Nőtt az MSZP-Fidesz közti különbség

2000. 02. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Marketing Centrum február végi közvélemény-kutatásának párttámogatottsági mutatói nem különböznek drámaian a december eleji adatoktól, ám összességükben jelentős változásról tudósítanak. A Fidesz lakossági támogatottsága két százalékkal csökkent, miközben az MSZP híveinek aránya három százalékkal növekedett.A pártok alsóházában ennél kisebbek a változások, ugyanakkor az összes megkérdezett körében a vezető kormánypárt és a legnagyobb ellenzéki párt közötti különbség négyről kilenc százalékra növekedett. Ráadásul a szocialisták hívei mindig is lelkesebb szavazók voltak, mint a Fidesz támogatói, és ennek az a következménye, hogy ha tényleg „most vasárnap” lennének a választások, az MSZP nagy fölénnyel nyerne. A Tárki nemrégiben publikált, illetve a Gallup interneten elérhető felmérései ugyanakkor ettől eltérő tendenciáról számolnak be: szerintük csökken a különbség a két vezető párt között.A Marketing Centrum két legutóbbi adatfelvétele között eltelt időben egyetlen párt lakossági támogatottsága sem változott ennél nagyobb mértékben.A két legnagyobb párt – legalábbis szociológiai értelemben – változatlanul néppárt. Ez azt jelenti, hogy minden társadalmi-demográfiai csoportban e két párt támogatottsága a legmagasabb. Ugyanakkor a Fidesz támogatottsága a 18–29 éves korosztályban és vidéken magasabb az átlagosnál, míg az MSZP a 46 évnél idősebbek körében, illetve a megyeszékhelyeken, megyei jogú városokban kiugróan népszerű.A tényleges választásoktól távoli időpontokban a polgárok eléggé másként viszonyulnak a pártokhoz, mint akkor, amikor valós döntési helyzetbe kerülnek. Ennek ellenére a választásoktól távoli időpontokban is érdemes megnézni, hogy miként alakulnak a párttámogatottsági mutatók a „biztos pártválasztók” körében. A tényleges választásokat ugyanis azok döntik el, akik elmennek szavazni, és érvényes szavazatot adnak le valamelyik pártlistára, illetve jelöltre.Ezt a sokaságot pedig azok modellezik a legjobban, akik biztosra ígérik a választási részvételüket, és van preferált pártjuk. Ebben a körben nagyon nagy lett a különbség a két legtámogatottabb párt között. Ha tényleg „most vasárnap” lennének a parlamenti választások, akkor az MSZP körülbelül 17 százalékkal nyerné az első fordulót, és ez már olyan nagy előny, amit csak nagyon kevés helyen lehetne megfordítani a második fordulóban, bármilyen jól működne is a jobboldali pártok összefogása. Annál inkább is, mert a legnagyobb kormánypárt potenciális szövetségesei továbbra is gyengélkednek. Annak ellenére, hogy nagyon kicsit növekedett az FKGP és az MDF támogatottsága.A ’98-as választások előtt februárban volt csúcson az MSZP. Ám ekkor hivatalosan is beindult a választási kampány, amiben a Fidesz sokkal hatékonyabbnak bizonyult, mint az összes többi párt. A Marketing Centrum nagyon pontos előrejelzést készített a ’98 májusi első forduló listás eredményeire. Az előrejelzés alapjául szolgáló felmérésünk tanulsága szerint a választások idején 23-23 százalék volt a két legnagyobb párt támogatottsága. Ám az első fordulót – mint az köztudomésú – kis többséggel megnyerte az MSZP. Híveik szavazókedve ugyanis már akkor is nagyobb volt, mint legfőbb kihívóik támogatóié. Előnyük viszont csekély volt, és ezt a legtöbb helyen ledolgozta a második fordulóban a jobboldali pártok összefogása. A választások megnyerése után ugrásszerűen megnövekedett a legnagyobb kormánypárt lakossági támogatottsága, és ez a többlettámogatottság kitartott egészen tavaly nyárig. A „győzteshez húzás” a magyar közvéleményre is régóta jellemző sajátosság.Annak idején az MDF-nél és az MSZP-nél is megfigyelhető volt a jelenség. A Fidesz viszont elődeinél sokkal tovább meg tudta őrizni többlettámogatottságát, és csak tavaly szeptemberre álltak vissza a pártok a választások idején „mért” szintre. Szeptember és december között nem történt érdemi változás, így a mostani felmérésnek arra a kérdésre kellett választ adnia: hosszabb távra is stabilizálódik-e a pártok tábora, vagy folytatódik az ellenzék térnyerése. Jelen felmérésünk egyértelműen ezt az utóbbi feltevést támasztja alá.Ugyanakkor a pártpolitikai erőtér most sokkal kevésbé képlékeny, mint az előző ciklusok hasonló időszakában volt. A megkérdezettek fele kitartott az emlékezete szerinti ’98 májusi pártja mellett, és csak a tizedük váltott pártot. Ráadásul az előző ciklusban a pártváltók többsége a kormányoldalról áramlott az akkori ellenzék felé, most viszont nagyobb a jobboldali pártok közötti mozgás, mint kormányoldalról az ellenzék tábora felé tartó.Másfelől a Fidesz hívei kevésbé elkötelezettek saját pártjuk felé, mint az MSZP támogatói. Ez nemcsak abból derül ki, hogy alacsonyabb a szavazókedvük, hanem abból is, hogy az MSZP támogatóinak 69 százalékával szemben a Fidesz támogatóinak mindössze 52 százaléka „biztos” abban, hogy 2002-ig kitart mostani pártja mellett. A legelkötelezettebbek egyébként a Munkáspárt hívei, a legkevésbé elkötelezettek pedig a MIÉP támogatói. A MIÉP jelenlegi hívei közül csak minden hatodik, hetedik biztos abban, hogy 2002-ben is a MIÉP-re fog szavazni, míg a Munkáspárt támogatóinak közel kétharmada úgy véli, hogy még évtizedek múlva is a Munkáspártra fog szavazni. Ha ezt egybevetjük azzal, hogy ’98-ban csak közvetlenül a választások előtt vált kimutathatóvá, hogy Csurka István pártja átjut majd a parlamenti küszöbön, akkor megkockáztathatunk egy felvetést: a jobboldalon több a stratégiai szavazó, mint a baloldalon. Stratégiai szavazókon azokat értve, akik alapvetően eszmerendszerekhez kötődnek, nem konkrét pártokhoz, és akik így sokszor csak tényleges döntési helyzetben, az utolsó pillanatokban döntik el: konkrétan melyik párt neve mellé teszik az x-et. Főleg azért, mert nem tudják előre: melyik pártnál „hasznosul” majd a legjobban a voksuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.