Bauer másképp gondolja. Szerinte Magyarország „az otthonunk, itt élünk, itt ismerjük a szokásokat, a nyelvet, a kultúrát, itt érezzük magunkat otthon. A hazánk Európa, és azon túl az egész földgolyó.” Ugyanis „a hazánk az a terület, amelynek lakóival sorsközösségben élünk, akkor is, ha másképp élnek, más nyelven beszélnek, mások a szokásaik. Ma ez a sorsközösség a földgolyó egésze. A románok, szerbek, szlovákok, horvátok is honfitársaink, az oroszok, angolok, németek is honfitársaink, és ugyanígy a szírek, irakiak, szomáliaik, afgánok. Az természetes mindenkinek, hogy segítenünk kell akár a kárpátaljai magyaroknak – hiszen Ukrajnában háború van. De ugyanígy másoknak, akik háború elől menekülnek.”
Bauer nincs egyedül abbéli nézetével, hogy legyen szó az ukrajnai konfliktusról vagy a bevándorlásról, a magyar állam végső soron mindenkiért felelős, nem csak a magyarokért. Mihancsik Zsófia, a megboldogult Galamus baloldali véleményportál volt főszerkesztője még februárban azon lamentált, hogy a kárpátaljai magyarok ukrán állampolgárok, és sem Kijev, sem Budapest nem tehet köztük etnikai alapon különbséget. Nem számíthat az állampolgárok nemzetisége, ez a felfogás ugyanis „az etnikai gondolkodásmód torzszüleménye”. Szerinte a fideszeseknek a kárpátaljai magyarok iránt tanúsított kitüntetett figyelme „azt jelenti, hogy pusztuljanak az ukránok, ruszinok, zsidók, tatárok, bolgárok, lengyelek, de a magyarok érinthetetlenek, mert ők minden állampolgársági köteléket felülíró módon »más faj«, nem beszélve arról, hogy az etnikai alapon elgondolt magyar állam védelme alatt állnak”. Mihancsik akkor feltette a kérdést: „de az isten szerelmére, miért fontosabb bármelyik magyar instanciának a »magyar« élet, mint az emberélet?” Ez a felfogás abból indul ki, hogy mivel minden ember egyenlő, nem tehetünk köztük különbséget, nem lehet senkit előnyben részesíteni, az ugyanis fasizmus: az ok nélkül, önkényes módon előnyben részesítettek felsőbbrendűségének demonstrációja.
Nos, globalizáció és a világ távoli vidékeinek fokozódó egymástól függése ide vagy oda, nem a földgolyó a hazánk. Tág értelemben persze igen, de a világot nem egy absztrakt emberiség népesíti be. Bauerék idealista felfogásával szemben az ember kötődései nem felülről lefelé, a tágabbtól a szűkebb felé jelentéktelenednek el, hanem fordítva, közvetlen kapcsolataitól távolodva. Elsősorban és mindenekelőtt a családja iránt vannak kötelességei az embernek, aztán a kisebb közösségei iránt, majd tágabb értelemben következik a nemzet, és csak utána az emberiség. Már csak azért is, mert konkrétan cselekedni csupán konkrét, hozzánk közel álló embertársainkért tudunk, s talán így járulunk hozzá az emberiség jólétéhez is.