Karácsony ünnepi időszaka kicsit mindig megállítja az idő forgását, és lehetőséget nyújt a merengésre is. Gondolkodunk szűkebb és tágabb gyökereinken: családunkon, közösségeinken, hazánkon és azon is, mit is ad nekünk a kereszténység. Három évtizeddel ezt megelőzően a rendszerváltoztatás miniszterelnöke, néhai Antall József emlékezetes szavait felidézve Európában még az ateista is keresztény. Valóban, Európa és a kereszténység számtalan szálon keresztül, elválaszthatatlanul forr össze.
Európa minden táján évezredeken át generációról generációra öröklődött és öröklődik az emberré lett Isten, az emberért kereszthalált halt és feltámadt Jézus Krisztus misztériumának története, a kereszténység üzenete. A kereszténység Európának víziót adott, míg Európa a keresztény vallás, gondolkodás, a keresztény egyházak bölcsője, évezredeken át pedig egyedüli őrzője volt. Ugyanakkor a néhai miniszterelnök szavai látnoki képességről is tanúskodnak. Előrevetítették ugyanis azokat az identitásról zajló vitákat, amelyek a jelenkor Európáját marják. De mit is ad a kereszténység a nyugati civilizációnak, és mit kockáztat Európa azzal, ha mindennek hátat fordít?
A kereszténység etikája a „konstantini fordulatnak” köszönhetően kerekedett felül az antik világban domináns pogány hagyományokon, és ekkortól vált meghatározóvá a Római Birodalomban, majd pedig a későbbi korok Európájában. A többi értékrendszertől eltérően a keresztény etika meghatározó gondolata, hogy Isten minden embert a saját képére teremtett. Ennek elfogadása hozott változást például az antik világban népszerű véres cirkuszi játékok betiltásában, a kínzások vagy a rabszolgák meggyilkolásának korlátozásában, vagy a gyermekek kitételének vagy a velük való kereskedés visszaszorításában. Változást hozott a pogányok által meghonosított közéleti rituálékban is, amelyek az uralkodó tiszteletére követelték meg áldozat bemutatását.
Miközben az antik világ értékeit, így többek között a római jogot is megőrizte és áthagyományozta, a kereszténység szilárd etikai követelményrendszert fogalmazott meg, amely a középkori Európa domináns gondolkodásává vált. Szent István király ennek elfogadásával nyert bebocsátását Európába, és teremtette meg a független magyar államiságot a keresztény államok európai közösségében, melyeket Isten a világ végzetekor gyűjt egybe. Emellett a vallási tolerancia jegyében a tordai országgyűlés Európában elsőként hirdetett vallásszabadságot a bevett keresztény felekezetek között. Így méltán formálhat igényt arra is, hogy a magyar történeti alkotmány vívmányai között nyerjen elismerést.