Gyerek voltam még, tizenkét-tizenhárom éves, éppen csináltam valamit a kertben, amikor minden előzmény nélkül a gyerekszemmel nézve mogorva szomszéd néni nekitámaszkodott a drótkerítésnek, rám nézett és azt mondta: „Mindenem fáj. Meg akarok halni.”
Utólag értettem meg: ekkor találkoztam először olyan emberrel, akit a Szovjetunióba hurcoltak el kényszermunkára. Aztán hallottam tőle, hogy a felmenői német ajkúak voltak, hallottam a málenkij robotról, a bányáról, ahol dolgoztatták, arról, hogy mennyit kellett a vízben állnia, hogyan dagadt fel a lába valószerűtlenül nagyra, hogyan fáj ma is minden megtett lépés, hogyan éhezett, hogyan hullottak ki a fogai, s hogy minden ízülete fáj. Ki akart szabadulni a megnyomorított test fogságából. Abból a fogságból, amibe 1945-ös elhurcolásával került. Zavarba jöttem, nem értettem az egészet, csak azt tudtam, hogy valami nagy és borzalmas dologról van szó. Illedelmesen hallgattam őt, de szabadulni vágytam a nehezen érthető, kellemetlen helyzetből. Érteni ma sem érthetem a szörnyűséget, inkább csak felfogni tudom.
Aztán nem sokkal később a néni eltűnt a kerítés mellől, elment örökre. Felnőttként, történészként már nem tudtam őt megkérdezni, meghallgatni. A nevét sem ismerem. A története: hiány, a bizonyosság, a már nem megismerhető tények, az adatok, a részletek hiánya. Így ment el, s én ennyit tudok megörökíteni róla.
Annak a mintegy nyolcszázezerre becsült magyar állampolgárnak az egyike volt, akiket 1944 őszétől kezdve hurcoltak el málenkij robotra, a Gupvi és gulág táborrendszerek valamelyikébe, rabtelepekre vagy börtönökbe. Aki túlélte és hazatért, azt hallgatásra kötelezték. Hosszú évtizedeknek kellett eltelniük ahhoz, hogy a szenvedésről írni és beszélni lehessen. Eszembe jutnak Sára Sándor és a Gulyás testvérek filmjei. A fekete-fehér, búgó felvételek, a közeli képek az idős arcokról, a gesztusok. Látom Menczer Gusztáv és Tatár Rózsa könyveit egy polcon. Eszembe jut Rózsás Jánosnak, a Gulag Lexikon szerkesztőjének, Szolzsenyicin rabtársának egy előadása. Valaki megkérdezte, hogy mégis, hogyan lehet túlélni a szibériai hideget és a kényszermunkát. „Úgy, hogy az ember próbál a tűz mellett maradni és nem dolgozni.” Jókat derültünk az olykor abszurdba hajló történeteken, Olofsson Placid atyát hallgatva mosolyogtunk a szörnyűségeket átélt ember mindent átható életszeretetén és hitén, hogy utána elkomolyodva, csendben hallgassuk azt a drámát, amely azokról a százezrekről szól, akik számára nem volt visszaút az embertelenségből.
Sok százezer megismételhetetlen élet története fekszik most előttem, hol önálló memoárok, hol történészi szakmunkák, hol még fel nem dolgozott dokumentumok formájában. Sok százezer mozaik, amelyek egyetlen darabjából is megragadható a XX. századi magyar történelem tragédiája. Még a „néniéből” is, ha csak címszavakban. Száz- és százezer élet és mozaik, ami a táborok, vasútvonalak, rabtelepek mentén beteríti a világtérképet a szemünk előtt, Sopronkőhidától Máramarosszigeten és Foksányon át, az Uralon keresztül fel a sarkkörig, délre Belső-Ázsiáig, keresztül Szibérián egészen a Távol-Keletig.
A mozaikokból most egyet választok ki önkényesen, mert régóta foglalkoztat a drámaisága. Magam elé helyezem az íróasztalra: ez a Szovjetunióba hurcolt Bethlen István története, a Magyarországot tíz éven át vezető miniszterelnöké, aki kormányzati szerepét követően is jelentős befolyással bírt a politikai életre. Életművét és politikáját érheti bírálat, az azonban kétségtelen, hogy a két világháború közötti Magyarország világának szimbolikus alakja volt.
