Részt vesz az EU a hármas metró felújításában

Ezt maga a főpolgármester jelentette be pénteki rendkívüli sajtótájékoztatóján.

MNO
2016. 07. 15. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió részt vesz a 3-as metró infrastrukturális felújításának részfinanszírozásában – közölte Tarlós István főpolgármester pénteken sajtótájékoztatón, Budapesten.

Azon sajtóhírekre reagálva, amelyek szerint az unió nem finanszírozza a beruházást, a főpolgármester azt mondta: az EU megkeresésükre csütörtök este kilenckor azt válaszolta, örömmel vesz részt a projekt részfinanszírozásában. Továbbá – az Európai Bizottságnál a projektért felelős válasza szerint – egyeztettek az Európai Beruházási Bankkal, hogy tudnák-e finanszírozni a projekt támogatáson felüli részét.

Tarlós István közölte, egyeztetett a szakminiszterekkel is arról, hogy mi legyen a helyzet az unió által nyújtott támogatás és a tényleges bekerülési költség közötti résszel. Elmondta, az unió a 3-as metró szerelvény- és infrastruktúra-felújítását „egy kompakt egységként” kezeli. A szerelvények felújítását hitelből finanszírozzák – jegyezte meg.

A teljes projekt elszámolható költsége várhatóan 205,5 milliárd forint. Ebből az infrastruktúra felújításra eső rész 137,5 milliárd, amire elvileg az EU 85 százalékos támogatást adhat – magyarázta Tarlós István. Hozzátette: természetesen azt még nem tudni, hogy milyen mértékű támogatást ad majd az unió. A főpolgármester hangsúlyozta:

„szóba nem kerül az, hogy a metrófelújítás valami mamuthitelből történne”.

Kifejtette: arról egyeztetett a szakminiszterekkel, hogy a hiányzó rész pótlására van mód a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által biztosítható kamatmentes hitellel. „Ez vissza nem térítendő lenne, úgy működne a dolog, hogy adhatna kamatmentes támogatást a […] szakminisztérium olyan formában, hogy ismét megemeli a BKV működési finanszírozásának értékét körülbelül évi hatmilliárd forinttal” – magyarázta Tarlós István.

Úgy fogalmazott: „nem azt mondom, hogy ezt el tudjuk érni, és nem azt mondom, hogy a résre nem kell majd visszafizetendő hitelt állami garanciával felvenni a fővárosnak”, de a pesszimista prognózisok szerint is körülbelül 40-50 milliárd forintnyi hitelállományt kell majd visszafizetni, és nem 137,5 milliárdot, mint ahogy azt a Népszabadság állította. Hangsúlyozta: konstruktív egyeztetés folyik a kormánnyal a „hiányzó rés betöméséről”. Megjegyezte azt is, hogy a kormány mellesleg aláírt egy támogatási szerződést a fővárossal.

Kérdésekre válaszolva elmondta, informális számok alapján most, a szaktárcával egyetértésben 60 százalékosnál kevesebb uniós támogatásra nem számítanak.

Szólt arról is, hogy rendszeresen támadják a fővárost közterület-foglalási díjak miatt. Állandó kettős presszió alatt állnak – fogalmazott –, vagy az a támadás indoka, hogy milyen sokat kér a főváros, vagy az, hogy milyen olcsón adja oda a területet.

„Ha ez folytatódik, nem fogunk közterület-foglalásokat engedélyezni”

– jelentette ki Tarlós István.

A főpolgármester elmondta azt is, hogy a III. kerületi polgármesternél kezdeményezi majd, hogy vizsgálják meg, lehet-e helyi népszavazást tartani a Római-partra tervezett védműről.

Horváth Csaba szerint Tarlós először ismerte be, hogy az EU nem finanszírozza teljesen a metrófelújítást. „Zavaros magyarázkodásba torkollott Tarlós István pénteki sajtótájékoztatója, amit az is mutat, hogy a főpolgármester egyebek mellett kamatmentes támogatásról is beszélt, ilyen állat márpedig nincs” – írta közleményében a szocialista politikus.

Úgy véli, Tarlós István számára abszolút elfogadható, hogy a főváros 40-50 milliárd forintnyi hitelt vegyen fel a hármas metró infrastruktúrájának felújítására, amely hozzáadódik a szerelvények felújításához szükséges, már felvett 60 milliárd forintos hitelállományhoz. Így Budapestnek egy új, mintegy 100-110 milliárd forintos adósságállománya alakul ki.

„Ez annak fényében különösen súlyos, hogy Budapest Tarlós István főpolgármestersége idején vált hitelképtelenné – ez az elmúlt öt év legfájóbb ténye”

– közölte a politikus. Horváth Csaba szerint Tarlós István számára a főváros eladósodása úgy is gond nélkül elfogadható, hogy a budapestiek bő egy hét alatt fizetnek be annyi pénzt a központi költségvetésbe, amennyi a 3-as metró infrastruktúrájának felújításához elegendő. A főpolgármester azonban még kísérletet sem tett arra, hogy a kormánytól ezt a pénzt a metrófelújításra visszakérje – áll a közleményben, amely így zárul:

„Tarlós István nagyon megértő a fideszes kormánnyal és nagyon puhány, amikor a budapestiek érdekeit kellene képviselnie. Ha a főpolgármester fizetését teljesítménybérben számolnák, még zsíros kenyérre sem nagyon futná.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.