A Madárkalitka a látszatszabadság allegóriája volt

2000. 04. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harasztÿ nagyapja (a hepehupás Szilágyságban született, mint annak idején Ady Endre apja) két pontot tett a nevére, ami családjuk két nemesi előnevére utalt. Ez az írásmód mintha a szobrász nyugtalanságát is jelképezné, hisz világraszóló művekkel dicsekedhetne, ha akarna. Tagja a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiának, a Kassák-, a Munkácsy-, a Pro Urbe- és most a Kossuth-díj kitüntetettje. Kispesti lakásán beszélgettünk, amely többszintes, maga csinálta labirintus (külön elektrotechnikai, mechanikai, festészeti, szerelési műhelyekkel): elvarázsolt kastély.- Amikor a kilencvenes évek fordulóján Madárkalitka című munkáját láttam, rádöbbentem, hogy a jó kinetikus szobroknak „leírhatatlan” a közölnivalójuk. A Madárkalitka a látszatszabadság allegóriája. Ha a papagáj felül a rúdjára, a beépített elektronikától kinyílik a ketrec ajtaja, megcsillan a szabadság lehetősége. Amint azonban az ajtóhoz közeledik a madár, hogy meneküljön, a szenzor érzékeli, s azonnal becsukódik az ajtó. Az ön Madárkalitkája és Méhes László Langyos víz című festménye mérföldkő volt a kelet-európai művészettörténetben.- A Madárkalitkát 1971-ben csináltam. Utoljára a székesfehérvári Szent István Király Múzeumban volt kiállítva. Ott is maradt. Most már üres a kalitka, de szimbólumerejéből nem hiszem, hogy veszített volna. Sajnos, a székesfehérvári kiállítás idején két madaram pusztult el az örök stresszhelyzetben. Nicolas Schöffer, aki magyar származású és a kinetikában világhírű lett, az első időszakban nem értett velem egyet, aztán szeretettel támogatott, és az ő ajánlására kerültem be egyedül Magyarországról a legjelesebb világkiállításokra (párizsi Elektra, Grand Palais). Egy biztos: az első időszakomban feltételesen kezelte munkáim politikai tartalmát – nem értette, mi ellen tiltakozom, mint például a Termékszerkezet-váltás stemplire várva című mobiljaimmal: az egyik egy ismert bázeli gyűjtőé lett, a másik a Magyar Nemzeti Galéria tulajdona. A Fügemagozó szintén társadalmi problémát boncolgatott, most a duisburgi Wilhelm-Lehmbruck Múzeum tulajdona. Az Energiatranszplantáció Berlinben van; az Agyágyú a Ludwig Múzeumban, fenn a várban.- Ahol május 28-ig a Mintamadár című munkája is látható, a Közép-európai művészet 1949- 1999 Pozíciók című kiállításon. Láttam Caldernek a párizsi UNESCO-palota előtti mobilját, de nem ájultam el tőle. Jobban tetszik Nicolas Schöffer kinetikus művészete vagy Moholy-Nagy László fény-tér-mozgás gépei.- Caldernek az UNESCO-palota előtti mobilja nem sikerült. Viszont a mobil nagyszabású felszentelése az 1921-es Calder-kiállításhoz fűződik: a játékot, a nevetést, a mozgást igyekezett kifejezni. Az ő új művészetéről joggal írták: „...egyaránt tekinthetők munkái lírai leleménynek, technikai, sőt matematikai kombiná-cióknak.” Kitalálta a fentről lefelé való építkezést, amikor fölfüggesztette az első elemet, s abba beleakasztott egy másikat, és bonyolult egyensúlyi helyzetet hozott létre. Ez annak idején tiszteltre méltó tett volt. Aztán amikor Nicolas Schöffer A szép csodáit kiállította a velencei biennálén, megkapta a nagydíjat, mert eredendően újat produkált. Vagy Tinguely 1954-ben... Én a művüket nem ismertem. Amikor fiatalon elkezdtem ezzel foglalkozni, senki sem segített. Engem ösztönözni kellett volna, hogy folytassam, hisz amit csinálok, az művészet! Később is csak magam szórakozására alkottam, a világtól elzárva, még egy Calder-könyv beszerzése sem volt könnyű...A szobraim 75 százaléka hazai és külföldi múzeumokban található. A volt MOM helyén épülő városközpontban magyar szobrászok művei lesznek elhelyezve. A legjobb szobrászok vettek részt a pályázaton. Most értesítettek: az én szobrom nyerte az első nagydíjat. A következő tervem: nyáron a Városligeti-tó vizét leeresztik és betonkockákat helyeznek el oda, amire rácsavarozzák a szobrokat. Lesz ott elektromosság, vízpompa, gázlángszobor... Az újra feltöltött vízen csónakázni lehet a szobrok között. Nemzetközi szoborkiállítás lesz, a millenniumi rendezvények egyik szín- és fényfoltja.- '56-os forradalmunk emlékére több szobrot készített...- Igen. Az elsőt a tizedik évfordulóra. Az '56-os forradalom mártír emlékoszlopa egy két és fél méteres liftakna. Vasszerkezete áttört, beláthatunk az emeleteire. A padozata rácsos cella, börtön, a rabság jelképe. A vasvázban egy páternoszter elve alapján működő berendezés van, csakhogy a fülkék a „járószékek” helyén találhatók. Az egész méltóságteljes lassúsággal mozog, a tetőn és a földszinten is megfordul. Sorra jelennek meg előttünk először a lángnyelvek, aztán a gyertyaszálak, amik a körforgás következtében felül eltűnnek, majd alulról újra előbukkannak, jelezve: gyászunknak sosem lesz vége, sőt a következő nemzedék is örökli. A sárgás bronzharang (rajta az 1956-os szám) „szerep nélküli lélekharang”. A művet, amely a Pécsi Modern Képtár tulajdona, 1989 októberében a Budapest Galéria díszhelyén láthatta a közönség. Minden alkatrészét én csináltam, ahogy más szobraimét is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.