Beszédes, hogy Bethlennek politikai felfogása miatt 1944. március 19. után bujdosnia kellett az országot megszálló németek elől. Boronka-pusztai rejtekhelyéről is azon munkálkodott, hogy tudásával, tanácsaival segítse Horthy Miklóst a kiugrás és a lehetséges politikai kibontakozás előkészítésében. Egyes emlékezők szerint a moszkvai fegyverszüneti tárgyalások látszólagos sikerétől „István gazda” fiatalos lendületbe került, belevetette magát a politikai tervezgetésbe. Még az is felmerült, hogy a németekkel való szakítás után kormányzati szerepet vállalna. Egyeztetett a különféle ellenállási mozgalmak küldötteivel, október 15. előtt néhány nappal még a Várba is becsempészték a kormányzóhoz.
A kiugrási kísérlet kudarca után bevárta a front megérkezését, majd ahogy egy jelentős személyiségnek – mint írja egy levelében – illendő, jelentkezett egy szovjet parancsnokságon. Teljes jóhiszeműséggel tette mindezt, az ország érdekében fel akarta ajánlani a tudását és tapasztalatait, együttműködését az Ideiglenes Nemzeti Kormánynak és a szovjet hatóságoknak. Ennek ellenére letartóztatták, melynek okát az szolgáltatta, hogy a szovjetek tartottak a hetvenegy éves öregúrtól. V. M. Molotov külügyi népbiztos és helyettese, V. G. Gyekanozov úgy vélték, hogy Bethlen „[…] országban maradásának puszta ténye is csak erősítené a jobboldal pozícióit, és az angolok kezére játszana”. Úgy döntöttek, hogy a volt miniszterelnököt „néhány hónapra” a Szovjetunióba kell szállítani. Az őrizetbevételről szóló dokumentumok háborús bűnösként említették őt, s a szovjet büntető törvénykönyv 58. §-ának 4. pontjában körülírtak „elkövetésével” gyanúsították. Ez a paragrafus abszurd módon bűncselekménynek minősítette a „nemzetközi burzsoázia” azon csoportjához tartozást, amelyik a kommunizmust nem ismerte el a történelmi fejlődés következő lépcsőfokának, és lépéseket tett annak megdöntésére. Ilyen előzmények után került Bethlen István a moszkvai Butirszkaja börtönbe, amelynek börtönkórházában 1946. október 5-én elhunyt.
Talán naivitás elhinni, de hazatérésére mégis mutatkozott remény, amikor Nagy Ferenc kisgazdapárti miniszterelnök és a magyar delegáció 1946. április 16-án a Kremlben tárgyalt Sztálinnal. Bár Nagy a memoárjában erről nem emlékezik meg, az alábbi beszélgetés megtörténtét és tartalmát több forrás is igazolja. Az egyik a vélhetően Gerő Ernő kézírásával készített leirat, amely szerint az oldott hangulatú látogatás során Sztálin – talán saját szórakoztatására – egyebek mellett érdeklődött Horthy felől, majd egy váratlan fordulattal szóba hozta Bethlent is:
– Sztálin: „Mi van Bethlennel?” – Nagy Ferenc: „Mi nem tudunk róla semmit.” – Sztálin: „Itt van nálunk fogságban.” – Nagy Ferenc: „Mi nem bánjuk, ha nem jön haza, szívesebben látnánk, ha helyette hadifogoly munkások és parasztok jönnének.” Sztálin erre cinikus módon megígérte, hogy a hadifoglyokat „fokozatosan” hazaengedik majd.
Könnyen lehet, hogy a diktátor csak provokálni akarta a kényszerű koalícióban kormányzó magyar miniszterelnököt, aki a politikai szempontból kényelmetlen Bethlen helyett a népszerű és tömegek életét befolyásoló hadifoglyok ügyét helyezte előtérbe. Bár Bethlen sorsa Sztálin akaratától függött, Nagy mégiscsak abba a helyzetbe került, hogy érdektelennek mutatkozzon egyik elődje sorsával kapcsolatban, bő egy évvel később pedig magának is örökre el kellett hagynia hazáját a hatalmat erőszakosan kisajátító kommunisták miatt. Egy mozaikjelenetben így mutatkozik meg egyszerre a személyes dráma és a nagyhatalmaknak kiszolgáltatott Magyarország sorsa, a közös múlt egy pillanata.
A szerző történész, a Nemzeti Emlékezet Bizottsága Hivatalának tudományos kutatója
Borítókép: A Gulág áldozatainak emlékköve (alternatív, helyi cím: A megkötözött) a főváros V. kerületében a Honvéd téren. A carrarai márványból kifaragott stilizált emberalak Veszprémi Imre Munkácsy Mihály-díjas szobrászművész 1993-ban készült alkotása (Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László)