Nyolcvan évvel ezelőtt a máramarosszigeti A Nép című újság Kárpát-ukrajnai levél címmel egy cikket közölt a kárpátaljai újjáépítés és a termelés nagyszerű sikereiről. Ebben a következőket írta a szerző:
Nem akarok többé a sovén kormányok egymás ellenes irredenta mozgalmai által teremtett bizonytalan légkörben élni. Én a hatalmas Szovjet Népköztársaság szabad polgára akarok lenni, nem akarom tovább a fasiszta, kapitalista igát vonszolni.
Hogy hogyan került ez az idézet ide? 2024. január 17-én az Európai Parlament (EP) plenáris ülésén elfogadták a P9-TA(2024)0030 számú saját kezdeményezésű jelentést az európai történelmi tudatról. Az EP állásfoglalása a kulturális és oktatási bizottság jelentésén alapul. Hogy mi rejlik a bürokratikus ügyiratszám mögött? A múlt értelmezésének irányítására tett kísérlet, ahogyan az említett szövegben is olvashatjuk. Az EP állásfoglalásából néhány olyan szövegrészletet szeretnék önökkel megismertetni, amelyet mi, halandó emberek is értünk, bár azok eurokrata nyelven vannak írva.
Kezdjük! „Mivel a történelmi emlékezet velejárója egy bizonyos fokú szubjektivitás, hiszen azt, hogy mire emlékezzünk, és hogyan értelmezzük a múltat, szükségszerűen értékítéletek segítségével tudjuk eldönteni.”
„Az interdiszciplináris megközelítések és a kontextualizáció alapvető elemei a történelemoktatásnak, amelyet össze kell kapcsolni az európai állampolgári ismeretek oktatásával, valamint a csere- és mobilitási programokkal.”
„A kritikus történelmi tudat oktatási és egyéb eszközökkel, határokon átnyúló módon történő előmozdítása nélkül az európaiak nem érthetik meg múltjukat, nem birkózhatnak meg vele, nem viszonyulhatnak magabiztosan a jelenhez, és nem munkálkodhatnak a közös jövőn.”
„Az európai nemzetek és államok változatos és gyakran egymásnak ellentmondó történelme miatt a történelemmel politikai szinten foglalkozni nehéz és potenciálisan veszélyes vállalkozás.”
„Közösen törekedjünk a demokratikus és befogadó társadalmak megvalósítására az Unióban és világszerte.”