A nemzetközi sportszervezetek ugyanis, amelyek korábban rájöttek, hogy egy-egy területi konfliktus, vallási vita esetén s általában a politikai csatákban lehetetlen igazságot tenni, ezért nem engedhető a pályákra semmilyen véleménynyilvánítás, most egyre gyakrabban hódolnak be a fősodratú liberális média agresszív követeléseinek, s tesznek nehezen magyarázható, egyedi kivételeket. Nem állítom, hogy tökéletes, sőt jó megoldás volt a zéró tolerancia elve, amely minden politikai üzenetet száműzött például a FIFA és az UEFA, majd a tagországok által rendezett meccsekről, hiszen túlságosan is steril, érzéketlen miliőt teremtett, amelyben lassan már egy keresztvetés is üldözendő demonstráció lett. De éppen a sport nemzetközisége, kultúrákon átívelő jellege miatt kellett beletörődnünk a teljes tiltásba, hiszen amit az egyik fél jogosnak, helyesnek vél, azt provokációnak, támadásnak veheti a másik. Elfogadtuk, hogy a pályákon semmilyen politikai üzenetnek nincs helye. Ezért döbbenetes, hogy az UEFA, amely máskor azt is megszabja, hogy hány négyzetcentiméter lehet a mezszám a dresszeken, végtelenül cinikus módon hozzájárult például ahhoz, hogy az ukrán válogatott viselhesse a most zajló Eb-re gyártott mezét, amelynek elején nagyban, jól láthatóan feltűnik Ukrajna sziluettje, a vitatott hovatartozású Krím félszigettel együtt. Vagyis egyértelműen az oroszoknak szánt üzenetről, nehezen magyarázható politikai provokációról van szó, amelyhez hasonló minden más esetben elképzelhetetlen. Hasonló a helyzet Manuel Neuer szivárványos csapatkapitányi karszalagjával, amelyet engedélyezett az UEFA az Eb-re. Itt és most nem tisztem eldönteni, hogy a saját nemükhöz vonzódó embertársaink speciális jogaiért való küzdelem vagy, mondjuk, a székelyek autonómiatörekvése-e a magasztosabb, a nagyobb támogatást érdemlő ügy, de abban biztos vagyok, hogy nem helyes egyes politikai üzeneteket üdvösnek, általánosan támogatandónak titulálni, másokat pedig következetesen távol tartani a sportpályáktól. Emlékezetes eset volt, amikor 2016-ban a FIFA összesen 45 ezer svájci frankra büntette a brit futballszövetségeket, mert válogatottjaik az erősen élő hagyomány szerint piros pipacsos karszalagban léptek pályára november 11-én, amikor a britek minden évben az első világháborús áldozatokra emlékeznek. Vagy: senki se próbáljon meg székely zászlóval bemenni egy futballmeccsre, mert el fogják kobozni tőle. Nehezen indokolható döntések, de sokáig legalább következetes és egységesen szigorú volt a FIFA és az UEFA: semmilyen üzenet, eszme, jelvény, mégoly jogos követelés nem jelenhetett meg a futballpályán. Kivéve az UEFA saját, rasszizmusellenes kampányát, amely bár sokszor kissé erőltetettnek tűnt, senki által nem volt kifogásolható. Ezzel kapcsolatban is el kell mondani azonban, hogy sok év után a „Say no to racism” (Mondj nemet a rasszizmusra!) szlogen „Equal game”-re változott, amely kampány már nemcsak a faji alapú megkülönböztetés elleni küzdelmet tűzte zászlajára, hanem becsempészte céljai közé az úgynevezett nemi orientációval kapcsolatos egyenjogúságot is, ami inkább megosztó, mint mindenkit egyesítő ügy, nehéz helyzetbe hozza a vallásos játékosokat, tekintettel arra, hogy a világvallások kivétel nélkül bűnnek tartják a homoszexuális viszonyt. (Arról most nem beszélve, hogy az egyenjogúság álságos hangoztatása miként viszonyul, mondjuk, a Bajnokok Ligája lebonyolítási rendszeréhez, amelyben az „egyenlőbbek” két, három, négy csapatot is indíthatnak egyből a főtáblán, az alsóbb kasztokba tartozó országokkal szemben, melyeknek akár négy selejtezőkörön keresztül kell a főtáblára verekedniük magukat, konzerválva, sőt növelve így az egyenlőtlenséget.)