A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0

András-nap táján

Kiss Gy. Csaba
1999. 11. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Vége felé jár a naptár, most adja ki minden kedvességét a következő hetekben” – írta Krúdy egy háromnegyed század előtti András-napra. Az ő szelleme mindig elém röppen, ha a Tabánon keresztül visz az utam. Tavasszal, nyáron és ősszel egyaránt. Néha eszembe jut, hogy meg kéne keresni ennek a valahai városrésznek a megmaradt emlékeit. Amikor megáll az 5-ös busz a Belváros felé menet a Rácfürdővel szemben, végigpillantok a Gellérthegy oldalán, s nehéz elképzelnem, hogy hét-nyolc évtizede földszintes házak sora kanyargott itt fölfelé, híres vendéglők illata kavargott a levegőben, muzsikaszó csalogatta a mulatni vágyókat. Az irodalom és a képzőművészet által készített kép örökítette meg ennek a kis budai Atlantisznak a világát, talán sokkal gazdagabban és színesebben, mint amilyen a valóságban lehetett ez a falusias, múlt századból itt maradt település. Sajátos pittoreszk hangulatát sokan megfestették szóban és képben – Mikszáthtól Krúdyn át Kárpáti Aurélig, illetve Végh Gusztávig és Zórád Ernőig, hogy csak néhány nevet említsünk a Tabán-kultusz jeles ápolói közül. Mert nem túlzás kultuszról beszélni. Budapestnek valójában nincs mitológiája, e tekintetben elmarad Prága, Krakkó vagy Bécs mögött. Igaz, az életkorát számítva igencsak gyermek a maga 126 esztendejével. Pest és Buda összetartozását nem hiszem, hogy bárki vitatni próbálná manapság, ám ez az ötször negyedszáz év alig több egy szemvillantás idejénél, ha a mítoszok órájával mérjük az időt. Lehetnek – és voltak – mítoszai, legendái és mondái Budának meg Pestnek, egyiknek és a másiknak is, a kettőnek együtt nemigen. Tabán, az egykori Rácváros a budai mondakör egyik legtermékenyebb ága, s attól talán még jobban fénylenek a történetei, hogy a környezetből alig maradt valami hírmondónak, a néhány régi épületből aligha tud bárki is az eltűnt városrészre következtetni. A korszerűsítés hívei már az első világháború idején váltig hangoztatták, hogy az itt lévő házak elavultak, nem felelnek meg az új század igényeinek, a lakások egészségtelenek; tehát: mihamarább le kell bontani az egészet. Hogy nemcsak kósza poéták és andalgó szerelmesek szívében ragyogott a Tabán képe, hanem komoly ember is voksolt mellette, arra a nagy francia építész, Le Corbusier lehet a tanú. Ő ugyanis azon ritka látogatók közé tartozott, olvastam valahol, akit nem ragadott magával Budapest panorámája, s még kevésbé lelkesedett a főváros építészetéért. Egyedül a Tabán nyerte meg a tetszését. Ma már hiába keresné az erre sétáló Casanova nyomait, nem volna könnyű a park fái között meghatározni a Hadnagy utca vonalát, a Virág Benedek emlékére készült szobor is csak úgy hozzávetőleg jelzi a költő eltűnt házának a helyét. Két szerb íróval több a szerencsénk, áll a Szarvas-ház, itt élt a reformkorban Jovan Pacsics, majd a szentendrei születésű Jakov Ignjatovics. Pacsics magyarul is írt verseket, egy Berzsenyi-vers ihlette költeményében így vallott közösségtudatáról: „Szerb ugyis volt Magyarok frigyesse. S van egy Istenünk, királyunk, hazánk.” A rác templomnak azonban hűlt helye sincsen, éppen fél évszázada, hogy lebontották a második világháborúban megsérült épületet. Nem városrendészeti, hanem inkább politikai okokból, hiszen a kommunista schizma korában titói bűnöket tulajdonítottak ennek az épületnek. Szerény igazságtétel, hogy néhány év óta ott áll az Aranyszarvas előtt, a szemközti park szélén Vuk Karadzsicsnak a szobra. A nyelvújító, népdalgyűjtő szerb irodalmár 1810-ben érkezett Pest-Budára gyógyulást keresni a fürdőkben, s nem idegen világba jött, hiszen a XVIII. században a szerb kultúrának is fontos központja volt az ikerváros. Karadzsics konya bajszú, bús mellszobrán kívül más szerbet keresve sem talál manapság az erre kódorgó. A rác ürmös elképzeléséhez is némi fantáziára van szükség, pedig minden magyar titkok tudója, az író és újságíró Nagy Ignác a reformkorban, a szomjúhozó pestieket követve a Tabán zegzugos útjain, érzékletesen mutatta be a nevezetes italt: „Az ürmösök királya, az úgynevezett rác ürmös, mely egészen megfelel politikai jellemének, nem zajoskodik, nem pattog, nem habzik, nem alázatos édességgel csúszik le torkunkon, s nagyon itatja magát; midőn azonban már lenyeltük, s szájunkat megtörlöttük, akkor csodálkozva érezzük, hogy utóíze mégis keserű, s kissé émelygős.” A szitáló novemberi ködben ma hiába kerekednénk föl sétára a Rácfürdőtől a Szent Katalin-templomig vagy egészen az Erzsébet hídig, nemhogy rác ürmöst, még egy pohár forralt bort sem sikerülne kapnunk. A „csendes, vén” Tabánban ilyenkor gyorsan alkonyodik, Babits sorai muzsikálnak a fülembe: „Este van már, sietnek az esték álnokul, mint a tolvaj öregség.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.