idezojelek

A svéd térfélen pattog a labda

Stockholmnak a saját háza táján kellene söprögetnie, nem a magyarokén.

Cikk kép: undefined
Fotó: AFP/YVES HERMAN

Ukrajna orosz megtámadása megváltoztatta Finnország és Svédország biztonsági megítélését. Az akut fenyegetésre való tekintettel mindkét állam a NATO védelmi szövetségén belüli biztonságra cserélte katonai semlegességét, két évtizeddel követve ezzel Magyarországot, a balti államokat, a bolgárokat, a cseheket, a románokat, a szlovákokat és a szlovéneket. Finnország már NATO-tag, míg Svédországnak türelemmel kell lennie. Sem Törökország, sem Magyarország nem ratifikálta még a svéd csatlakozási kérelmet, noha alapvetően mindkét állam egyetért a svéd NATO-tagsággal.

Miközben Törökország a svéd belpolitikai helyzettel, a terrorellenes harccal és az istenkáromlással kapcsolatban lát problémákat, svéd politikusok sok éve ócsárolják és páriaként állítják be a magyarokat. A svédországi és európai uniós Magyarország-képet helyre kell tenni. A partnerség azonos szemmagasságot jelent, különösen egy védelmi szövetségben! 

El kell takarítani – magának Svédországnak –, amit Svédországból 2010 óta baloldali-zöld vödörrel Magyarországra öntöttek. Az új svéd kormány könnyen és gyorsan megoldhatja ezt a megörökölt problémát. Magyarország ócsárlása az előző, baloldali-zöld-feminista kormány szellemi-kulturális légkörében sarjadt.

Orbán Balázs, a magyar kormányfő politikai igazgatója a Mandiner hetilapnak azt mondta: „a (kormánypárti) képviselők körében többen felvetették: miért segítsünk a svédeknek, amikor ők több mint tíz éve gyaláznak bennünket?”

 A ratifikáció időpontjáról pedig így fogalmazott: „Konkrét időpontot nem tudok mondani, a magyar pozíció pedig változatlan. A kormány nagy viták után döntött, támogatja a svédek csatlakozását, most a parlamenten van a sor”.

 A magyar kormány eszerint a svéd NATO-tagság pártján áll. Orbán Balázs joggal utal az interjúban arra, hogy a magyar Országgyűlésnek is beleszólása van a kérdésbe, miközben számos képviselő bizonyosan úgy gondolja: „amikor sokáig azt harsogják egy országról, hogy nem része a civilizációnak, mondván, lehanyatlott nála a demokrácia, s ezt a külpolitikájuk fókuszába helyezik, miért nem érzik, hogy később ez problémát fog okozni, amikor az érintett ország támogatására lenne szükség egy katonai szövetségbe való belépéshez?”

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két évtizeden keresztül a Bundestag képviselője voltam, és megértem a magyar parlamenti kollégák, valamint a magyar nép álláspontját e vonatkozásban. Az országgyűlési tagok népük szabad képviselői, és ismeretes módon nem Svédországnak, Svédországban választották őket meg. A svéd politikusoknak és az ottani kormánynak egyértelműen a magyarok tudomására kell hoznia: Svédország a jövőben a saját háza táján fog söpörni, nem pedig felfuvalkodott és sértő módon Stockholmból vagy Brüsszelből avatkozik be Budapest, Debrecen, Pécs, a Balaton vagy a Hortobágy dolgaiba! Orbán Balázs rámutatott: „Az utóbbi időben több miniszter járt Svédországban, én is voltam, még parlamenti delegáció is tárgyalt ott. Svéd budapesti látogatásról azonban nem nagyon tudok”.

A svéd kormány és parlament dilemmával szembesült. A képviselők szabadok, csak a lelkiismeretük kötelezi őket. Egy demokratikus kormány vagy parlament sem tilthatja be képviselők, képviselőcsoportok, frakciók álláspontját. Ugyanakkor mindkét intézmény önállóan alakíthatja ki a maga többségi álláspontját. Amennyire helyesen látom a kérdést, a svéd kormány vagy parlament nem helyezkedett Magyarországgal szemben kritikus álláspontra, csak beavatkozás és a károk mérlegelése nélkül hagyta, hogy folyjék a vita. Ez nem volt bölcs dolog. Mindig bizonyos képviselők, képviselőcsoportok, frakciók léptek fel Magyarország cenzoraiként. 

