Junckernél csak jobb jöhet

Ursula von der Leyen a megválasztása érdekében mind a két tábornak próbált a kedvé­ben járni. Ez az elnöki ténykedése során nem fog menni, vannak világosan eldöntendő kérdések.

2019. 07. 25. 10:03
VON DER LEYEN, Ursula; JUNCKER, Jean-Claude
Brüsszel, 2019. július 23. Ursula von der Leyent, az Európai Bizottság megválasztott elnökét fogadja Jean-Claude Juncker, a bizottság jelenlegi elnöke Brüsszelben 2019. július 23-án. MTI/EPA/Stephanie Lecocq Fotó: Stephanie Lecocq
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokféle vélemény és értékelés hangzott el Ursula von der Leyen európai bizottsági elnökjelölt kínkeserves megválasztásával kapcsolatban, illetve arról, hogy ez most jó-e nekünk, magyaroknak, illetve jó-e a V4 szövetséges országai­nak. Legyünk őszinték: a kép még nem teljesen tiszta és nem is egyértelmű, bár tény, hogy biztató jelek már mutatkoztak. Ennek ellenére, akik ma biztosat állítanak arról, hogy mit hoz a most már csak volt CDU-s honvédelmi miniszter asszony megválasztása Európának és nekünk, magyaroknak, azok a jövőbe látnak.

Először is: nem tudjuk pontosan, hogy kik szavaztak Von der Leyen asszonyra és kik ellene. Csak az adatokat ismerjük: a 733 szavazatból 383-an mellette, 327-en ellene voksoltak, egy szavazat érvénytelen volt. Ez egy végtelenül szoros eredmény, ami egyértelműen azt mutatja, hogy Európa abszolút megosztottá vált, két politikai-ideológiai-világnézeti tábor néz farkasszemet egymással. Ezért írtam le és mondtam el már többször a latin mondatot: sed non est pax – nincs béke, és sajnos egyelőre nem is lesz.

Többször elhangzott az az értékelés, hogy elsősorban a jobboldal szavazta meg a jelöltet, a baloldal pedig ellene volt. Ez az állítás azonban nehezen igazolható, mert már az is nehezen értelmezhető, hogy ki és mi a baloldal és ki és mi a jobboldal, s vajon egyáltalán ez-e a fontos törésvonal vagy sem.

Ha jobban megnézzük a számokat, akkor világosan látszik, hogy a baloldal és a liberálisok szavazatai is kellettek ahhoz, hogy Von der Leyen bizottsági elnök legyen. Ha ugyanis a szocialisták, illetve a liberális frakció (akiket az EP-ben balra sorolunk) egy része nem adja rá a voksát, akkor nem lett volna meg a minimális többség sem. Azt tudjuk, hogy a zöldek és a radikális balosok (egyszerűbben: a kommunisták) nem támogatták a jelöltet, vagyis a néppárti szavazatok még a Konzervatívok és Reformerek, valamint a Matteo Salvini által alapított, eurokritikus (vagy inkább eurorea­lista) Identitás és Demokrácia nevű frakció szavazataival sem lettek volna elegek Von der Leyen sikeréhez – miközben tudjuk, hogy ez utóbbi eleve fikció, hiszen a konzervatív frakció szavazatai nem egyértelműek, Salviniék pedig előre jelezték, hogy nem fogják megszavazni a német jelöltet.

Tehát valójában nem a baloldal vagy a jobboldal döntött Ursula von der Leyen mellett, ennél sokkal összetettebb a kép. Inkább azt mondanám, hogy a szavazatok megoszlása keresztbe szelte a baloldalinak és a jobboldalinak nevezett tábort, felülírta a hagyományos bal-jobb szembenállását. Annál is inkább, mert minden jel szerint sem a szociáldemokrata, sem a néppárti, sem a liberális frakció nem szavazott egységesen, de vélhetően megosztott volt a Konzervatívok és Reformerek frakciója is. Talán soha nem tudjuk meg, hogy milyen arányban.

Azt hiszem, inkább az a lényeg, hogy Von der Leyen asszonyba mindenki azt képzelte bele, amit elvárna tőle, amit szeretne működése során látni a következő években. Ezeket az egymástól eltérő víziókat kellően alátámasztotta a jelölt azzal, hogy kandidáló beszédei­ben és hozzászólásaiban igyekezett minden egyes frakció kedvében járni; a liberálisoknak és a szociáldemokratáknak több jogállamiságot és „szolidáris” bevándorláspolitikát ígért, míg a néppártiaknak, illetve az eurokritikus frakcióknak kiemelte a határok védelmét, az illegális migráció megszüntetését, a jogállamisági eljárások kettős mércéjének a megszüntetését. Vagyis, őszintén szólva, nem lehetünk biztosak abban, hogy – s itt egy hazai klasszikust idézek – feltárta a valóság minden részletét. Tehát azt, hogy valójában mit akar tenni elnöki ténykedése során.

