Az Európai Unió részt vesz a 3-as metró infrastrukturális felújításának részfinanszírozásában – közölte Tarlós István főpolgármester pénteken sajtótájékoztatón, Budapesten.
Azon sajtóhírekre reagálva, amelyek szerint az unió nem finanszírozza a beruházást, a főpolgármester azt mondta: az EU megkeresésükre csütörtök este kilenckor azt válaszolta, örömmel vesz részt a projekt részfinanszírozásában. Továbbá – az Európai Bizottságnál a projektért felelős válasza szerint – egyeztettek az Európai Beruházási Bankkal, hogy tudnák-e finanszírozni a projekt támogatáson felüli részét.
Tarlós István közölte, egyeztetett a szakminiszterekkel is arról, hogy mi legyen a helyzet az unió által nyújtott támogatás és a tényleges bekerülési költség közötti résszel. Elmondta, az unió a 3-as metró szerelvény- és infrastruktúra-felújítását „egy kompakt egységként” kezeli. A szerelvények felújítását hitelből finanszírozzák – jegyezte meg.
A teljes projekt elszámolható költsége várhatóan 205,5 milliárd forint. Ebből az infrastruktúra felújításra eső rész 137,5 milliárd, amire elvileg az EU 85 százalékos támogatást adhat – magyarázta Tarlós István. Hozzátette: természetesen azt még nem tudni, hogy milyen mértékű támogatást ad majd az unió. A főpolgármester hangsúlyozta:
„szóba nem kerül az, hogy a metrófelújítás valami mamuthitelből történne”.
Kifejtette: arról egyeztetett a szakminiszterekkel, hogy a hiányzó rész pótlására van mód a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által biztosítható kamatmentes hitellel. „Ez vissza nem térítendő lenne, úgy működne a dolog, hogy adhatna kamatmentes támogatást a […] szakminisztérium olyan formában, hogy ismét megemeli a BKV működési finanszírozásának értékét körülbelül évi hatmilliárd forinttal” – magyarázta Tarlós István.
Úgy fogalmazott: „nem azt mondom, hogy ezt el tudjuk érni, és nem azt mondom, hogy a résre nem kell majd visszafizetendő hitelt állami garanciával felvenni a fővárosnak”, de a pesszimista prognózisok szerint is körülbelül 40-50 milliárd forintnyi hitelállományt kell majd visszafizetni, és nem 137,5 milliárdot, mint ahogy azt a Népszabadság állította. Hangsúlyozta: konstruktív egyeztetés folyik a kormánnyal a „hiányzó rés betöméséről”. Megjegyezte azt is, hogy a kormány mellesleg aláírt egy támogatási szerződést a fővárossal.
Kérdésekre válaszolva elmondta, informális számok alapján most, a szaktárcával egyetértésben 60 százalékosnál kevesebb uniós támogatásra nem számítanak.
Szólt arról is, hogy rendszeresen támadják a fővárost közterület-foglalási díjak miatt. Állandó kettős presszió alatt állnak – fogalmazott –, vagy az a támadás indoka, hogy milyen sokat kér a főváros, vagy az, hogy milyen olcsón adja oda a területet.
„Ha ez folytatódik, nem fogunk közterület-foglalásokat engedélyezni”
– jelentette ki Tarlós István.
A főpolgármester elmondta azt is, hogy a III. kerületi polgármesternél kezdeményezi majd, hogy vizsgálják meg, lehet-e helyi népszavazást tartani a Római-partra tervezett védműről.
Horváth Csaba szerint Tarlós először ismerte be, hogy az EU nem finanszírozza teljesen a metrófelújítást. „Zavaros magyarázkodásba torkollott Tarlós István pénteki sajtótájékoztatója, amit az is mutat, hogy a főpolgármester egyebek mellett kamatmentes támogatásról is beszélt, ilyen állat márpedig nincs” – írta közleményében a szocialista politikus.
Úgy véli, Tarlós István számára abszolút elfogadható, hogy a főváros 40-50 milliárd forintnyi hitelt vegyen fel a hármas metró infrastruktúrájának felújítására, amely hozzáadódik a szerelvények felújításához szükséges, már felvett 60 milliárd forintos hitelállományhoz. Így Budapestnek egy új, mintegy 100-110 milliárd forintos adósságállománya alakul ki.
„Ez annak fényében különösen súlyos, hogy Budapest Tarlós István főpolgármestersége idején vált hitelképtelenné – ez az elmúlt öt év legfájóbb ténye”
– közölte a politikus. Horváth Csaba szerint Tarlós István számára a főváros eladósodása úgy is gond nélkül elfogadható, hogy a budapestiek bő egy hét alatt fizetnek be annyi pénzt a központi költségvetésbe, amennyi a 3-as metró infrastruktúrájának felújításához elegendő. A főpolgármester azonban még kísérletet sem tett arra, hogy a kormánytól ezt a pénzt a metrófelújításra visszakérje – áll a közleményben, amely így zárul:
„Tarlós István nagyon megértő a fideszes kormánnyal és nagyon puhány, amikor a budapestiek érdekeit kellene képviselnie. Ha a főpolgármester fizetését teljesítménybérben számolnák, még zsíros kenyérre sem nagyon futná.”