Ténylegesen tehát nem beszélhetünk egyértelműen a svéd kormány vagy parlament magyarellenes álláspontjáról. De felelőtlen módon ezt a benyomást keltették. Sem a kormány, sem a parlament nem kérhet elnézést ezekért az egyéni vagy csoportvéleményekért.

Svédország számára az lenne a járható út, hogy Magyarországhoz közelítsen, ha álláspontjának kormányzati felülvizsgálatával és parlamenti nyilatkozatokkal kinyilvánítja a Svéd Királyság szándékát, hogy egyenlő partnerként törekszik a Magyarországgal való kapcsolatépítésre, és nyomatékosan elhatárolja magát a törekvésektől, amelyek pártpolitikai okokból lejáratják Magyarországot az Európai Unión belül. Annál is inkább, mivel a hamis vádak áradata mindenekelőtt a svéd szélsőbaloldaltól származik. Egy meghívás a svéd Riksdag elnökétől a magyar Országgyűlés elnökének a két parlament közötti kapcsolatok javításának céljából az egyik első lépés lehetne. De a svéd miniszterelnök stockholmi találkozója a magyar kormányfővel is szükséges és okos lépés lenne. Kormányfőknek egymással, nem pedig egymásról kellene beszélniük.

Demokráciaelméleti szempontból különösen érdekes fejlemény, hogy éppen a szélsőbaloldal ítéli el Magyarországot, amely több mint harminc évvel ezelőtt sikeresen szabadult meg egy szélsőbaloldali diktatúrától. Ki is venné ezt komolyan? Magyarország svéd baloldali-zöld-feminista kritikusai rendkívül sok túlzó vádat intéztek Budapestre Brüsszelből és Stockholmból. Emlékeztetnék ezek közül párra: Magyarországon „államilag támogatott üldözést” folytatnak; „Magyarországot nem lehet többé valódi demokráciának nevezni” stb. 

A jelenlegi, 2019 júliusában megalakult Európai Parlament összesen tizenegy olyan plenáris vitát rendezett, amely kifejezetten Magyarországgal foglalkozott. Egy további ország sincs, nemhogy EU-tagállam, amellyel az EP valaha is ilyen terjedelemmel és mélységben foglalkozott volna. Az európai baloldal szisztematikus és huzamosan fennálló Magyarország-ellenességének legeklatánsabb példái a Tavares-jelentés (2013), a Sargentini-jelentés (2018), illetve a Delbos-Corfield-jelentés (2022), amelyek szakbizottsági és plenáris vitáiban egyes svéd és finn európai parlamenti képviselők markáns szerepet játszottak.

Számos magyar EP-, illetve országgyűlési képviselő álláspontját véleményem szerint jelenleg e szavakkal lehet összefoglalni: az ezekben a jelentésekben lefektetett, vég nélkül ismételt vádaskodásokat, ideológiailag motivált hazugságokat és ferdítéseket számtalan alkalommal elutasította a magyar kormány, amely túlnyomórészt rendezni tudta az Európai Bizottsággal a jogi vitákat, amelyek megoldására felszólítottak a jelentésekben. 

A svéd baloldal mindazonáltal napirenden tartja ezeket a témákat. Mindehhez a Magyarországgal kapcsolatos saját megfigyeléseim alapján nincs is különösebb hozzáfűznivalóm. Legfeljebb annyi: a labda most Stockholmban pattog, hogy Svédország végre NATO-taggá válhasson.

A szerző egykori német szociáldemokrata politikus

Borítókép: Recep Tayyip Erdogan török elnök és Ulf Kristersson svéd miniszterelnök kezet fog a 2023. július 10-i NATO-csúcson. Mögöttük Jens Stoltenberg NATO-főtitkár áll (Fotó: Yves Herman/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Hollandia aggasztó kormányozhatatlansága

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Éljen gusztus 20., kotmányunk ünnepe!

Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Orbán Viktor De Gaulle szerepében

Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

A sokszínűség idiótái

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.