Sok jó szándékú reform vagy oktatási tartalom bukott el, ha az oktatás szereplői nem tudtak vele azonosulni, és írott malaszt maradt vagy eltörölték. Ezzel szemben sokszor előre láthatóan ártalmas kísérleteket végre tudtak hajtani az iskola világában, ellenállás nélkül.
A digitalizáció jelenléte az oktatásba nem bevezetett reform. Fokozatos behatolás, és eleinte nem ellenőrzés nélkül. A korszerű iskola első számú ismérvévé vált a 90-es években a számítástechnikai felszereltség. Amikor egy tanár esküt tesz, hogy tudását „a kor kihívásainak megfelelően” fejleszti, akkor kötelezi magát, hogy alkalmazza a digitális eszközöket, és szaktárgya módszertanát ehhez igazítja. A pedagógusminősítéseknek is ez lett az egyik fontos követelménye.
Nézzük meg a dolgot a diák oldaláról! Mi állt rendelkezésére? A számítástechnika-teremben PC-k, az osztálytermekben pedig csak a saját telefonja. Ha volt. Mert nem lett mindenkinek egyszerre, és nem mindenkinek ugyanolyanok ma sem a lehetőségei. Amikor a járvány alatt beköszöntött a távoktatás, akkor derült ki igazán.
Az okostelefonokkal az iskolába belépett egy olyan valóság, ami eddig nem volt. Egy elleniskola. De akadtak okos iskolák, ahol időben léptek, szülők és nevelők egyetértésével a délelőtti órák teljes időtartama alatt intézményesen kiiktatták az okostelefont, s nem az egyes tanárokra bízták ennek kezelését. Az idő őket igazolta, akárcsak a nyugat-európai és amerikai több évtizedes tapasztalat.
Számomra már régen világos, hogy a digitális kultúrát és az okostelefonos kultúrát el kell választani egymástól, és az iskolai jelenléti oktatásban legalábbis meg kell fontolni, hogy melyikre támaszkodunk. A magam részéről a kommunikációs színterek megkülönböztetését és szétválasztását szorgalmazom. Az iskolában az iskola ellenőrizhető eszközét, a magánéletben pedig a szülő által engedélyezett eszközt kell használni. Természetesen elfogadom, hogy vannak tanár kollégák, akik módszertanilag kimondottan a telefonos alkalmazásokra építenek, és mindezt a legnagyobb szakmai komolysággal teszik. De hadd legyen nekem jogom, hogy a papíron végzett meditatív munka mellett véletlenül se legyen valami mozgalmas és villogó jelenség a közelben, s ennek érdekében kérjem az egész intézmény segítségét.