Hatalmi harc vagy munkamegosztás?

Õsz Edit
1999. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyugati világban és Amerikában évtizedek óta igyekeznek megoldást találni a nők mind szélesebb körű szerepvállalásából adódó problémákra, amelyek a feminista mozgalmakkal csak felerősödtek, és kiélezték az amúgy is egyre feszülőbb ellentéteket. A nők egyenjogúságra való törekvése jó darabig a két nem reménytelen küzdelmének kiváltó oka lett. Szakemberek hada vizsgálja, hogyan lehetne választ adni egy olyan kérdésre, amelynek lényege az idők beláthatatlan messzeségében rejlik. A gyökereket, a nemek különböző együttélési szokásait tanulmányozva mindinkább kiderül, a legjobb szándék is kevés ahhoz, hogy egy csapásra változtasson az öröklött mintákon, s az eddigi szemlélet komolyabb átértékelésére volna szükség.Komformizált világunkban az egyszerű halandók életét ma is főként a létfenntartásért folytatott küzdelem tölti ki éppúgy, mint a történelem hajnalán, amikor a törzsekben élő emberek még halász-vadász vagy földművelő életmódot folytattak. Ez a különbözőség határozta meg társadalmi berendezkedésüket is. A hagyományos matriarchátus vagy patriarchátus nyomai napjainkban is fölfedezhetők, sőt egyes népek és csoportok mindmáig elevenen őrzik szokásaikat. Csakhogy ezek a kultúrák sem képesek már ellenállni az egyre erőteljesebb külső hatásoknak, valamint a gazdasági kényszernek. Japánban vagy az arab országokban az európai elcsodálkozhat azon, hogyan konzerválta a társadalom az egykori patriarchális szokásokat. Az elődök férfi tagjai nemcsak az élelemről gondoskodtak, hanem a törzs védelméről is. Bármikor készen álltak a harcra, ezért a kezük mindig szabad volt. A cipekedés és a ház körüli teendők a nőkre hárultak. A gépesített, szuperfejlett Japán, de a dúsgazdag arab sejkségek – szegényebb szomszédaikról nem is beszélve – e tekintetben nem haladtak a korral. Bár a férfiaknak már nem kell tartaniuk a váratlanul rájuk törő ellenségtől, vadászni sem járnak, ma is a nők cipekednek, és hallgass a nevük. A hagyományőrző családokban ritka a szerelmi házasság, s a japán férjek többsége soha nem beszélget a feleségével. Az asszonyok betöltik szerepüket a családban, mégpedig szó nélkül, lesütött szemmel, és a döntés joga mindig a férfié. A nők lefátyolozása, csador mögé rejtése későbbi találmány, nincs köze a patriarchátushoz, a muzulmán férfiak óvják vele asszonyaikat az idegen tekintetektől. Amit tehát a muzulmánoknál tapasztalunk, az inkább a próféta cselekedeteinek és kinyilatkoztatásainak szigorú követése, mintsem a patriarchátus megnyilvánulása. Az arabok vagyontárgyként vigyázzák, őrzik és rejtegetik a nőket. Biztosak akarnak lenni abban, hogy a születendő gyermek apja a férj. A törvények mellett erősen érvényesül a szokásjog, amely tükrözi a nők alacsonyabb rendűségét. Nálunk bizonyára sok férfi vérforralónak tartja a matriarchátusnak, vagyis az anyajogú társadalomnak még a gondolatát is. Dél-Indiában azonban mind a mai napig fennmaradt, s nem a nők férfiak fölötti uralmát jelenti, csupán egészséges munkamegosztást a két nem között. A hagyományosan földművelő népeknél az élet alapját a föld és a termékenység jelenti, ezért a munkát a nők irányítják, míg a férfiak fizikai erejüket adják. A matriarchátusban minden életkornak megvannak a sajátos feladatai, s a családoknak általában egy idősebb, tiszteletre méltó és megbecsült nőtagja dönt a fontos kérdésekben. Egy felmérés szerint azoknál a törzseknél, amelyek ma is hagyományos matriarchátusban élnek, nincs szavuk sem a féltékenységre, sem a házasságtörésre. Nem jelent ugyanis gondot, kié a gyermek, mert az anya személye biztos. Péri Benedek turkológus a török népek mellett az irániak kultúráját is kutatja, s véleménye szerint mind a férfiak, mind a nők által irányított társadalomban megmutatkoznak az emberi jellem mérhetetlen mélységei. Sokszor járt Indiában, abban az országban, ahol több tucat nyelven beszélnek, ahol nincs személyi igazolvány, ahol a világ összes vallását gyakorolják, ahol megszámlálhatatlan népcsoport ad találkát egymásnak, ahol befogadják minden olyan felekezet híveit, akiket valahol üldöznek. Itt is egyre nehezebb megőrizni az eredeti szokásokat, amelyek Dél-Indiában sokkal inkább tetten érhetők, mint északon. A házasság egy életre szól, ezért úgy gondolják, komolyabb dolog annál, mintsem hogy két forrófejű fiatalra lehetne bízni. Ezért általában a környezet keres párt – mégpedig kaszt szerint – az eladósorba került lány, házasulandó fiú számára. Az öröklés női vonalon történik, anyáról leányra. Egykor a sok háborúskodás miatt a nőknek négy-öt férjük is lehetett, az ara a kiszemelt vőlegény fiútestvéreit is férjül vette, így biztosítván, hogy mindig legyen férfi a házban, s a család fennmaradjon. Dél-Indiában