Teátrumot önerőből

1999. 10. 01. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rákoskeresztúron tegnap este láthatták az érdeklődők Füst Milán Máli néni című vígjátékának bemutatóját, a Dózsa György Művelődési Központban. A premier egyúttal a főváros legújabb teátrumának, a Rákosi Szidi Színháznak a debütálását is jelentette.A Színházi Páholyok Társaságát – mint korábbi számunkban már beszámoltunk róla – Szabó Ágnes annak érdekében hozta létre, hogy a Körtvélyesi Erzsébettel Miskolcon kitalált és működtetett páholyrendszert a XVII. kerületben is meghonosítsa. A Társaság a színházi előadók mellett partikat, illetve reklámszolgáltatást kínál partnereinek. Ennek megfelelően a támogatók nevét elhelyezik a nézőtéri székek karfáin, az előcsarnokban, valamint a műsorfüzetben. A befolyt pénzekből évi két saját produkciót kívánnak színre állítani, s másik kettőt készen vásárolni valamely más teátrumtól. A színház működését anyagilag segítőknek a Rákosmenti Színpártoló Klub biztosít fórumot. – A házban harmincöt éve működik amatőr színjátszó csoport, emellett rendszeresen hívunk vendégelőadásokat színpadunkra, azonban Szabó Ágnes kezdeményezése példa nélkül álló – tudjuk meg Orosz Mártától a Dózsa György Művelődési Központ igazgatójától. – Azáltal, hogy a falakon belül születnek meg a produkciók, emelkedik az intézmény presztízse is. Mivel régóta élek a kerületben, kicsit szkeptikus vagyok a várható előadások számát illetően, véleményem szerint a négyszáz férőhelyes termet mindössze néhány alkalommal lehet csupán megtölteni, hiába laknak nyolcvanezren Rákoson. Művelődési házunk minden este után huszonötezer forinttal lesz gazdagabb, a próbákra ingyen bocsájtjuk a művészek rendelkezésére a színpadot. Emellett a páholyrendszerben eladott székek vételárából is részesülünk. – Rettentő körülményes egyeztetni a különböző társulatoknál dolgozó színészekkel, amit tovább bonyolít, hogy ma egzisztenciális okokból senki, semmilyen munkát nem utasít vissza, így mindenki legalább négy tűzbe tartja a kis vasat, s nekem semmiféle erkölcsi alapom sincs rászólni: mondja vissza bármelyiket is. Ennek következtében rövid időn belül összezavarodik a színész, és már azt sem tudja, hol is van pontosan. Két szereplőmet, az előzetes megállapodások ellenére olyan módon tartottak vissza, hogy újra kellett kezdenünk a munkát néhány hét elteltével – vázolja a próbaidőszak problémáit Árkosi Árpád rendező. – Az emberek kihúzódnak a belvárosból a külső részek irányába. Este sem kedve, sem energiája nincs sokuknak ahhoz, hogy visszamenjenek szórakozni, ez s a kerületek önállósuló törekvése teremtik meg a művelődési házak vagy egyéb kulturális intézmények falai közt előadott színházi produkciók létjogosultságát. Ennek megvalósítása mindig emberfüggő, mint esetünkben Szabó Ági szervezőtehetsége és kitartása bizonyítja. A miénk – mondhatni– az állatorvosi ló esetére hasonlít, amennyiben bebizonyosodott, hogy egy művelődési központban, ahol egész nap a legkülönfélébb programok követik egymást, képtelenség elmélyült színházi munkát folytatni, hiányzik a csend, amely nélkülözhetetlen az alkotó munkához, s ezzel kiszolgáltatottá válik a produkció. Az ilyesféle alkalmi helyzetek csábítják ugyan az embert, mondván megmutatom, itt is lehet, azonban minduntalan rá kell döbbenni, hogy a színház ősidők óta azt a teret, aurát kívánja, ahol születhet valami. Az intézményesült teátrumokban minden és mindenki az összes érzékszervével, szakmai tudásával a színjátszást szolgálja, s ez kikerülhetetlen előnyt jelent. A tegnapi szakmai bemutatót követően a nagyközönség számára – egyeztetési nehézségek miatt – novembertől lesz látható az előadás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.