A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0

A marlow-i testvér

Veress Kata
1999. 11. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évekkel ezelőtt, amikor először hallottam arról, hogy valahol Angliában létezik a mi Lánchídunknak egy elődje, vettem fel útiterveim hosszú álomlistájára Marlow városát. Ám mivel az álmok arra valók, hogy időnként megvalósítsuk őket, s mert ez a kisváros Londontól nem messze fekszik, és én nemrég éppen az angol fővárosba készültem, tudtam, hogy álomlistámról egy tételt ki fogok pipálni. A Paddington pályaudvarról egyórás vonatozás és átszállás után jutottam el a Temze-parti kisvárosba. Eltéveszteni sem lehetett, mert innen már nem megy tovább a vonat, hanem óránként fordul. Az állomás fotókkal illusztrált várostérképe szerint – mint vidéken oly sok helyütt – a templomtornyot kellett irányzékul vennem. Jellegzetesen angol, vöröstéglás kertes házak, a főutca és egy folyóparti liget mellett elhaladva, tízperces séta után bukkant fel a templom s mellette utam célpontja. Kicsinyke a marlow-i függőhíd nagy testvéréhez, a Lánchídhoz képest. Vadlibás, vadkacsás, idilli hangulatú folyópartokat köt össze. Tán a vidék békés voltából fakad, hogy az autósok mindkét szűk pillérkapunál lámpa nélkül is udvariasan kivárják, hogy a szembejövő áthaladjon. A város 1227-ben épült, egyre nagyobb forgalmat bonyolító fahídja 1828-ban összeroskadt. Akkor bízták meg William Tierney Clark mérnököt, hogy tervezze meg és vezesse le egy új híd építését. A 235 láb (egy láb 0,3048 méter) hosszú függőhíd 1832-re készült el. Azóta csak egyszer, 1965-ben újították fel. A marlow-iak városuk hídjának leírásakor nem felejtik el megemlíteni, hogy az angol mérnök eredetileg négy hidat tervezett (a hammershmith-it, a shorehamit, a marlow-it és a leghoszszabbat, a budapestit), amelyek közül csak a marlow-i és a budapesti maradt fenn. Utóbbiról tudják, hogy Széchenyi István gróf a marlow-i hidat látva bízta meg William T. Clarkot a Duna felett megépítendő, nagyobb híd tervezésével. Tudják továbbá, hogy a mérnök névrokona, Adam Clark végezte a kivitelezést, hogy a római idők óta a Lánchíd volt az első állandó híd Bécs alatt, hogy 666 láb hosszúságával egy ideig a világ leghosszabb függőhídjaként tartották számon, s hogy miután a második világháborúban lebombázták, az eredeti tervhez hűen építették újjá. A két híd különleges kapcsolatáról nem könnyű megfeledkezniük a helyieknek: az idén, miután a Gróf Széchenyi Ödön Hajózási és Jacht Egylet egyik jachtja 25 napos, 2300 kilométeres vízi és kisebb szárazföldi út megtétele után eljutott Marlow-ba, a korábbi mellé újabb emléktábla került a Budapesthez fűződő szálak megerősítéséül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.