Diáklázadás vagy szolidaritás a régi tanárokkal?

Hanczár János
2000. 01. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napokban nagy port vert fel a sajtóban a Wesley János Lelkészképző Főiskolát elhagyni és az ELTE-re átigazolni kívánó, az intézmény szociálismunkás-képző szakára járó 260 diák ügye. Bálint Gergely, a főiskola hallgatói önkormányzatának képviselője jelezte: sokan úgy érzik, ahhoz kell asszisztálniuk, hogy a intézmény fenn tudja tartani azt a látszatot, amely szerint ott kielégítő szociálismunkás-képzés folyik. Barna István, a lelkészképző főtitkára elmondta: a főiskola jelezte a minisztériumnak, hogy nem diáklázadás áll a háttérben, inkább az oktatásból kiesett tanárok érdekeit képviselő néhány emberről van szó. Szövényi Zsolt, az Oktatási Minisztérium (OM) felsőoktatási főosztályvezető-helyettese úgy véli, a minisztérium rászoríthatja az intézményt arra, hogy a jogszabályoknak megfelelő működése garantált legyen.Mint ahogy lapunkban már hírt adtunk róla, a Wesley János Lelkészképző Főiskola 260 diákja át akar iratkozni az ELTE-re. Az említett intézmény egy világi szakot is működtet, amelyen belül 377 szociális munkást képeznek. Közülük 250-en nappali, 127-en levelező tagozatra járnak. Összesen 34 költségtérítéses hallgatójuk tanul ezen a szakon.Bálint Gergely, a lelkészképző főiskola hallgatói önkormányzati képviselője lapunk kérdésére – mi lesz, ha az oktatási tárca megbízásából most folyó, a Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) által végzett vizsgálat után kiderül, hogy a főiskola alkalmas a szociálismunkás-képzésre – a maga nevében nyilatkozva elmondta, ha nem fedeznek fel problémákat a jelenlegi képzéssel kapcsolatban, nagyot csalódik a vizsgáló szervben.Feltételezi, hogy ezzel azok a diákok is így lesznek, akik a saját bőrükön tapasztalták, milyen hiányosságok voltak az oktatás során, és úgy gondolják, hogy látszatképzésben vesznek részt.Az 1999-2000. tanév megkezdése előtt a főállású oktatók – szerinte 12 tanár – elbocsátása után több mint hatvan óraadó kollégájuk döntött úgy, hogy szolidaritásból, illetve az iskolában kialakult rossz hangulat miatt nem kívánják tovább folytatni a képzést – közölte a hallgatói önkormányzat képviselője.A tanév elején új tanárok kerültek az intézménybe, egy héttel később kezdődött el a tanítás, de a szervezetlenség miatt másfél hónapon keresztül rendszeresen maradtak el órák. A diákok képviselője szerint a megtartott órák tartalmi vonatkozásban nagyon kevés információval szolgáltak, a szakmai képzési követelményrendszernek nem igazán feleltek meg. Emellett az új tanárok nem építettek az előző években tanultakra.A hallgatói képviseletet mindmáig nem biztosítja a főiskola szervezeti és működési szabályzata – tette hozzá. Bálint Gergely elmondta: a képzés elsekélyesedéséhez az is hozzájárult, hogy az iskolavezetés és az oktatók, a tanárok és diákok számára nincs olyan fórum, ahol a megfelelő párbeszédet ki lehetne alakítani. A diákok több esetben fordultak tanulmányi ügyekkel az iskola vezetéséhez, de nem kaptak érdemi válaszokat.Azt gondolják, hogy egy széles értelemben vett hallgatói közösség került nagyon méltánytalan helyzetbe; szerintük egyrészt a minisztériumi helyzetmérlegelés kapcsán, másrészt mert az iskola nem oldja meg azokat az anomáliákat, amelyek a mostani állapot jellemzői.Még október elején törvényességi eljárás iránti vizsgálati kérelemmel fordultak az oktatási tárcához, a minisztérium azonban szerinte semmi garanciát nem tudott adni arra, hogy záros határidőn belül mikor vet véget a törvénysértő állapotnak az iskolában.A szerdai demonstrációt a minisztériumnak szánták, mert úgy vélik, nem keres valódi megoldást. Elképzelhetőnek tartják, hogy az átjelentkezők számára keretszámbővítést adhatnának az ELTE-nek, így fogadni tudnák ezeket a hallgatókat.Szövényi Zsolt, az Oktatási Minisztérium felsőoktatási főosztályvezető-helyettese szerint az intézményvezető, miután a tanárok elmentek, a jogi szabályozottság és egyéb garanciák alapján a legjobb megoldást választotta. Gondoskodott arról, hogy a képzés – ha megkésve is -, de szabályozott körülmények között folytatódjék, és megfelelő szakembereket kért fel, hogy szervezzék meg az oktatást. Emellett gondoskodott arról, hogy ennek képzésnek – a programnak megfelelően – oktatói is legyenek.