A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0
HUNMagyarország
09:00Sportlövészet10m légpuska
HUNMagyarország
11:00KézilabdaMagyarország-Egyiptom
HUNEszter Muhari
11:15VívásJunyao Tang-Eszter Muhari
HUNMagyarország
12:20ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNMagyarország
12:26ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNSzatmári András
13:20VívásBolade Apithy-Andras Szatmari
HUNSzilágyi Áron
13:45VívásFares Arfa-Aron Szilagyi
HUNGémesi Csanád
13:45VívásCsanad Gemesi-Eli Dershwitz
NyílNyíl

Átalakulóban a hazai árampiac

Mayer György
1999. 11. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A villamos energia hazai piacának napirenden lévő átalakítása, a jövő januártól életbe lépő részleges kísérleti piacnyitás, valamint a készülő, villamos energiáról szóló törvény, majd az európai uniós csatlakozásunkat követő teljes piacnyitás rengeteg olyan kérdést vet fel, amely a fogyasztó és a szolgáltató oldaláról egyaránt megfogalmazódik. A Gazdasági Minisztérium szakmai vitára bocsátott törvénytervezete már több fórum napirendjén szerepelt, s ennek tükrében többször át is dolgozták. De vajon miként vélekednek erről az áramszolgáltatók? – tettük fel a kérdést dr. Boross Norbertnek, a Budapesti Elektromos Művek Rt. kommunikációs és vállalatfejlesztési igazgatójának, aki egyben a Magyar Áramszolgáltatók Egyesülete kereskedelmi tagozatának titkára is.– Minden szakmai fórumon azt hallhattuk az áramszolgáltatók képviselőitől, hogy örülnek a kialakuló versenyhelyzetnek, ám minden esetben külön kihangsúlyozták, hogy mindenki egyformán lehessen részese e versenynek. Tehát üdvözölték az elképzelést, ám kritizálták is. Miért? – Az áramszolgáltatók legérdekeltebbek a versenyhelyzet kialakulásában, hiszen a piac mérete adott, és mindegyik szolgáltató végül is győzni akar, vagyis meg szeretné szerezni a legnagyobb szeletet a tortából. Ugyanis, ha nincs verseny, felesleges minden erőfeszítés. Egyfajta versenyhelyzet már most is van, ezt jelenleg telephelyversenynek hívják. – Ezt nem igazán értem, mert hogyan beszélhetnék versenyről, ha fogyasztóként csak a helyi áramszolgáltatóval köthetek szerződést? – A kis- és közepes fogyasztóknak, így a lakosságnak ma még valóban nincs lehetősége választani, de az ipari nagyfogyasztók már választhatnak, mégpedig telephelyet. Vagyis mielőtt egy igazán jelentős beruházó elindítja a vállalkozást, felméri az összes lehetőséget. Tehát azt is, hogy milyen feltételekkel és beruházással jut energiához. A hálózatfejlesztés, az energiarendszer kiépítése akár sok százmillió forint is lehet. Adott esetben tehát, amelyik áramszolgáltató a kedvezőbb feltételt ajánlja, annak a működési területére épül az új beruházás. Ez a hálózati marketingverseny, amely nagyon komoly tétért folyik. A kisfogyasztókat ez még valóban nem érinti, ám hosszabb távon a megfelelő intézményi feltételek biztosításával itt is bekövetkezhet a verseny. Első körben jövő ja-nuártól a feljogosított fogyasztók számára nyílik lehetőség a szabad energiavásárlásra, ez a mostani elképzelések szerint a 100 gigawattóra/év energiaigényt meghaladó felhasználók részére lép életbe. Számukra szabaddá válik a lehetőség, és bármelyik áramszolgáltatóval, áramkereskedővel, sőt akár külföldi féllel is leszerződhetnek. Ennek feltétele, hogy az energiát eljuttató hálózat minden kereskedő számára hozzáférhető legyen. Ám mindennek az alapja, hogy a versenyhelyzet minden piaci szereplő