időjárás 2°C Melinda , Vivien 2022. december 2.
logo

Vörös vonal

Kiss Gergely
2022.05.05. 06:00 2022.05.05. 07:20
Vörös vonal

El sem tudtuk képzelni azt, hogy Magyarországon kijárási tilalom lesz. Soha nem gondoltuk volna, hogy nem mehetünk ki este az utcára, míg a boltokba csak korlátozással léphetünk be, de akkor is kizárólag maszkban. Az egész életvitelünket megváltoztatta a koronavírus-járvány, nagy megkönnyebbülést jelentett, hogy kikecmeregtünk belőle. Az öröm nem tartott sokáig, miután Oroszország katonai támadást indított Ukrajna ellen. Az Európai Unió emiatt szankciókat vezetett be, így próbálja a moszkvai törekvéseket megfékezni. Ezeket Magyarország is megszavazta. De van egy vörös vonal. Ez az Oroszországból érkező energiahordozók elleni bojkottot jelenti. Európa több országa, köztük Magyarország is függőségi helyzetben van. Ezen nincs mit szépíteni. Ez akkor is így van, ha hazánk számos intézkedést tett, több beruházást és fejlesztést támogatott, amelyek ezt az állapotot enyhíthetik.
Az Európai Unió hat hónapon belül szeretné fokozatosan megszüntetni az oroszországi kőolaj-behozatalt, az év végére pedig a finomított olajtermékek importját is. Ezzel a vörös vonal nemhogy elhalványulna, hanem eltűnne. Ha Magyarország nem kapna Oroszországtól olajat, akkor az is megtörténne, amit még a koronavírus-járvány idején sem tapasztaltunk. A benzinkutak bezárnának, nem lehetne megművelni a termőföldeket, elfogyna az áru a boltokból, leállna a gyárak működése, emberek tömegei veszítenék el az állásukat. Az alapvető szolgáltatások fenntartása is ellehetetlenülne, az oktatástól az egészségügyig.

Kárpátaljáznak

Zelenszkij elnök „jobbkeze” vádolta meg hazánkat azzal, hogy a Kremlből előre tudott az ukrajnai háború orosz tervéről, illetve Kárpátaljára fáj a foga.

A függőséget nem lehet az Orbán-kormány nyakába varrni, a helyzet ugyanis adott. Ez így van Németország, Ausztria, Olaszország és Szlovákia esetében is, hogy más országokat most ne is említsünk. Természetesen más arányokkal és más lehetőségekkel. Magyarországnak nincsenek tengeri kikötői, a Barátság kőolajvezetéken évtizedek óta megbízhatóan érkezik hazánkba a kőolaj. Technológiai tény, hogy a különböző típusú kőolajok kémiai összetétele eltérő. A magyarországi finomítót az orosz energiahordozó feldolgozására tervezték és építették meg. Ennek az átállításához több száz millió dollárra lenne szükség. Ha rendelkezésre állna ez az összeg, akkor sem lehetne rövid idő alatt véghez vinni az alapvető beruházásokat. Ezért Magyarországnak mindenképpen kivételt kell kapnia a szankció alól, mert nem Putyin, hanem mi fekszünk két vállra.
Meg lehet-e állítani Oroszország agresszióját azzal, ha Európa lemond az onnan érkező energiahordozókról? Nem lehet. Az olaj- és gázszállításokból Moszkvának a múlt évben ötvenmilliárd dollár folyt be a költségvetésébe. Ez a pénz csak Európából származott, összességé­ben 125 milliárd dollárra rúg az összeg. Azóta az árak elszálltak, az oroszok bevételei jelentősen nőttek. A gázt rövid távon nem, az olajat könnyedén tudják más országoknak értékesíteni az oroszok. Ráadásul magasabb áron.

Régi csibészek

A műsor a baloldalon mindig fontosabb a teljesítménynél, a szószaporítás a tetteknél.

Az Európai Unió elvileg egy közösség. Egy közösség attól közösség, hogy figyel a tagjaira. Nem lehetne olyan intézkedéseknek megszületniük, hogy azok miatt egyes tagországok tönkremenjenek. Brüsszel az április 3-i választások után azonnal jogállamisági eljárást indított ellenünk. Nem hagyja jóvá a nekünk járó uniós pénzek lehívását, most pedig elvenné a mindennapi élet fenntartásához szükséges nyersanyagot. Az átgondolatlan szankciókkal kizárólag azt lehet elérni, hogy ott is háborús körülmények alakulnak ki, ahol nem ropognak a fegyverek.
Az elmúlt évtizedekben soha nem volt olyan fontos, hogy olyan kormánya legyen hazánknak, amely a nemzeti érdekeket tartja a legfontosabbnak. Az áprilisi választások alig teltek el, már most bebizonyosodott, hogy jól döntött a szavazók elsöprő többsége.

Borítókép: A kabinet kormányrendeletben határozta meg, amely szerint legfeljebb 480 forint lehet a benzinutakon a 95-ös benzin és az alapgázolaj literenkénti ára (Fotó: Petőfi Népe/Bús Csaba)

 


 

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.