- Van egy hallgatói kör, amely kötődött egy korábbi oktatógárdához, és új tanárokat kap, de nem fogadja el azokat. Ez szíve joga, de a minisztérium által nagyon nehezen vagy egyáltalán nem kezelhető probléma – tette hozzá -, hiszen a diákok nem oktatókra, hanem képzésre szerződtek. A tárca feladata ebben az esetben, hogy a MAB segítségét kérve vizsgálja meg, hogy az újonnan megszerveződött oktatás a tartalmát, folyamatát, személyi garanciáit illetően szavatolja-e a szociálismunkás-képzés képesítési követelményeinek teljesítését.E vizsgálat eredménye várhatóan február elejére várható – közölte Szövényi, majd megjegyezte: korábban is volt arra példa, hogy a MAB egy képzésnél felfüggesztette a diplomakiadás jogosultságát. Arra is volt példa, hogy a testület előírta a hiányok pótlását, és javaslatott tett, hogy az adott iskola keresse fel azt az intézményt, ahol garantáltak a minőségi feltételek, és azzal együttműködve tegye oda a diploma kiadásának jogosultságát.A felsőoktatási törvény a magán- és az egyházi intézményekre, a sajátos fenntartási jogok kiteljesítése érdekében, legalább 8-10 ponton eltérő szabályozás lehetőségét írja elő. A főosztályvezető-helyettes problematikusnak tartja, hogy voltak olyan szabályzatok, amelyekkel nem rendelkezett a főiskola. A törvény arra nem ad lehetőséget, hogy a szabályok ne legyenek meg. A vizsgálat a gazdálkodás területén, az önkormányzat működésében, számlarenddel és a költségszámítással kapcsolatos szabályzatokat hiányolta. Az intézmény alapdokumentumában, a szervezeti működési szabályzatában, a hallgatói önkormányzatok szabályozottságában, a gazdálkodásban, a tanulmányivizsga-szabályzatokban és a kollégium szabályzatában is hiányosságok mutatkoztak. Ez azt jelenti, hogy vagy megvoltak, de nem voltak ismertek, vagy nem voltak a törvénynek megfelelőek – jelezte Szövényi.Az állami felsőoktatási intézmények esetében a miniszter törvényességi felügyelete abban az eljárásban manifesztálódik, hogy megvizsgálja a helyzetet, és felhívja a figyelmet a korrekcióra, a törvényességi állapot viszszaállítására. Ezeket a feladatokat határidőkhöz köti, majd ellenőrzi a feladatok végrehajtását. Ha ez nem megy, akkor az intézményvezető és a fenntartó között kezdi el a párbeszédet, hiszen a fenntartó kötelezettsége, hogy ez megtörténjen. Ezt követően lehet a megállapított probléma következménye, hiátusa és nagyságrendje alapján kezdeményezni fegyelmi vagy bírósági eljárást.Barna István, a Wesley János Lelkészképző Főiskola főtitkára lapunknak elmondta, hogy az intézmény hallgatói önkormányzatának az a kritikája, miszerint nem vehettek részt a főiskolai tanács tavaly szeptemberi döntéseiben, már csak azért is komolytalan, mert az ő szervezeti működési szabályzatuk ez időre el sem készült.Hozzátette, hogy szabályos körülmények között természetesen ők is részt vehetnek az általában félévente tartott üléseken.Elmondta még, hogy az oktatási tárca által kifogásolt számlarend- és önköltség-számítási szabályzatot a főiskola folyamatosan pótolta, illetve pótolja. A diákok emellett kritizálták azt is, hogy nem ismerik a 144/1996. kormányrendelet alapján előírt szabályzatot, amely a diákoknak adandó pénzügyi juttatásokról szól. Ez hosszú ideje megtalálható a főiskola könyvtárában. A minisztériumi vizsgálattal a főiskola maximálisan meg volt elégedve. Hivatalosan nincs arról tudomásuk, hány diák kérte átjelentkezését az ELTE-re, hiszen ez az egyetem kompetenciája. Tudomásuk szerint a 260 diákot úgy toborozták, hogy felsőoktatási körökben járatosnak tekintett volt tanáraik és az általuk mozgósított diáktársaik mondták nekik, meg fog szűnni a Wesley János főiskolán a szociálismunkás-képző szak, és átjelentkezhetnek az ELTE-re, ahol fogadják is őket. (Mint ahogy hírt adtunk róla, az ELTE összesen 28 diák átvételére hajlandó.)A tizenkét – szerinte valójában nyolc tanár – elbocsátásával kapcsolatban elmondta, hogy tavaly májusban, az akkori igazgatótanács határozata alapján