S mi a végeredmény? Az, amit a svájci Tages Anzeiger is megírt a napokban, mégpedig hogy a politikai tájkép erősen polarizált, a nézetkülönbségek pedig minden politikai pártcsaládon belül is megjelennek. (Erről a Fidesz a néppárt kapcsán bőven tudna mesélni.)

Azt pedig már én teszem hozzá, hogy a politikai megosztottság alapja – amely megjelenik pártfrakció­kon belül is – nem más, mint a globalista–föderalista, illetve a nemzetek szuverenitását hangsúlyozó koncepciók és világnézetek közötti törésvonal. A föderalisták több Európát, azaz birodalmi uniót, jogállami eljárásokat a közös értékek nevében, befogadó migránspolitikát, multikulturalizmust, globális klímavédelmet szeretnének, míg a szuverenisták a nemzetek Európáját, a közép-európai országokkal szembeni kettős mérce megszüntetését, a bizottság túlhatalmának letörését, s az illegális migráció leállítását, a határok szigorú védelmét, a bevándorlás megtörését hangsúlyozzák. Összeegyeztethetetlen álláspontok.

Ursula von der Leyen asszony pedig a megválasztása érdekében – és valójában kissé őszintétlenül – mind a két tábornak próbált a kedvé­ben járni. Azonban nyilvánvaló: ez az elnöki ténykedése során nem fog menni, vannak világosan eldöntendő kérdések, se hús, se hal álláspont egyszerűen nem létezik a fenti témakörökben. Jól írja a svájci lap, hogy az új bizottsági elnök a legszigorúbb igényekkel fogja szembetalálni magát, s ha nem tud világos álláspontokra jutni, hamar felőrlődhet.

Még világosabban fogalmazva: ha nem áll a sarkára a következő időszakban, hamar megeszik reggelire. Miben reménykedhetünk tehát mi, magyarok és közép-európaiak Ursula von der Leyen kapcsán? A kép összetett, vannak biztató és kevésbé biztató mozzanatok egyaránt.

Ismerjük el: a korábbi években tett politikai nyilatkozatai nem túl „kedvesek” nekünk, közép-európai szuverenistáknak. Hitet tett az Európai Egyesült Államok mellett, helyeselte az azonos neműek házasságát, a lengyel PiS kormányzásáról is negatív értelemben fogalmazott, 2015-ben elítélte a magyar határvédelem jogos fellépését a határt erőszakosan áttörni szándékozó migránsokkal szemben, 2014-ben pedig – akárcsak később Gyurcsány – még egy szíriai menekültet is befogadott.

Ezzel szemben biztató mozzanatnak tarthatjuk azt, hogy hétgyermekes családanyáról beszélünk, akinek a preferenciái között ott kell hogy legyen a család- és gyermekbarát politika iránti elkötelezettség, ami közös pont lehet a magyar kormány és a bizottsági elnök között. Valamint biztató lehet az is számunkra, hogy a V4-ek szavazataival lehetett elnök, amit pontosan tud és talán nem is felejt el a továbbiakban. Erre utal a Süddeutsche Zeitungnak adott nyilatkozata, amelyben hangsúlyozta, hogy méltányosabbnak kell lenni a közép- és kelet-európai országokkal szemben, s a jogállamiságot érintő vizsgálatoknál minden országot egyenlő mércével kell mérni.

És előnyös lehet az is, hogy nem olyan vaskalapos módon liberális és globalista, mint például Frans Timmermans, Angela Merkel vagy Jean-Claude Juncker; sokkal rugalmasabb, pragmatikusabb politikusnak tűnik az előzőekhez képest, ezért talán hajlik a kölcsönösen előnyös, kompromisszumos megoldásokra hazánkkal és a V4-ek országaival. Láthatóan önkorrekció­ra is képes, többek között az Európai Egyesült Államok víziójával kapcsolatban, hiszen az említett interjúban már azt fejtegette: az unióban a sokszínűség egysége mutatkozik, és ez nem föderalizmus, és „ez a helyes út.” A lényeg, hogy a következő hónapokban se felejtse el ezeket a megállapításait!

De vajon ő fogja valóban meghatározni az unió és benne a bizottság jövőbeli szerepét, vagy inkább azok, akik mellett és mögötte állnak? Ő vagy Merkel, illetve az ősztől vélhetően bizottsági alelnökökként ténykedő Timmermans és Marghrete Vestager (utóbbi a Momentum meghívására Magyarországra jött az Orbán-kormány ellen kampányolni)?

Szóval az az igazi kérdés, hogy képes ­lesz-e jelenlegi pragmatizmusát és rugalmasságát, valamint önkorrekciós képességét a mögötte, alatta és felette álló globalista elit és hálózat – amelynek kulcsfontosságú szereplője Soros György – ellen megvédelmezni. Tehát nem érdemes kapkodni az ítélkezéssel. Bízzunk az új elnökben, de közben tartsuk szárazon a puskaport.

A szerző politológus, az Alapjogokért Központ kutatási tanácsadója

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.