Nem kell nagyon megerőltetni az emlékezetünket ugyanis ahhoz, hogy felidézzük: az elmúlt évben a munkácsi vár északkeleti Hajdú-bástyáján álló turulszobor és az egykori Krisztina körúti Postapalota kertjében felállított Csodaszarvas-szobor vonzotta magára a legtöbb nemtelen indulatot. Az előzőt ledöntötték az ukrán nacionalizmust kiszolgáló hatalom nevében, az utóbbit porig próbálták alázni az újbaloldali intellektuális gőg szellemében. De nem a fennen hangoztatott gondolatok a lényegesek, hanem a mögöttes érzések: ha olvasni próbálunk a jelekből, akkor észre kell vennünk, hogy a nemzeti jelképeinkkel szembeni, látszólag más és más okból felhorgadó indulatok valójában ugyanarról szólnak.
A magyarok kulturális emlékezetének korlátozása a cél
A magyarság mitikus totemőseivel szemben érzett, árulkodóan vehemens szenvedélyek mintha csak annak akarnák elejét venni, hogy a magyarság meglelje „régi magát új magának rejtekén”. Ha ez ugyanis így lenne, akkor a magyar műveltség egészét megtartó kulturális emlékezet újult erőre kapna, a kulturális öntudatunk dimenzióit szinte már az időtlen időkkel lehetne bátran összekapcsolni.
Ez a kapcsolat tűnik fel hát veszélyesnek mind a külhoni magyarságot fenyegető kelet-európai nacionalisták, mind a patrióta nemzettudat eszményeit kikezdeni kívánó woke-szellem híveinek szemében. A misztikus totemőseink ellen intézett támadásokat így hát nyilvánvalóan ugyanaz a riasztó érzés mozgatja. Hogy mi lenne akkor, ha a magyarság kulturális emlékezete időben olyannyira kiteljesedne, hogy egészen a mitikus ősidőkig érne. Ha egyre többen lennénk azok, akik „régi szavunkat halljuk, régi dalunkat dalljuk, régi magunkat megleljük”.
Sík Sándor életműve garancia a gyanús eszmék elkerülésére
Az idézet a magyar katolikus költészet egyik legjelesebb képviselőjének, Sík Sándornak a Regös ének című verséből származik. Jeléül annak, hogy nincs új a nap alatt: s hogy a „régi magát” az „új magában” meglelő magyarság erejét már nagyon régóta tudja és akarja a magyar művészet megidézni. Létrehozva azt a veszélyesen bonyolult öntudatot, amely identitásmintáinak összetettségével csak még inkább erőssé tud tenni minket önmagunk megőrzésében, saját szuverenitásunk védelmében. Ahogy szükség volt erre a régi magunk megleléséből táplálkozó megújulásra Sík Sándor idejében, szükség van erre most is.