a mi fogalmaink szerint sokan szegények, de mindenkinek van munkája, s a férfiak ugyanolyan fontos szerepet töltenek be, mint a nők. A társadalom változott ugyan az idők során, mégis a mai napig működőképes és jól szervezett. Igaz, ennek a rendszernek is rendkívül sokat ártott a feminista mozgalom, amely a nőkből férfit csinált. Elöl járnak ebben a skandináv országok, ahol nagy kegynek számít, ha egy nő férjül vesz valakit. A gyengébb nem egyenjogúvá válásával a házasság, a család szerepe egyre csökkent, ami az emberek elmagányosodásával jár. A cél egyre inkább a pénzszerzés és a jólét megteremtése. Ezeknek a kihívásoknak az iszlám országok merev szokásaikkal már nem tudnak megfelelni, a hagyományos férfi és női szerepek csak külsőségekben nyilvánulnak meg, nem érvényesülnek. A globalizáció már megindította a helyi szokások, hagyományok és kultúrák lassú erjedését, s a városlakók nemsokára olyan uniformizált világban találják magukat, amelyben nem lesz különbség kelet és nyugat, észak és dél, s idővel – a társadalomban betöltött szerepüket tekintve – férfi és nő között sem.Az ENSZ Közgyűlése húsz éve fogadta el a nők hátrányos megkülönböztetése minden formájának megszüntetéséről szóló egyezményt, amelyhez Magyarország 1982-ben csatlakozott. Az Európa Tanács tavaly májusban Strasbourgban tette közzé a Végső jelentés a Gender Mainstreaming szakértői csoport tevékenységéről című elméleti útmutatót, amely konkrét tapasztalatok bemutatásával igyekszik politikai céllá tenni a nők és a férfiak közti egyenlőség megvalósulását a politikában és a társadalom minden szintjén. Az anyag széles körű megvitatására az idén szeptemberben Athénban, az Egy lépés a XXI. századba címmel megrendezett nemzetközi konferencián került sor. Persze az elmélet és a gyakorlat ma még Európában is különválik. A jelentésben megfogalmazott célok között az egyik legfontosabb, hogy az egyenjogúság tartalmazza a különbözés jogát. Fontos, hogy elismertessék és egyenértékűvé tegyék a nők és a férfiak közötti különbségeket, a társadalomban betöltött eltérő szerepeket, és egyensúlyban tartsák a férfi-női értékeket. Ez a szakértők szerint maga után vonja az életmód, a gondolkodás terén a férfiak túlsúlyának megkérdőjelezését, és kizárja azt a képet, amely a hierarchiában feljebb helyezi a férfit. Kritikus szempont a képviseleten alapuló demokrácia fejlődése is, amelyben egyelőre problémát jelent a nők folytonos alábecsülése, hiányuk a döntéshozatalban. Ami a nők számára de jure egyenlő jogokat biztosító – jóllehet e tekintetben is sokszínű – Európát, az unió tagországait illeti, a számtalan eredmény mellett még mindig tapasztalható a diszkrimináció, s elmondható, hogy a kontinensünkön két évtizede végbement gazdasági változások olyan szociális következményekkel jártak, amelyek nem csupán a nemek közti egyenjogúság megvalósulását, hanem az európai jóléti modellt is veszélyeztetik. A kormányok figyelmét elsősorban a tömeges munkanélküliség, az emberi munka elértéktelenedése, az elszegényedés, a társadalmi kirekesztés, a háborúk és fegyveres konfliktusok, az ökológiai egyensúly felbomlása stb. kötik le, s ezek mellett háttérbe szorulnak a nők jogai. Magyarország mára sok tekintetben felzárkózott Európához, gondjaink jórészt közösek, ám a volt szocialista országokban más problémákat is felvet a nemek egyenlőségének kérdése. Kelet- és Közép-Európában tömeges munkába állásukkal a nők helyzete alaposan megváltozott. Leértékelődött a család szerepe, a nemek közti egyenlőség kérdése az otthoni, úgynevezett második műszakra terelődött. A vita tárgya jó darabig nem az volt, hány nő ül a Központi Bizottságban és a felelős posztokon, hanem az, ki vigye le a szemetet, kinek a dolga a mosogatás és a gyermeknevelés. Bár a nők traktort vezettek, nehéz fizikai munkát végeztek, a gyárakban három műszakban dolgoztak, ám ugyanazért a teljesítményért kevesebb pénzt kaptak, mint a férfiak. A nők szót emeltek ugyan a fizetésben megmutatkozó diszkrimináció ellen, ám panaszuk süket fülekre talált. Nálunk jóval előbb jelentkezett a család széthullása, a válások elszaporodása, a magánélet válsága, mint Nyugaton. Ma a népesség elöregedése, a születések és a házasságkötések számának folyamatos csökkenése, a válások elszaporodása miatt is egyre többet foglalkoznak azzal, hogyan lehetne helyreállítani a felborult egyensúlyt a nemek között, újra vonzóvá tenni a gyermekvállalást, s minden szinten megteremteni a két nem esélyegyenlőségét. Ahogyan az Európa Tanács által készíttetett jelentésben is áll, ennek gátat szab az, hogy az egymástól elszigetelten működő, a döntéshozataltól, a politikai vezetéstől távol álló civil szervezetek nem tudják jelentősen befolyásolni a rendszert.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.