Az ellenzéki politikában a 2018-as újabb kétharmados Fidesz–KDNP-győzelem – ami az ő nézőpontjukból hatalmas bukás – után egyetlen lényegi változás történt. Sokan azt gondolják, hogy ez az alapvető változás a szivárvány- vagy – kevésbé cizelláltan fogalmazva – moslékkoalíció összeállása. Ez pusztán egy logikus, választástechnikai eszköz, ami egyébként sok esetben működött már 2018-ban is – de mint tudjuk, sikertelenül.
Az igazi változás abból a felismerésből következett, hogy az ellenzéki oldalon lévő pártok és politikusok egyszerűen nem képesek felvenni a versenyt a kormánypártokkal sem intellektuálisan, sem ideológiai síkon, de társadalomismeretben és szervezettségben sem. Ezért a hiénamarketinghez fordultak, annak is a leggátlástalanabb és legaljasabb módszereihez.
Biztos sokan emlékeznek még A Wall Street farkasa című kiváló hollywoodi filmre, amely plasztikusan, nyilvánvaló túlzásokkal, provokatív stílusban, de a lényegét tekintve hitelesen mutatta be a tőzsde világát, a brókerek totálisan erkölcstelen, ugyanakkor a pénzszivattyút hatékonyan működtető gyakorlatát. A film egyik sokat idézett párbeszéde, amikor a „főhős” szerepében Leonardo DiCaprio szemlélteti a kezdőknek az értékesítés alapelvét, és átnyújt egy tollat a dörzsölt helyi vagány haverjának.
– Add el nekem ezt a tollat!
– Megtennéd nekem, hogy leírod a neved a szalvétára?
– De nincs tollam.
– Hát ez az. Keresletet kell teremteni – vonja le a következtetést a Wall Street farkasa.
Amikor az ellenzéki pártok ismét rádöbbentek, hogy a saját képességeik elégtelenek ahhoz, hogy a választók többségének szimpátiáját és szavazatát elnyerjék, pontosan ezt a stratégiát adaptálták, honosították a hazai politika színpadára. Az ötletgazdák vélhetően az Apró-villában ültek össze, ezért a magyar verzió legtalálóbb címe a „Szemlőhegyi út hiénái” lenne.
Gyakorlatilag 2019 óta semmi másról nem szól az ellenzéki narratíva, az összes kommunikációs csatornájuk, a suttogó propagandájukkal együtt, hogy ebben az országban minden rossz, lassan elviselhetetlen az élet, a kormány mindent elront, a fideszesek lopnak, csalnak, hazudnak. Mi következik ebből az ellenzéki narratíva szerint? Az, hogy mindenképpen le kell váltani a kormányt 2022-ben. Minden módon és eszközzel azon dolgoznak, hogy masszív kormányváltó hangulatot keltsenek, a marketing nyelvére fordítva: keresletet teremtsenek.