Ének a csodaszarvasról

Kerékgyártó György
2000. 01. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A millenniumi programsorozat egyéb eseményei között számos új, hazai film bemutatását ígérik az alkotók. E produkciók mindegyike a magyar töténelem egy-egy kiemelkedő időszakára, alakjára emlékezik. Az ünnepi programsorozatban filmművészetünk egyik termékeny, nemzetközileg elismert ágazata is képviselteti magát: az animációsfilm-gyártás. Jankovics Marcell rendező Ének a csodaszarvasról címmel készít egész estés produkciót.- Mióta foglalkoztatja a csodaszarvasmonda filmes feldolgozásának ötlete?- Ez egyike a legrégebbi terveimnek. A csodaszarvas történetének szerepelnie kellett volna már a magyar mondákat feldolgozó animációsfilm-sorozatomban is, de az akkori szerkesztő ezt – politikai okokból – nem tartotta jó ötletnek. Az, hogy most mégis ezen dolgozhatom, Szörényi Leventének köszönhető (ő a film zeneszerzője), aki 1995-ben felkeresett, és szorgalmazta a szinopszis megírását, illetve annak, hogy a közben elkészült szinopszist a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma millenniumi pályázatának kuratóriuma 1998 őszén támogatásban részesítette: 200 millió forintot szavazott meg a produkciónak, amely egy részét már megkaptuk. – ebből kezdhettünk hozzá a gyártáshoz.- Ez az összeg fedezi a gyártás teljes költségét?- Fedezi, bár ha akkora apparátust működtetnénk, amekkora egy ilyen film elkészítésekor indokolt, ennek a duplájára volna szükség. Szerencsére a szakmából számos, külföldi bérmunkákból egyébként jól megfizetett alkotó vesz részt szívesen a produkcióban csak azért, mert eredetiséget, valóban művészi kihívást lát a munkában. Ez nagyon sokat segít abban, hogy a film színvonalas, de olcsóbb legyen.- Kínál-e annyi lehetőséget ez a monda, hogy egy nyolcvanperces animációs filmben feldolgozva mindvégig érdekfeszítő legyen?- A film nem a monda átírása képekre: valójában négy történetből áll össze, amelyek a magyar őstörténet bizonyos korszakát idézik meg. Számomra az volt a fontos, hogy az animáció eszközeivel megmutassam, ezekben a korokban hogyan jelenik meg, hogyan él a csodaszarvasmonda. Az első rész az ősidőkre emlékezik, egy olyan korszakra, amiről a film szándékosan nem mondja el, hogy az egész emberiség történetében megjelenő jégkor-e vagy a finnugor korszak. Ezt az időt a csodaszarvasmonda egy ősi, totemisztikus változatának adaptációjával ábrázolom. A második rész a szkíta korszak; az, amelyet mi – elsősorban Arany János szövegének köszönhetően – jól ismerünk. A film e szakaszában fel is használok részleteket az Arany-műből. A harmadik rész a fehér ló mondáját dolgozza föl. Ennek a magyarázata az, hogy a magyar mitológiában a szarvas vezeti el a vándorló magyarokat a Fekete-tenger vidékére, onnan pedig a fehér ló a Kárpát-medencébe. Ezt a folytonosságot mindenképpen szemléltetni akartam. A korszakban a magyarokkal szomszédságban élő népek hiedelemvilágában – s így a magyarokéban is – ráadásul a szarvashoz és a lóhoz kötődő szokások erősen összefüggnek. A temetkezési szokások között szerepel például a szarvas tulajdonságaival felruházott ló temetése. A negyedik rész már a magyar kereszténység korai korszakára emlékezik: Géza fejedelem uralkodására, aki elsőként tette át székhelyét a Duna-Tisza közéről a Duna mellé. Én ezt szimbolikus értelmű döntésként értelmezem, ezért köréírtam egy történetet egy krónikákból ismert legenda nyomán (csupán a személyeket és a helyszínt változtattam meg). Eszerint a Szarvason – amely a történelmi Magyarország mértani középpontjában helyezkedik el – uralkodó Géza fejedelemnek egy szarvas jelenik meg, ami Esztergomba vezeti, hogy ott alapítsa meg birodalmának új központját: vagyis a Kelet felé ömlő folyók közeléből a Magyarországot Nyugattal összekötő Duna mellé viszi őt. A négy történet szerkezete, sorrendje talán már így is sugallja, hogy a film valamiképpen az Európába érkezésünkről, az itteni jelenlétünkről akar beszélni az ezredforduló apropóján.- A történetekben felhasznált mitologikus elemek, hiedelmek, szimbólumok arra engednek következtetni, hogy az Ének a csodaszarvasról képiségében szorosabban kapcsolódik majd a János vitézhez és a Fehérlófiához, mint a Tragédia, amely ebből a szempontból vállaltan eklektikus.- Nem, ez is eklektikus film lesz. A Fehérlófia elkészítése óta eltelt idő alatt annyit változott a látásmódom, hogy képtelen vagyok homogén képi világot létrehozni. Biztosan visszahat erre a filmre a közben elkészült Mondák sorozat és a Madách-film is. A Mondák stílusa a Képes Krónikára támaszkodik, a Tragédia pedig az „elbeszélt” idő hosszúsága és a színekben látható kultúrák különbözősége miatt más-más képi ábrázolást kíván. Mindez megjelenik majd ebben a filmben is. Emellett a film ismeretterjesztési szándékkal is készült. Ezt az igényt az a munka szülte bennem, amelyet a hetvenes évek óta végzek: azóta folytatok művelődéstörténeti kutatásokat és publikálok ilyen könyveket, illetve később ez kiterjedt a televízió-műsor és az animációs film készítésére is. Az eklektika pedig kikerülhetetlen. Ha csak az öltözködést figyeljük, azt látjuk, hogy a mai korántsem olyan uniformizált, mint húsz-harminc éve. A világunk összetettebb, sokszínűbb – eklektikusabb. Ezért hamis dolog volna a homogén képiség megalkotása egy ezer év történetét átfogó animációs filmen belül.- Melyik korosztály számára értelmezhető az a gazdag szimbólum- és hiedelemrendszer, amelyet az Ének a csodaszarvasról megjelenít?- A tíz-tizennégy évesek számára minden nehézség nélkül érthető és élvezhető lesz a film. Nem véletlenül említettem, hogy bizonyos mértékig az ismeretterjesztő munkám része ennek az elkészítése: úgy gondolom, amellett hogy valóban művészi faladattal szembesültem, lehetőségem van arra is, hogy a kész művel rengeteg fontos ismeretet adjak át. Mindemellett biztos vagyok abban, hogy a történelem, a magyar hagyományok és a mítoszok iránt érdeklődő felnőttek is örömet találnak majd a filmben.- A vásznon vagy a képernyőn látható majd az elkészült film?- Remélem, mindkettőn. Nagyon szeretném, ha az Ének a csodaszarvasról a mozis forgalmazásban is megjelenhetne. Tekintve, hogy a szinopszis a millenniumi pályázaton nyert, a film a televízióban bizonyosan látható lesz, talán folytatásokban. A bemutatót a 2001. augusztus 20. körüli időszakra, a nagy millenniumi ünnepségek utáni időszakra tervezzük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.