gazdasági-tanulmányi összevonásra került sor. Akkor a Budapest XII. kerületében lévő, tündérhegyi kihelyezett szociálismunkás-képző tagozatukat beköltöztették az lelkészképző intézmény Dankó utcai központi épületébe, ahol elkészültek az új tantermek. Mivel a főigazgatónak szeptember 17-ig nem sikerült megegyeznie a tanárokkal – akik nem fogadták el az igazgatótanács döntését, emellett azt is bejelentették, hogy az oktatást el akarják vinni az iskolától -, az intézmény vezetője kénytelen volt alternatívákat mérlegelni.A főiskola jelezte: ma már nyilvánvaló, hogy az ügy hátterében az iskolával szembeforduló tanárok manipulációja és az ő érdekeiket képviselő néhány hallgató kellemetlenkedése áll, nem diáklázadás.A diákoknak soha nem volt és nem is lesz problémájuk abból, hogy nyilatkoznak az általuk vélt gondokról a sajtónak.Németh László, a lelkészképző főiskola volt szociálismunkás-képző tagozatának elbocsátott tanulmányi igazgatója lapunknak elmondta, hogy Iványi Gábor főigazgató, aki egyben a Főváros Szociális Központ igazgatója, két évvel ezelőtt összeütközésbe került a fővárosi önkormányzatnál az iskola belső tagozatán tanító Győri Péterrel, a közgyűlés szociálpolitikai bizottságának elnökével. A volt tanulmányi igazgató szerint ezt a konfliktust terjesztette ki Iványi Gábor saját iskolájában a belső tagozat képzésére, ellenségnek tekintve az ott tanítókat.Megpróbálta partnernek megnyerni a kihelyezett tagozatot, hogy ki tudja szorítani a képzésből Havas Gáborékat. Ebben – fogalmazott Németh László – ők mint a kihelyezett tagozat vezetése, nem voltak partner, így Iványi őket is ellenségnek tekintette. Elmondta még, hogy a tavalyi évben olyan pótfelvételi eljárást hirdetett meg a főigazgató, amelyet nem egyeztetett a szociális munkásképzés vezetőivel.1999 júniusában levélben tájékoztatta a kihelyezett tagozatot arról, hogy átalakítja a főiskola szervezetét, és arra hivatkozva megszünteti az eddigi vezetők státusát. Indoklásában a leginkább amerikai lelkészekből álló igazgatótanácsra hivatkozott, akiknek Németh László szerint fogalmuk sincs a magyar felsőoktatás működéséről.Az átalakítás részleteinek megbeszélését kezdeményező javaslatukat több alkalommal visszautasította a főigazgató. Ezután közvetítőkkel próbálták meg a kapcsolatfelvételt, de ez sem járt eredménnyel. Szeptember 14-én Németh Lászlónak, 17-én Havas Gábornak mondott fel a főigazgató, október közepén pedig az összes tanárt elküldte. A kihelyezett tagozaton 45, a belsőn pedig 30 óraadó tanár szolidaritásból már nem kötött szerződést a főiskolával erre a tanévre. A volt tanulmányi igazgató információi szerint Iványi Gábor barátait kérte fel órák tartására, de munkájuk semmilyen formában sem felelt meg a szociálismunkás-képzés követelményeinek.Elmondta még, hogy a szociális képzés olyan szakma, amely az elesettek védelmére is felkészít, és a hallgatók, amikor abba a helyzetbe kerültek, hogy ők váltak kiszolgáltatottá, korábbi tanulmányaik során tanultakat alkalmazva léptek fel saját érdekükben. Volt tanáraik mögöttük állva segítették és segítik őket.Nem szeretnének ezek után a Wesley-n tanítani – jelezte Németh – és a hallgatók ragaszkodása is megerősítette őket abban, hogy az elkezdett képzést más helyen folytassák. Az a különös helyzet alakult ki, hogy az oktatást a rendszerváltozás előtt is megszokott formában folytatták, azaz lakásokon tartottak órákat ingyen a diákok számára.Németh László úgy véli, hogy az ELTE befogadná a hallgatókat, ha az oktatási miniszter biztosítaná a normatíva átcsoportosítását az egyetemre. A MAB-vizsgálattal kapcsolatban megemlítette, hogy 1999 februárjában a szociálismunkás-képzés kiváló, a lelkészképzés pedig közepes minősítést kapott a látogató bizottságtól. Szerinte ez is oka lehet annak, hogy a főigazgató indulattal fordult a szociálismunkásképzés felé. A tavaly szeptemberi plenáris MAB-ülés hozott volna határozatot a főiskolán folyó kétfajta képzés akkreditációjáról, azonban a kialakult helyzet miatt ezt felfüggesztették. Az újabb vizsgálat utáni döntés meghozatalára a február végére tűzték ki a plenáris ülést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.