számára nyitott legyen, és egyforma feltételek szerint működjön. – Vagyis a mostani elképzelést nem tartják minden piaci szereplő számára egyenlő esélyt biztosítónak? – A jelenlegi koncepció több változáson ment át. Először arról szólt a történet, hogy az import az MVM Rt. kizárólagos monopóliuma marad. Ehhez tudni kell, hogy az áramszolgáltatók ma a nagy- és kisfogyasztókon alig érnek el nyereséget, a legkifizetődőbb a közepes méretű fogyasztók áramellátása. Egyszerűen ilyen a mai tarifaszerkezet. A mi költségünk 70 százaléka a beszerzési ár, a maradék 30 százalék kevés lehetőséget ad, mert a hálózatfenntartás, a működtetés stb. adott ráfordítást igényel. Tehát takarékoskodni, vagyis árcsökkenést főleg a beszerzési forrás oldalán lehet elérni. Ha ez a forrás kötött, és csak az MVM-től lehet áramot beszerezni, nincs verseny. Legutóbb már azt hallottuk a Gazdasági Minisztérium vezetőitől, hogy a feljogosított piac 50 százalékáig szabadon lehet majd importálni. Mi azt mondjuk, hogy mindenkinek szabadon lehessen importálni, még akkor is, ha bizonyos kvótákat állít fel a kormányzat azért, hogy elkerülhető legyen a dömpingáron bejövő energia túlsúlya. De azon belül viszont legyen szabad a kereskedés, azaz mindenki férjen hozzá az olcsó áramhoz, és ne csak az MVM. – Kényes kérdés a tervezetben a rendszerirányítás, vagyis az Ország Teherelosztó jövőbeni szerepe. Ebben történt változás a kezdeti koncepcióhoz képest? – Igen, mégpedig kedvező változást tapasztalunk. Úgy tűnik, hogy mindenki hozzáférhet majd az információkhoz, és a kereskedési utak követhetővé válnak. Mintegy tőzsdeszerűen működik majd a rendszer, szemben az eredeti elképzeléssel, amelyik központi irányítóként gazdálkodott volna az egész rendszerrel. – Nem áll fenn annak a veszélye, hogy egyfajta keresztfinanszírozás fog kialakulni, és a nagyfogyasztóknak beígért árcsökkenést – amely nyugat-európai országokban a liberalizálás után elérte a 20-30 százalékot is – majd a kisfogyasztókkal fizettetik meg? – Nagyon rossz lenne a keresztfinanszírozás, tehát ha a nagyfogyasztókat mások kárára preferálnák a szolgáltatók. Azt mondjuk, hogy legyen egy közüzemi szegmens, amely ellátja ezt a kört, s ezen felül a szabad kapacitásból részesülhessen egy spotpiaci rendszerben, vagyis szabadon hozzáférhető nyilvános piacon. Mindennek legyen piaci ára, amely majd befolyásolja a végfelhasználóknál is az energiaárakat. – Mindez nagyon szép és jó elképzelés, de a kezdeti piacnyitás csak mintegy 10-20 céget érint majd jövőre. Náluk árcsökkenést ígérnek, ám mikor fog mindez a kisfogyasztóknál is megvalósulni? – A nagyfogyasztóknál a nyugat-európai tapasztalatok szerint ténylegesen 20-30 százalékos árcsökkenés következett be a hasonló piacnyitás után. Magyarországon is várható árcsökkenés, ám pontos mértéke még megmondhatatlan, mert a beszerzési ártól és lehetőségtől függ majd. A kis- és közepes fogyasztóknál ugyanez csak hoszszabb távon képzelhető el, ám a magyar árszerkezetről tudnunk kell, hogy a hazai kisfogyasztók még mindig a felét fizetik az áramért, mint a nyugat-euró-paiak. Más az európai átlagár, más az MVM átlagára és megint különböző a szlovák vagy ukrán ajánlat. Mindezt a beszerzési és hozzáférési lehetőségek határozzák meg. Vagyis itt fog igazán jelentőséget kapni az import elérhetősége, amikor a hozzáférhető legolcsóbb áramot lehet beszerezni és eljuttatni a fogyasztókhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.