Nem meglepő, hogy az okostelefonok használatát korlátozó rendelet vitákat vált ki. Szükségesek az eszmecserék, de sok energiát megtakaríthatunk, ha néhány vaskos csúsztatást átlépve próbálunk a lényegre koncentrálni. A csúsztatókat az sem zavarja, hogy jelen esetben külföldön már bevezetett rendelkezések ellen ágálnak. Franciaország, Svédország, Hollandia, Olaszország, Szlovákia, Románia, továbbá az Egyesült Királyság már döntött a mobiltelefonok iskolai korlátozásáról. Franciaországban már 2010 óta tilos tanórai használatuk, mi több, 2018 óta a szünetekben és az étkezési időben sem engedélyezett már.
A szabadságharcos retorika mindig nagyon meggyőzőnek tűnik magyar földön, így például a tulajdonjogra való hivatkozás.
Eszerint nem vehetjük el a diáktól a telefonját, mert az a tulajdona, és nem állhatunk jót érte, ha megrongálódik. Érdekes érvelés, mert semmi nem írja elő, hogy el kell vinni a telefont vagy az arany ékszert az iskolába.
Másrészt ilyen alapon a papírra írt puskát vagy a pornográf újságot sem kobozhatjuk el, ideiglenesen sem, mert az a diák tulajdona. Azt inkább szívességnek, mint jogtalanságnak nevezném, ha az iskolában értéktárgyakat őriznek. A nemzetközi globalizációnak hála, tényleg nem elvárható, hogy a mobiljuk nélkül közlekedjenek a diákok, pedig károsodás akkor sem érné őket. Hát fogalmazzunk így: az iskola hajlandó vigyázni rá, amíg megtiltja a használatát.
De ha már jogászkodunk (nem értek hozzá, csak gondolkodom), akkor bennem az vetődik fel, hogy mindeddig, míg a legtöbb helyen szabad volt a telefonok használata – elméletben csak a szünetekben, a gyakorlatban pedig órákon is –, ki állt jót azokért a tartalmakért, amelyek ezeken a készülékeken eljutottak a zsenge ifjúsághoz? Van-e olyan szakember, aki az információkhoz való hozzáférésnek minden útját-módját ismeri és uralja, és tud erre a kérdésre válaszolni? Ilyenkor hol van a pedagógiai felelősség? A tanítási idő alatt elvileg az iskola dolgozóira van bízva a gyermek, és annak az értékrendnek megfelelő hatásokat gyakorol rá, amely az iskola nyilvánosan vállalt programja. Mi már semmit sem ellenőrzünk? Lehet ezt nevelésnek nevezni?