Bizonyára sokakat foglalkoztat, hogy mivel magyarázhatók azok az ideológiai változások – nyugodtan nevezhetjük elfajzásoknak –,
amelyek az utóbbi években Amerikából kiindulva Nyugat-Európában is végbemennek. A baloldal felrúgta hagyományos osztályideológiáját, és a szexuális és faji identitásokra helyezi a hangsúlyt, pontosabban azon a téren akarja az egyenlőséget megvalósítani az osztályegyenlőség helyett. A gazdasági szereplők, a vállalatok ezt oly mértékben követik, hogy újabban már woke-kapitalizmusról szokás beszélni. (A woke, wokism kifejezés éberséget jelent; Amerikában az illiberális bal identitáspolitikájának megjelölésére használják.) A vállalkozói kultúra része lett a nemi diverzitás és a queer propagálása, a rasszizmus elleni harc.
Hol vannak már azok az idők, amikor a kapitalistákat kizsákmányolóknak és elnyomóknak tekintettük! Amikor csak a profit hajhászóit láttuk bennük, és minden földi nyomor és elnyomás okozóit. Ma már az egyes vállalatok azokhoz az NGO-khoz hasonlatosak, amelyek egy jobb világért harcolnak. A monopoltőke, a finánckapitalizmus a múlté! A woke-kapitalizmus korát éljük.
Vajon mindez alakoskodás lenne? Csupán a vállalatok marketingfogása? Mint ahogy a környezetvédelem, a fenntarthatóság és a társadalmi felelősség jelszavait is oly könnyedén és magától értetődően átvették a korábbi években? Alkalmazkodásuk a korszellemhez, a divathoz? Alexander Grau, a Spiegel elemzője (2021/48. szám) minderre egy újmarxista magyarázatot ad. Szerinte az üzleti életnek ezt az új irányultságát komolyan kell vennie. Arra hivatkozik, hogy a tőke és a tőkés társadalom arculata együtt változik. A kapitalizmus túllép a gazdaság keretein, a társadalmat, a mindennapok kultúráját is alakítja, gondolkodását, értékeit meghatározza. Azaz: nem a vállalatok hódolnak az új divatnak, hanem az új divatot (mely jobbik esetben hóbort, rosszabbikban degeneráltság) a vállalatok terjesztik, mert az a monopoltőke érdeke.
Mert gondoljunk csak bele, Max Weber annak idején a kialakuló kapitalizmus fő erényének a mértékletességet tartotta; és hova jutottunk? – A fogyasztói társadalom individualista hedonizmusba torkollott, mert a tömegtermelés azt lehetővé tette, sőt igényelte. Az új gazdasági helyzethez új ideológia kellett, és azt meg is teremtették az önmegvalósítás, az emancipáció, a szubjektum felszabadítása jelszavaival. Sajátságos módon a baloldal ideológiai követelései szolgáltak a kapitalizmus új arculatának kialakulásához a múlt század második felében.