbe”, vagyis a téeszesítés kollektív fájdalmakat okozott, és a politikai hovatartozás nemre való tekintet nélkül társadalmilag összekovácsolta, legföljebb kétfelé osztotta az embereket (párthű vagy reakciós).
Napjainkban hasonlóan viharos, egyfajta passzív háborús időket élünk. A XX. századtól örökölt genderőrület, a 2008-as gazdasági recesszió, a 2015 óta fokozódó migránsválság, jelenleg pedig a Covid–19 révén víruscsata folyik, amelyben a cél megint csak ugyanaz: túlélni, és gazdasági- erkölcsi stabilitást teremteni.
Platón, Marx, feminizmus
1945 után a mesterségesen létrehozott szocialista blokkban a képzetlen munkás-paraszt réteg átmenet nélküli döntéshelyzetbe hozásával párhuzamosan történt a nők fölemelése. A nemi egyenlőség kiindulópontja Platónnál keresendő, aki a poliszok társadalmi berendezkedésében a nőkre ugyanolyan terhet rótt, mint a férfiakra (például rendszeres közmunka, védelmi-katonai szolgálat, gyermekek kollektív nevelése).
A logosz plusz éthosz egyenlő kiváló ember ideája az ókorban férfias sztereotípia volt, viszont az állam működtetéséhez kevésnek bizonyult, hogy a társadalom másik fele ne vegyen részt benne. Platón az egyenlőséget gazdasági szempontból tárgyalta, s észszerűtlennek tartotta, hogy a nők kizárólag házimunkával és gyermekneveléssel foglalkozzanak.